Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 11-01-2006, 21:45
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Quote:
Originally Posted by Mr.Markos
kun je een golf 2 diesel bovenblok op een golf 1 onderblok knallen? Zonder (veel) aanpassingen te hoeven doen?
(ik ben niet bekend met de uitwisselbaarheid van vw/audi motordelen onderling. Ik hoor alleen vaak dat dit vrij makelijk schijnt te zijn, tussen golf 1 en 2)


Nope, je komt een paar olie kanalen te kort bij je benzine motor.
Daarnaast is het niet echt een aanrader voor je krukas.
Reply With Quote
  #42  
Old 11-01-2006, 22:25
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Nope, je komt een paar olie kanalen te kort bij je benzine motor.
Daarnaast is het niet echt een aanrader voor je krukas.

ik bedoel dan ook wel een golf 1 diesel onderblok
Reply With Quote
  #43  
Old 12-01-2006, 07:21
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Ok, dan moet ik je het antwoord verschuldigd blijven want dat weet ik niet zeker meer.
Ik meen dat bij Mk2 er een groot koelkanaal loopt aan de voorkant van het blok tussen cilinder 2 en 3 die er bij Mk1 niet loopt. Maar pin me er niet op vast.
Reply With Quote
  #44  
Old 14-01-2006, 15:17
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

naja het beste zoek je dus een golf 1 motor en laat je hem daarmee omkeuren
past een golf 2 diesel eigenlijk makkelijk in een golf 1? En wat als je hem omkeurd met een golf 1 motor, en later ooit vervangt door een golf 2 motor. Kun je dan problemen krijgen bij ongelukken oid?
Reply With Quote
  #45  
Old 15-01-2006, 12:25
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Als je het letterlijk bij de letter van de wet wil gaan spelen moet je auto uitgerust zijn met alle delen zoals ze origineel erop zaten bij afgifte van het typegoedkeuring. Dat wil dus ook zeggen, originele remblokken, originele filters en ja ook het originele motorblok. Zo niet, voldoet je auto niet meer aan het typegoedkeuring.

In de praktijk is het gelukkig niet zo zwart wit. Op je kenteken staat bijv. niet je cylinderinhoud (bij oude types) maar wel het aantal cylinders. Dus als je bij 4 cylinders blijft, is er niet veel aan de hand. Houdt echter wel rekening met je remmen en ophanging. Want bij meer vermogen, moeten deze wel aangepast worden om gezeur met bijv. de verzekering te voorkomen.
Vandaar dat je bij de ombouw beter een dieselblok kunt nemen met een gelijk vermogen, dan hoef je niets aan te passen.

Golf 2 blok is met kleine aanpassingen makkelijk in een Golf 1 te zetten.
Reply With Quote
  #46  
Old 15-01-2006, 18:04
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

Dus als je een golf 1 met diesel op kenteken hebt en je doet er dan vervolgens een keer een Golf 3 tdi in, dan zou dat voor geen problemen moeten zorgen? Ook niet bij apk/controles/ongelukken/etc. (zegmaar niet hoe het zwart-op-wit moet maar hoe het in de praktijk gaat)

Want ik heb me een tijd verdiept in een motorconversie bij een mini (oude type). Ik wou namelijk een mini clubman kopen en daar een Honda Vtec motorblok in plaatsen. Maar wanneer je dat doet moet je het wel door de RDW laten keuren. Maar ook wanneer je een minder krachtige motor in een mini stopt (en dus onder de 40% vermogen toename blijft) was die keuring nodig volgens de mensen van dat forum.

Daar hadden ze het er trouwens ook over een speciale verzekering voor motorconversies? Dat je dan kunt aangeven op de verzekeringspapieren dat je een motorconversie hebt gedaan, zodat je gewoon krijgt uitbetaald na een ongeluk oid. Ook wanneer de politie er bijvoorbeeld achterkomt dat de motor niet origineel is.

En de aanpassing van remmen en ophanging is natuurlijk nooit verkeerd. Beter be safe than sorry
Reply With Quote
  #47  
Old 15-01-2006, 18:10
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

mm, heb nog nooit iets gehoord over verzekeringen en motorconversies aangeven..

en over het remmen en alles aanpassen, hoe wil je dat dan bewijzen aan de verzekering, dat ie dan ook echt beter en voldoende remt voor dat vermogen?

en is het niet zo dat je met wat voor motor dan ook (mits zelfde gewicht) even hard moet remmen bij dezelfde snelheid.... dus als je van 100 naar 140pk gaat, moet je nog steeds even hard remmen als je 120 rijd...
Reply With Quote
  #48  
Old 15-01-2006, 19:06
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 515
Default

zonder nieuwe RDW keuring zullen ze er idd niet achterkomen of het wel of niet veranderd is, maar ik zou het toch veranderen als je je eigen leven lief hebt

en dat van het remmen klopt. Maakt niet uit hoe snel je motor is, het gaat om het gewicht en snelheid. Maar als je er een snellere motor erin stopt zul je dus ook sneller kunnen. Daarom zouden je remmen aangepast moeten worden zodat je op hogere snelheid nog binnen de grenzen kunt remmen, en als het erg extreem wordt dat je remmen het niet zullen begeven, maar dat zal niet gauw gebeuren denk ik
Reply With Quote
  #49  
Old 16-01-2006, 09:21
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Idd, je remmen moeten bestand zijn tegen hogere temperaturen door langer te moeten remmen bij hoger wordende topsnelheden. En blokken/schijven verbranden is snel te doen hoor. En dan is het even schrikken als ie het niet meer doet door de harde laag op de verbrande blokken.

Bij een ongeluk wordt altijd een remtest gedaan als dat nog kan. Al was het maar om de snelheid op te meten.

Maar voor je eigen veiligheid zou ik het ook doen hoor.

En in de praktijk is er geen hond die je motorinhoudt controleert. Zolang hij maar wel de emisieeisen haalt voor je motorcode, is er bij de APK niets aan de hand.
Reply With Quote
  #50  
Old 06-06-2006, 19:37
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

kunje een benzine tank+leidingen+vulpijp ervan gebruiken van een golf 1 om in een diesel golf 1 te gebruiken?

(leek me niet nodig een nieuw topic te maken,maar gewoon deze aan te vullen )
Reply With Quote
  #51  
Old 08-06-2006, 08:30
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by DeNB3rt
kunje een benzine tank+leidingen+vulpijp ervan gebruiken van een golf 1 om in een diesel golf 1 te gebruiken?

(leek me niet nodig een nieuw topic te maken,maar gewoon deze aan te vullen )


Ja dat kan. Zou wel dikkere leidingen nemen. Licht er ook aan of je een opvoerpomp hebt. Deze kan je evt wel laten zitten denk ik.
Ik heb zelf koper leiding gebruikt bij mijn ombouw. Is denk ik wel iets goedkoper dan bij de VW dealer.
Reply With Quote
  #52  
Old 08-06-2006, 12:31
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

bedankt voor de info! weetje toevallig uit je hoofd of de vulpijp van diesel & benzine hetzelfde is? ik kan er nanmelijk men vinger doorduwen
Reply With Quote
  #53  
Old 08-06-2006, 22:12
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Bij deze mijn verhaal....

Zoals mijn verhaal al laat zien heb ik een golf Cabrio uit '82 omgebouwd van 1.6 benzine naar een 1.6TD golf2 motor.
Het mag duidelijk zijn dat een cabrio nooit met een TD motor is gebouwd. Er bestaat dus geen typegoedkeuring voor deze combinatie.

Wat van belang is, zijn je autogegevens voor de wijziging en erna.

De mijn was een 75pk benzine en werd een 75pk TD. Dat maakt het al wat makkelijker want zaken als remmen hoeven dan niet extra te worden aangepast. Dit is belangrijk, want daarom hoefde ik GEEN circuitdag uit te voeren.
Ik heb het oude blok er uit gelepeld en uitlaat, brandstofleidingen (1 te weinig bij benzine en te dun) en brandstoftank verwijdert. Vervolgens het nieuwe blok met 1 aanpaste motorsteun (bij de distributie) gemonteerd en ook een koelvloeistof expansietankje gemonteerd. Kabelboom in de motorruimte is eenvoudig om te wisselen met die van de benzine. Alles is plug-play aan te sluiten op het voorgloeirelais na. Die moet je er extra bij zetten.

De motor heb ik eerst af laten stellen in de garage dmv een roetmeting.

De volgende dag ben ik met mijn afspraak naar het rdw-station in D-Bosch gereden (groene platen natuurlijk) en daar hebben ze mijn auto bekeken van onderen op aansluitingen en remmen etc. Gelijk aan een APK. Dus zorg dat je auto in APK staat is.

Vervolgens is de roetmeting uitgevoerd (waarbij trouwens een brandstofleiding van de verstuivers spontaan was gaan lekken) en werd de motor en auto in orde gevonden, mits ik de leiding een keer ging vervangen.

Ik moest de auto alleen nog laten wegen (zorg dat je auto zo licht mogelijk is. Dus geen 1/2e tank, maar 1/4 en eventuele reservebanden vervangen door lichtere modellen etc. Het scheelt je wegenbelasting als je die nog betaald)

Na de keuring, roetmeting en weging was ik klaar. Ik weet het bedrag niet zeker meer, maar ik dacht dat ik 140,00 gulden betaald heb.
1 Week later had ik een nieuw kentekenbewijs en kon ik gaan crossen........

Dus goede voorbereiding scheelt het halve werk.

Tip, neem een SB blok met watergekoelde turbo en intercooler, want een standaard JR turbodiesel met 75pk trekt geen keien uit de straat.

Heb geen vrees voor zo'n project, het is goed te doen. En bij twijfel, gewoon RDW bellen. Ze bijten niet en zijn meestal heel vriendelijk.



(offtopic)Even een kleine opmerking over de motortypes,de jr heeft 70 pk en geen 75,en is met een aantal kleine aanpassingen sneller te krijgen dan de standaard sb motor
Terwijl de sb motor ook nog erg schaars is te vinden !


(ontopic) @ cabby82tdi

Als het verhaal gaat zoals jij verteld is het niet eens zo'n groot probleem dus !
Misschien een leuk project voor volgend jaar !
Reply With Quote
  #54  
Old 17-04-2007, 09:06
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

En stel dat je de benzinemotor vervangt door een dieselmotor met een motorcode dat in jouw auto is geleverd..... dat is de goedkoopste manier....

Krijg je dan een compleet nieuw kenteken? of alleen een aangepast kentekenbewijs?
Reply With Quote
  #55  
Old 17-04-2007, 10:02
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

ow...enne....als je van benzine om wilt bouwen naar diesel...kan je dan elk type diesel pakken die in een golf 1 is geleverd? of moet je bij een 77er golf 1 ook de motorcode nemen van een in dat jaar geleverde diesel?

Reply With Quote
  #56  
Old 17-04-2007, 10:30
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by René
ow...enne....als je van benzine om wilt bouwen naar diesel...kan je dan elk type diesel pakken die in een golf 1 is geleverd? of moet je bij een 77er golf 1 ook de motorcode nemen van een in dat jaar geleverde diesel?




Dat laatste Rene.

Niets moet, maar voor een eenvoudige omkeuring bij het lokale rdw station is dat wel zo handig ja: d'r wordt gewoon in de database gezocht of er voor jouw auto, van dat bouwjaar een type goedkeuring bestaat voor dat bouwjaar met 'de nieuwe motor'.


Voor al het andere: Naar Lelystad. Kost wat, maar er is veel meer mogelijk dan de meeste je doen geloven: Een Golf 2 diesel blok kan je zonder (veel) problemen goedgekeurd krijgen, maar t kost je gewoon meer.


Overigens: Mijn Polo 2 van bouwjaar 1982 heb ik naar diesel omgebouwd, zonder type goedkeuring van exact dat jaar, maar ik kon met de nodige documenten aantonen dat er tussen een koets van 1986 en 1982 weinig tot geen verschil is, en dat ik alles (maar dan ook alles) wat niet overeenkomstig was/is had omgebouwd ( dus ook zaken als de zwaardere veren, en complete achteras). Daarbij kwam dat mijn koets met 60 pk benzine naar 45 pk diesel ging: Niet echt een vermogens toename dus
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #57  
Old 17-04-2007, 10:38
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

ah okeej,

maar zoals jij zegt....een koets die weinig verschil heeft.....dat is met een golf 1 dan precies hetzelfde toch? alleen heeft een 83er bredere achterlichten en andere scharnieren
Reply With Quote
  #58  
Old 17-04-2007, 20:28
Rob077's Avatar
Rob077 Rob077 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 116
Default

Quote:
Originally Posted by Roundup
Onderblok, ergens in de buurt van de oliefiltersteun... Dacht ik toch

En wat als die motorcode door de jaren heen onleesbaar geworden is? (zoals bij mijn GTD)
__________________
Heb weer een Golfje! 83-er GX Lhasagroen.
Reply With Quote
  #59  
Old 17-04-2007, 21:50
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

René, ik heb een 1.5 l, 50 PS (CK) in die blauwe (denk ik!)
Is van '77
Reply With Quote
  #60  
Old 17-04-2007, 22:54
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,793
Default

Quote:
Originally Posted by Rob077
En wat als die motorcode door de jaren heen onleesbaar geworden is? (zoals bij mijn GTD)


Even met wat schuurpapier erover heengaan, tot het weer (enigzins) zichtbaar is.

Quote:
Originally Posted by DeNB3rt
René, ik heb een 1.5 l, 50 PS (CK) in die blauwe (denk ik!)
Is van '77


Goed gedacht! Bewijs: klik klik
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014

Last edited by Type 17 : 17-04-2007 at 23:00.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum