Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 28-03-2019, 12:31
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Ik heb een heel lijstje met speciale '9' codes gevonden (http://www.type2.com/m-codes/t2colors.html).

Kleur (9)308 staat er helaas niet bij.
Reply With Quote
  #42  
Old 29-03-2019, 23:26
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Question

Ik vond een westfaliakleur uit de jaren 60 met nr 308. Zegellak rood. Die kleur komt wel overeen, maar is dat niet raar dat die kleur dan in 1976 opduikt?

Last edited by cybermarco : 30-03-2019 at 10:13.
Reply With Quote
  #43  
Old 01-04-2019, 07:28
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Ik vond een westfaliakleur uit de jaren 60 met nr 308. Zegellak rood. Die kleur komt wel overeen, maar is dat niet raar dat die kleur dan in 1976 opduikt?


Hier gevonden?
https://www.thesamba.com/vw/archive...colorstype2.php

Daar zie ik kleur 308 inderdaad wel terug in de tabel:
1963-1967
Westfalia/Commercial Codes/Special Order
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #44  
Old 01-04-2019, 07:35
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Ja inderdaad, daar zag ik hem. Alleen is mijn T2b van 9 jaar later. Zal 'm toch wel zijn dan toch?
Reply With Quote
  #45  
Old 01-04-2019, 08:44
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Ja inderdaad, daar zag ik hem. Alleen is mijn T2b van 9 jaar later. Zal 'm toch wel zijn dan toch?


Lijkt me aannemelijk inderdaad. Wellicht een spuitbusje laten mengen en een proefstukje spuiten?
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #46  
Old 06-04-2019, 11:13
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Ja inderdaad, daar zag ik hem. Alleen is mijn T2b van 9 jaar later. Zal 'm toch wel zijn dan toch?


Daar zou ik niet van uit gaan. De code op het Mplaatje van je bus is een 'Sonderlackierung', deze kunnen in de loop der tijd veranderd zijn. Tussen de spijlbusproductie en de productie van jouw bus zit behoorlijk wat tijd.

De Sonderlackierung is een speciale spuitinstructie die is toegepast tijdens de productie. Het kan zijn dat er echt een afwijkende kleur is toegepast, maar het is ook mogelijk dat het een standaard VW kleur is en de bus op een afwijkende manier gespoten moest worden. Bijvoorbeeld omdat de laadruimte de lakkleur moest hebben terwijl bij een reguliere bedrijfsbus de laadruimte 'leuchtbeige L275' is. En ander voorbeeld is dat bepaalde onderdelen een afwijkende kleur hadden zoals de bumpers en de velgen.

Het uitzoeken van die codes is een hobby van mij. . De Sonderlackierungscode 9308 heb ik nog niet eerder gezien. Weet je meer over de historie van de bus? Is deze af-fabriek een Westfalia of is de bus zijn leven begonnen als bedrijfswagen?

Weet je zeker dat je de code goed hebt afgelezen van het plaatje?
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #47  
Old 06-04-2019, 12:07
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Nu zie ik net dat je de Mcodes van je bus al had gepost, je bericht stond inmiddels een pagina terug waardoor ik deze had gemist, sorry.

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Hallo allemaal!.
Sinds twee weken ook weer de trotse bezitter van een T2B uit '76.


Gefeliciteerd met de aankoop!

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Kan iemand me misschien helpen ontcijferen?

Het is met name de kleurcode waar ik niet uit kom. Vanwege het jaartal (1976) verwacht ik Senegal Red, maar ik kan via Google nergens vinden of dit nummer daar mee overeen komt?

62 151 418
531 547 560 616 623
930850 FSS KH6 N27 Z01
23 4 7258 146 2210 11


De codes FSS, KH6 en N27 zijn groepscodes. Dit zijn codes die staan voor een reeks Mcodes. Die moet ik navragen. Weet je inmiddels wat de andere codes betekenen? Zo niet: laat het even weten en ik kan ze voor je ontcijferen.

Je bus is een Typ 22, dit is een standaard personenbus. Dit betekent dat de wagen geen Westfalia is af-fabriek, daar werden Typ 23's voor gebruikt (bestelbus met ramen).

De code M623 (voorbereid voor radioverkeer) doet vermoeden dat de bus door een overheidsdienst is gebruikt. Maar radioverkeer zou natuurlijk ook voor een taxi kunnen zijn.

Ik heb een kopie van een VW document waar alle leverbare sonderlackierungen in staan. Deze lijst is van november 1975 (=modeljaar 1976). Precies tussen de codes 9302 en 9310 (was gaatje geperforeerd in het origineel waar ik een kopie van heb . De kleur die op die regel is weergegeven is 'mittelrot L054' dit is RAL 3002. Of daar dus '9308' stond kan ik niet zeggen.

Ik heb ook een kopie van deze lijst met de uitgiftedatum januari 1979. Daar staat tussen de codes 9303 en 9314 de code 9306 weergegeven. Bij deze code staat 'mittelrot L054' (RAL 3002).

Uit ervaring weet ik dat deze lijsten incompleet zijn. Dit zal verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld door de uitgiftedatum. Maar ook omdat iedere klant (overheid, bedrijf, particulier) een bijzondere spuitinstructie voor zijn/haar bus kon bestellen, als je maar genoeg bussen in één keer bestelde.

Kortom:
Ik zou eerst voor de zekerheid nog even kijken of er echt '9308' op het plaatje staat. Zo ja, dan zou je kunnen kijken met een kleurwaaier of RAL 3002 overeenkomt met de kleur op je bus. En anders zou je de reguliere rode kleur voor personenbussen voor 1976 nog kunnen proberen: 'senegalrot L31A'.

Mocht je ontdekken wat de echte kleur is dan hoor ik het graag!
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #48  
Old 12-04-2019, 13:35
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Wow, bedankt voor deze info .

Ik zal als ik thuis ben de RAL kleurenwaaier er eens bij houden. Had ik al gedaan en kwam het dichts bij met 3013 volgens mij. Maar niet exact. Zal 3002 ook nog eens proberen, maar zoals ik het nu lijkt is dat dus kleurnummer 306 en niet 308. Er staat toch echt 308.
Reply With Quote
  #49  
Old 12-04-2019, 13:38
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Ik weet dan in ieder geval dat het geen camper was vanaf de start. Hij heeft overigens ook geen hefdak, maar metalen schuifdak. Het enige wat er nog aan camperinterieur in zit, is een Rock&Roll bank, wat kleine kastjes boven de linker zijruiten en kastjes/vakken boven de voorruit. Wellicht zelfbouw, hoewel het exact matcht met de hemelbekleding die er tegenaan zit.
Reply With Quote
  #50  
Old 13-04-2019, 08:19
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Helaas heb ik geen info over het begin van het leven van deze bus. Hij heeft de laatste 8 jaar in Zweden rond gereden en daarvoor in Duitsland. Heb beide kentekens gevonden, maar vind er verder niets mee. Hij heeft in ieder geval een metalen schuifdak af fabriek en een standkachel. Daarnaast lijken de vakken boven de voorruit ook origineel. Hemelbekleding zit er strak op en lijkt net zo oud als de rest. Heb die vakken niet eerder gezien.
Reply With Quote
  #51  
Old 13-04-2019, 08:27
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default


Reply With Quote
  #52  
Old 13-04-2019, 18:48
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Die groepscodes heb ik inderdaad nog niet weten te ontcijferen. Als iemand daar wat over kan zeggen, zou dat leuk zijn.
Reply With Quote
  #53  
Old 02-01-2020, 11:36
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Quote:
Originally Posted by molenari
De codes FSS, KH6 en N27 zijn groepscodes. Dit zijn codes die staan voor een reeks Mcodes. Die moet ik navragen. Weet je inmiddels wat de andere codes betekenen? Zo niet: laat het even weten en ik kan ze voor je ontcijferen.


De andere codes heb ik online en in boekwerken kunnen vinden, maar deze specifieke groepscodes zijn onvindbaar. Mocht iemand daar nog iets van kunnen vinden, zou ik dat erg tof vinden.

Ik heb ook nog lang gezocht naar de sonderlackierung 9308, maar deze is helaas ook onvindbaar. Ik vermoed dat het een originele code is voor een specifieke rode kleur + standaard kleur wit dak (alleen bovenzijde zoals een T2A).
Reply With Quote
  #54  
Old 04-01-2020, 12:34
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

*update*

Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat de bus afkomstig is van een Duitse omroep :'Sender Freies Berlin' (SFR). Ik heb een foto gevonden van exact zo'n bus uit 1976. Ook met schuifdak en zelfde dakdrager. Deze blijkt te zijn geweest om op te staan met een camera.

De kleurstelling is dus origineel rood met wit dak (alleen dak zelf)
Reply With Quote
  #55  
Old 17-01-2020, 22:27
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Arrow Groepscodes FSS, KH6 & N27 (1976)

Quote:
Originally Posted by cybermarco
De andere codes heb ik online en in boekwerken kunnen vinden, maar deze specifieke groepscodes zijn onvindbaar. Mocht iemand daar nog iets van kunnen vinden, zou ik dat erg tof vinden.(...)


Sorry, vergeten.
Bij deze de codes.

Op het Mplaatje in je bus staat:
62 151 418
531 547 560 616 623
930850 FSS KH6 N27 Z01
23 4 7258 146 2210 11

Bij deze de verklaring van de groepscodes:
FSS: 085 100 103 180 507
KH6: 171 186 229 235
N27: 032 050 161 184 227 505
Z01: 'slechtweerpakket 1': mistachterlicht (M571), ruitenwissersinstallatie met intervalstand (M652), twee halogeen mistlampen op voorbumper (M659).

Bij deze een totaaloverzicht van alle Mcodes op je bus:
032 tankdop met slot
050 gescheidenremcircuit- en handrem-controlelampje
085 in fabriek afgevuld met dubbele hoeveelheid benzine (voor bijvoorbeeld het op- en afrijden van de trein)
100 zonder VW-logo op voorkant
103 sterkere schokdempers voor en achter
161 bevestigingsmogelijkheid voor hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine
171 tubeless banden 185 R 14 C
180 zonder 3-zits middenbank
184 3-punts veiligheidsgordels voor bestuurders- en bijrijderszitplaat met oproll-automatiek en drukknopsluiting
186 heupgordels met drukknopsluiting voor alle zitplaatsen in passagiersruimte
227 uitneembare hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de cabine (alleen in combinatie met M161)
229 uitneembare hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in de passagiersruimte
235 bevestigingsmogelijkheid voor hoofdsteunen voor alle zitplaatsen in passagiersruimte
505 verwarmingsuitstroomopeningen in voorzijde laadruimte
507 ventilatieruitjes in cabinedeuren
531 stuggere achterste torsiestangen (zoals op de bestelwagen uitvoering)(bij model 23 alleen met M013, 015, 146, 177 of 609)
547 extra anti-roestbehandeling voor verschillende holle carrossierie delen
560 stalen schuifdak
571 mistachterlicht
616 achteruitrijlichten (in achterlichtunits ingebouwd)
623 gedeeltelijk voorbereid voor radioverkeer
652 ruitenwisserinstallatie met intervalstand
659 twee halogeen mistlampen op voorbumper

Leuk dat je nu weet welk bedrijf de 1e eigenaar was. Hoe ben je er achter gekomen?
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #56  
Old 25-01-2020, 01:27
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Wow, reuze bedankt voor deze info. Superleuk om compleet te hebben.

Ik ben erachter gekomen omdat ik weet uit de meegeleverde papieren dat de originele eigenaar cameraman was. Toen ik daarop ging zoeken, kwam ik ineens beeldmateriaal tegen van exact zulke bussen als de mijne. T2s, maar ook T1's in zelfde kleurstelling en zelfde dakrekken.

Ik was benieuwd of die dakrekken ook uit de fabriek kwamen, maar dat blijkt dus niet uit de m-codes.

Ter bevestiging kwam ik nog een parkeerbewijs tegen tussen wat oude papieren in mn bus. Opschrift "Sender Freies Berlin".

Last edited by cybermarco : 25-01-2020 at 09:48.
Reply With Quote
  #57  
Old 25-01-2020, 14:59
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Wow, reuze bedankt voor deze info. Superleuk om compleet te hebben.


Graag gedaan!

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Ik ben erachter gekomen omdat ik weet uit de meegeleverde papieren dat de originele eigenaar cameraman was. Toen ik daarop ging zoeken, kwam ik ineens beeldmateriaal tegen van exact zulke bussen als de mijne. T2s, maar ook T1's in zelfde kleurstelling en zelfde dakrekken.


Leuk, heb je ook foto's van zulke bussen? Ik heb ook even gezocht maar ik kan alleen een miniatuurauto vinden (ook nog eens een T1 :



Quote:
Originally Posted by cybermarco
Ik was benieuwd of die dakrekken ook uit de fabriek kwamen, maar dat blijkt dus niet uit de m-codes.


Als er in de VW-fabriek aanpassingen gedaan zijn aan de bus dan zou dat (voor zover ik weet) moeten blijken uit een M-code in de 700-799 reeks. Zo'n code ontbreekt op het plaatje van je bus. Dus ik vermoed dat een ander bedrijf de aanpassingen heeft uitgevoerd.

Even dacht ik dat het dakrek hetzelfde was als die door VW op politiebussen werd gemonteerd. Maar hij is toch anders:
Zag deze foto in een ander draadje op dit forum



Typisch dakrek met uitklapbaar ladder op een politiebus:



Quote:
Originally Posted by cybermarco
Ter bevestiging kwam ik nog een parkeerbewijs tegen tussen wat oude papieren in mn bus. Opschrift "Sender Freies Berlin".

Leuk!
Tip: in de frisseluchtbak onder het dashboard ligt soms ook interessante 'troep'. Bovenop het dashboard zitten een paar roosters net onder de voorruit. Papieren zoals parkeerkaartjes hebben nogal eens de neiging via het luchtrooster in de frisseluchtbak te belanden.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #58  
Old 25-01-2020, 20:10
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default














Reply With Quote
  #59  
Old 25-01-2020, 20:22
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Hier wat foto's.
Die in zwartwit zijn van de oostduitse geheime dienst. Fotografeerden West-Duitse journalisten in oost-berlijn.

Het is net of mijn bus er staat. Alleen kenteken klopt niet. Rest van uitvoering wel. Geen logo, schuifdak, dakrek, mistlampen....
Reply With Quote
  #60  
Old 26-01-2020, 15:52
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Thumbs up




Quote:
Originally Posted by cybermarco
Hier wat foto's.
Die in zwartwit zijn van de oostduitse geheime dienst. Fotografeerden West-Duitse journalisten in oost-berlijn.

Het is net of mijn bus er staat. Alleen kenteken klopt niet. Rest van uitvoering wel. Geen logo, schuifdak, dakrek, mistlampen....


Wow, mooie foto's! Zijn die ergens online te vinden?

Dat het kenteken niet klopt kan kloppen. De bus heeft een speciaal DDR-kenteken, blauw met witte letters. Lijkt dus wel wat op de plaat die nu op je bus zit
Zo te zien is de combinatie op de DDR plaat QA 57-25:
QA = voor dienst- en privévoertuigen van in de DDR geaccrediteerde buitenlandse correspondenten.
57 = Bondsrepubliek Duitsland
25 = volgnummer

Hier een afbeelding van zo'n plaat:


...en twee links naar informatie:
Wikipedia
Kennzeichenwelt.de

Het is dus mogelijk dat de bus een poos met een DDR kenteken heeft rondgereden. Maar dat zou je vast terug kunnen zien op de originele Fahrzeugbrief als je die er nog bij hebt.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum