Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-12-2004, 14:35
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default 98 of 95 tanken

Ik heb een discussie gehad met diverse mensen en enkele zeiden dat een Golf 2 gti op Euro95 kan rijden. Ik tank zelf altijd 98 want mijn monteur heeft me dat gezegd en ook staat het op de tankdeksel.

Is er iemand die wel gewoon op 95 rijdt met een golf 2 gti (motor code EV trouwens)?? Want het is toch een vrij fors prijsverschil...
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
  #2  
Old 01-12-2004, 14:47
Johan-dtc's Avatar
Johan-dtc Johan-dtc is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,743
Send a message via MSN to Johan-dtc
Default

Quote:
Originally Posted by Golf_Wolf
Ik heb een discussie gehad met diverse mensen en enkele zeiden dat een Golf 2 gti op Euro95 kan rijden. Ik tank zelf altijd 98 want mijn monteur heeft me dat gezegd en ook staat het op de tankdeksel.

Is er iemand die wel gewoon op 95 rijdt met een golf 2 gti (motor code EV trouwens)?? Want het is toch een vrij fors prijsverschil...



je kan op allebei rijden, alleen is mij verteld altijd dat 98 een hoger verbrandingsgehalte heeft, nl. 98 procent!
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!!
Wonderen duren iets langer!
En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden
!
Reply With Quote
  #3  
Old 01-12-2004, 15:07
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

nee zo zit dat niet, het 95/98 geeft aan hoever je het kunt compressen voordat het ontbrand
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-12-2004, 15:09
Johan-dtc's Avatar
Johan-dtc Johan-dtc is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,743
Send a message via MSN to Johan-dtc
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
nee zo zit dat niet, het 95/98 geeft aan hoever je het kunt compressen voordat het ontbrand


zoiets bedoelde ik ook

98 duurt langer voordat het verbrandt dus

dus een hoger verbrandingsgehalte toch?
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!!
Wonderen duren iets langer!
En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden
!
Reply With Quote
  #5  
Old 01-12-2004, 15:15
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by J.L. tuning
zoiets bedoelde ik ook

98 duurt langer voordat het verbrandt dus

dus een hoger verbrandingsgehalte toch?


Het octaan getal is een referentie waarde die aangeeft wanneer een benzine / lucht mengsel tot zelf ontbranding komt bij compressie....95 benzine zal dus eerder zelfontbranden dan 98. Gevolg pingelen. Een EV motor heeft een dusdanige compressie verhouding dat 98 benzine gebruikt moet worden, zeker als de motor flink op zijn staart word getrapt. 95 benzine zal zeker bij accelereren gaan pingelen, en zoals bekend is pingelen erg slecht voor je motor.

Je kan best 95 gebruiken, mits je geen gebruik maakt van het volle vermogen van de motor
Reply With Quote
  #6  
Old 01-12-2004, 15:16
FMA's Avatar
FMA FMA is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 877
Default

ik tank 98 met m'n 8v GTi (PF wel) op aanraden van diverse mensen

en kan er mij nu es eindelijk iemand uitleggen wat dat 'pingelen' betekent?

volgens mij hebben wij daar een ander woord voor in het Belgs
__________________
89er Golf 2 GTi 8v (PF)
86er Polo 2 Steilheck (MH)
Reply With Quote
  #7  
Old 01-12-2004, 15:26
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Pingelen is het detoneren, wat neer komt op zelfontbranding. Als we kijken naar dieseltechniek zie je hezelfde. De brandstof wordt zover gecomprimeerd dat door de hitte die daarbij vrijkomt de brandstof uit zichzelf tot ontbranding komt (autogeen of endotherm hoe je het ook maar wilt omschrijven) Bij benzine motoren is dit slecht omdat het de de reguliere ontbranding tegenwerkt. En het is niet ondenkbaar dat je met zaken als backfire te maken krijgt richting intake.

Verbeter me maar als ik er naast zit.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-12-2004, 15:28
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Ik heb een golf gti met motorcode EV en ik tankte eerst altijd 95 tot ik er achter kwam dat er dus eigenlijk 98 in hoort. ik tank nu dus altijd 98... toen ik hem altijd tankte met 95 merkte ik er niet echt dramatisch veel van. Alleen stationair loopt hij nu veel soepeler(maakt ook veel minder herrie).

En geld besparen op brandstof door goedkopere benzine te tanken heeft weinig zin..kun je net zo goed op gas gaan rijden

dus ik blijf lekker doorkachelen op 98
Reply With Quote
  #9  
Old 01-12-2004, 15:36
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

er is volgens mij ook een ander onderwerp hierover, maar het heeft alles te maken met je compressieverhouding. Hoge compressie geeft sneller zelfontbranding (denk aan diesels, waar dit een gewenst effect is) maar als bij een benzinemotor zelfontbranding plaatsvind is dat te ver voor de zuiger in het bdp staat. De zuiger wordt daardoor tegen de draairichting in bewogen wat een grote belasting is voor oa de krukaslagerschalen en drijfstanglagers.
Uiteraard valt hier nog wel meer over te vertellen...
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #10  
Old 01-12-2004, 15:44
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
er is volgens mij ook een ander onderwerp hierover, maar het heeft alles te maken met je compressieverhouding. Hoge compressie geeft sneller zelfontbranding (denk aan diesels, waar dit een gewenst effect is) maar als bij een benzinemotor zelfontbranding plaatsvind is dat te ver voor de zuiger in het bdp staat. De zuiger wordt daardoor tegen de draairichting in bewogen wat een grote belasting is voor oa de krukaslagerschalen en drijfstanglagers.
Uiteraard valt hier nog wel meer over te vertellen...



Het verschil tussen zelf ontbranding bij diesels en benzine motoren zit hoofdzakelijk in de manier waaropde zelfontbranding plaatsvind, bij een diesel verloopt dat redelijk rustig en gecontroleerd, bij een benzine mengsel gebeurt het vrij ongecontroleerd, gevolg explosie achtige verschijnselen etc..

Hoe hoger de compressie verhoudig des te hoger het octaan getal moet zijn....vandaar de *bijzondere gewone* benzine mengels in de F1 etc .....

En zoals ik al zei het octaan getal is een referentie waarde, waarbij men een bepaalde benzine vergelijkt met een octaan mengsel wat tot ontbranding word gebracht, er zit dus géén meer of minder octaan in de benzine ;-))

(Dit is een jip en janneke taal uitleg om te begrijpelijk te houden)
Reply With Quote
  #11  
Old 01-12-2004, 15:47
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by polopower
Pingelen is het detoneren, wat neer komt op zelfontbranding. Als we kijken naar dieseltechniek zie je hezelfde. De brandstof wordt zover gecomprimeerd dat door de hitte die daarbij vrijkomt de brandstof uit zichzelf tot ontbranding komt (autogeen of endotherm hoe je het ook maar wilt omschrijven) Bij benzine motoren is dit slecht omdat het de de reguliere ontbranding tegenwerkt. En het is niet ondenkbaar dat je met zaken als backfire te maken krijgt richting intake.

Verbeter me maar als ik er naast zit.



Bij een diesel word er geen brandstof mengsel gecomprimeerd, maar gewoon lucht, de brandstof word onder hoge druk in de hete, gecomprimeerde lucht gespoten, waardoor deze tot ontbranding komt.....Bij een benzine motor word er dus wel een brandstof mengsel gecomprimeerd, die door compressie tot zelf ontbranding kan komen
Reply With Quote
  #12  
Old 01-12-2004, 16:11
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

I stand corrected...

Het octaangetal (niet octaangehalte zoals velen zeggen) geeft de klopvastheid aan van de brandstof. Een benzine met een hogere klopvastheid is niet de enige oplossing tegen 'pingelen' ook afstellingen aan je carb/injectie, ontsteking. Kunnen helpen het pingelen te voorkomen. Ook speelt de vorm van de verbrandingsruimte een rol.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #13  
Old 01-12-2004, 16:20
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by polopower
I stand corrected...

Het octaangetal (niet octaangehalte zoals velen zeggen) geeft de klopvastheid aan van de brandstof. Een benzine met een hogere klopvastheid is niet de enige oplossing tegen 'pingelen' ook afstellingen aan je carb/injectie, ontsteking. Kunnen helpen het pingelen te voorkomen. Ook speelt de vorm van de verbrandingsruimte een rol.



Inderdaad, vandaar dat *moderne* motoren vaak correctie systemen hebben op de benzineinjectie, in de vorm van bijv pingelsensoren, die laten het ontstekingstijdstip aanpassen. Benzine injectie systemen kunnen zich zelfs aanpassen aan de getankte benzine, waarbij je zelfs *slechte* peut kan tanken zonder dat er schade optreedt.

Vervuiling van de motor kan ook een oorzaak van pingelen zijn, net als verkeerde bougies.....als de neus van de bougie gaat gloeien, bij gebruik van te warme bougies kan dit pingelen in de hand werken etc etc..

Pingelen word dus niet alleen door verkeerde benzine in de hand gewerkt, maar heeft meestal meerdere oorzaken..

Maar gebruik van verkeerde benzine in een bepaald type motor KAN wel pingelen oproepen
Reply With Quote
  #14  
Old 01-12-2004, 16:26
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,569
Default

En hoe zit dit met mijn 1.8 DX motor ?? Men heeft mij verteld dat ik 98 moet tanken, en dan loodvervanger toevoegen. Is dit correct, of kan ik ook volstaan met alleen 98 tanken ?


De meningen die ik gehoord heb zijn nogal verdeeld hierover, vandaar mijn vraag.



Grtz................... LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #15  
Old 01-12-2004, 16:39
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Question

Quote:
Originally Posted by Little Red Rooster
En hoe zit dit met mijn 1.8 DX motor ?? Men heeft mij verteld dat ik 98 moet tanken, en dan loodvervanger toevoegen. Is dit correct, of kan ik ook volstaan met alleen 98 tanken ?


De meningen die ik gehoord heb zijn nogal verdeeld hierover, vandaar mijn vraag.



Grtz................... LRR



Je kunt toch gewoon 98 mét loodvervanger tanken??.....
Reply With Quote
  #16  
Old 01-12-2004, 17:29
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default

Bedankt voor de reacties, dan maar verder op de 98 he gelukkig woon ik dicht bij de duitse grens kan ik lekker snel naar de goedkopere bezine rijden
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
  #17  
Old 01-12-2004, 17:31
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

hoe duur is het in duitsland?
Reply With Quote
  #18  
Old 01-12-2004, 17:32
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default

Vorige keer (afgelopen vrijdag) nog 1.17, schommelt meestal tussen de 1,14 en de 1,24
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
  #19  
Old 01-12-2004, 17:34
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Ik tank 95 in de EV. Maar de meeste tijd rijdt mijn moeder ermee en in heb het onstekingstijdtip iets later gezet.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #20  
Old 01-12-2004, 17:35
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default

En wat zijn voor de rest dan de gevolgen van een ontsteking die wat later is ingesteld?
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum