![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ik heb een discussie gehad met diverse mensen en enkele zeiden dat een Golf 2 gti op Euro95 kan rijden. Ik tank zelf altijd 98 want mijn monteur heeft me dat gezegd en ook staat het op de tankdeksel.
Is er iemand die wel gewoon op 95 rijdt met een golf 2 gti (motor code EV trouwens)?? Want het is toch een vrij fors prijsverschil...
|
||||
|
||||
![]() Quote:
je kan op allebei rijden, alleen is mij verteld altijd dat 98 een hoger verbrandingsgehalte heeft, nl. 98 procent!
|
||||
|
||||
![]() nee zo zit dat niet, het 95/98 geeft aan hoever je het kunt compressen voordat het ontbrand
|
||||
|
||||
![]() Quote:
zoiets bedoelde ik ook 98 duurt langer voordat het verbrandt dus dus een hoger verbrandingsgehalte toch?
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Het octaan getal is een referentie waarde die aangeeft wanneer een benzine / lucht mengsel tot zelf ontbranding komt bij compressie....95 benzine zal dus eerder zelfontbranden dan 98. Gevolg pingelen. Een EV motor heeft een dusdanige compressie verhouding dat 98 benzine gebruikt moet worden, zeker als de motor flink op zijn staart word getrapt. 95 benzine zal zeker bij accelereren gaan pingelen, en zoals bekend is pingelen erg slecht voor je motor. Je kan best 95 gebruiken, mits je geen gebruik maakt van het volle vermogen van de motor |
|
||||
|
||||
![]() ik tank 98 met m'n 8v GTi (PF wel) op aanraden van diverse mensen
en kan er mij nu es eindelijk iemand uitleggen wat dat 'pingelen' betekent? ![]() volgens mij hebben wij daar een ander woord voor in het Belgs ![]()
|
|||
|
|||
![]() Pingelen is het detoneren, wat neer komt op zelfontbranding. Als we kijken naar dieseltechniek zie je hezelfde. De brandstof wordt zover gecomprimeerd dat door de hitte die daarbij vrijkomt de brandstof uit zichzelf tot ontbranding komt (autogeen of endotherm hoe je het ook maar wilt omschrijven) Bij benzine motoren is dit slecht omdat het de de reguliere ontbranding tegenwerkt. En het is niet ondenkbaar dat je met zaken als backfire te maken krijgt richting intake.
Verbeter me maar als ik er naast zit.
|
||||
|
||||
![]() Ik heb een golf gti met motorcode EV en ik tankte eerst altijd 95 tot ik er achter kwam dat er dus eigenlijk 98 in hoort. ik tank nu dus altijd 98... toen ik hem altijd tankte met 95 merkte ik er niet echt dramatisch veel van. Alleen stationair loopt hij nu veel soepeler(maakt ook veel minder herrie).
En geld besparen op brandstof door goedkopere benzine te tanken heeft weinig zin..kun je net zo goed op gas gaan rijden ![]() dus ik blijf lekker doorkachelen op 98 ![]() |
|
|||
|
|||
![]() er is volgens mij ook een ander onderwerp hierover, maar het heeft alles te maken met je compressieverhouding. Hoge compressie geeft sneller zelfontbranding (denk aan diesels, waar dit een gewenst effect is) maar als bij een benzinemotor zelfontbranding plaatsvind is dat te ver voor de zuiger in het bdp staat. De zuiger wordt daardoor tegen de draairichting in bewogen wat een grote belasting is voor oa de krukaslagerschalen en drijfstanglagers.
Uiteraard valt hier nog wel meer over te vertellen...
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Het verschil tussen zelf ontbranding bij diesels en benzine motoren zit hoofdzakelijk in de manier waaropde zelfontbranding plaatsvind, bij een diesel verloopt dat redelijk rustig en gecontroleerd, bij een benzine mengsel gebeurt het vrij ongecontroleerd, gevolg explosie achtige verschijnselen etc.. Hoe hoger de compressie verhoudig des te hoger het octaan getal moet zijn....vandaar de *bijzondere gewone* benzine mengels in de F1 etc ..... En zoals ik al zei het octaan getal is een referentie waarde, waarbij men een bepaalde benzine vergelijkt met een octaan mengsel wat tot ontbranding word gebracht, er zit dus géén meer of minder octaan in de benzine ;-)) (Dit is een jip en janneke taal uitleg om te begrijpelijk te houden) |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Bij een diesel word er geen brandstof mengsel gecomprimeerd, maar gewoon lucht, de brandstof word onder hoge druk in de hete, gecomprimeerde lucht gespoten, waardoor deze tot ontbranding komt.....Bij een benzine motor word er dus wel een brandstof mengsel gecomprimeerd, die door compressie tot zelf ontbranding kan komen |
|
|||
|
|||
![]() I stand corrected...
Het octaangetal (niet octaangehalte zoals velen zeggen) geeft de klopvastheid aan van de brandstof. Een benzine met een hogere klopvastheid is niet de enige oplossing tegen 'pingelen' ook afstellingen aan je carb/injectie, ontsteking. Kunnen helpen het pingelen te voorkomen. Ook speelt de vorm van de verbrandingsruimte een rol.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Inderdaad, vandaar dat *moderne* motoren vaak correctie systemen hebben op de benzineinjectie, in de vorm van bijv pingelsensoren, die laten het ontstekingstijdstip aanpassen. Benzine injectie systemen kunnen zich zelfs aanpassen aan de getankte benzine, waarbij je zelfs *slechte* peut kan tanken zonder dat er schade optreedt. Vervuiling van de motor kan ook een oorzaak van pingelen zijn, net als verkeerde bougies.....als de neus van de bougie gaat gloeien, bij gebruik van te warme bougies kan dit pingelen in de hand werken etc etc.. Pingelen word dus niet alleen door verkeerde benzine in de hand gewerkt, maar heeft meestal meerdere oorzaken.. Maar gebruik van verkeerde benzine in een bepaald type motor KAN wel pingelen oproepen |
|
||||
|
||||
![]() En hoe zit dit met mijn 1.8 DX motor ?? Men heeft mij verteld dat ik 98 moet tanken, en dan loodvervanger toevoegen. Is dit correct, of kan ik ook volstaan met alleen 98 tanken ?
De meningen die ik gehoord heb zijn nogal verdeeld hierover, vandaar mijn vraag. Grtz................... LRR
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Je kunt toch gewoon 98 mét loodvervanger tanken??..... |
|
||||
|
||||
![]() Bedankt voor de reacties, dan maar verder op de 98 he
![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]() hoe duur is het in duitsland?
|
|
||||
|
||||
![]() Vorige keer (afgelopen vrijdag) nog 1.17, schommelt meestal tussen de 1,14 en de 1,24
|
||||
|
||||
![]() Ik tank 95 in de EV. Maar de meeste tijd rijdt mijn moeder ermee en in heb het onstekingstijdtip iets later gezet.
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
|
||||
|
||||
![]() En wat zijn voor de rest dan de gevolgen van een ontsteking die wat later is ingesteld?