![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een MK1 1.1 LX uit 83
Aangezien ik de onderhoudshistorie niet weet ga ik met een vriend wat preventief onderhoud uitvoeren. Aangezien het de eerste MK1 is waar we mee in aanraking komen heb ik een beetje hulp nodig van jullie in die zin dat we niet weten wat nu specifiek belangrijk is bij de mk1's Sowieso krijgt de wagen een nieuwe distributieriem, Vsnaar en bougies. Verder krijgt ie nieuwe filters (lucht, olie en benzine), daarnij willen we de olie uiteraard ook vervangen, daar stuit ik echter op het eerste probleempje Onder de motorkap kwam ik een briefje tegen van een duitse garage (ingevoerd enkele jaren geleden) met daarop de kilimeterstand 56000 (lees 156000) en de gegevens dat er nieuwe olie in gegaan is, 10w40 het blokje zweet een beetje en ongetwijfeld is er daarna olie bijgegaan, de vorige eigenaar gooide er 15w40 in. (stand is nu 164000) Nu is mijn vraag, welke olie moet er nu bij de wissel in? een vriend van mij heeft een 944 gehad, daar is op een gegeven moment andere olie ingegaan en al zijn keringen gingen naar de $%^&@ . Daar heb ik zelf niet zo'n zin in dus wie kan mij helpen? Verder hoor je tijdens het rijden de wiellagers en deze gaan we ook ook vervangen, en op langere termijn de stuurhuishoed (gescheurd) en nieuwe pakkingen om het zweten te stoppen. heeft iemand naast de tip over olie nog andere punten waar we tijdens het onderhoud op moeten letten?? Groeten Caspar |
#2
|
|||
|
|||
![]() 15W40 is prima, 10W40 kan ook maar is wat dunner als ie koud is.
Half-syntheet is het beste. Bij het onderhoud is het beste alles grondig te controleren en eventueel schoon/gangbaar te maken.. Denk hierbij aan ashoezen controleren,stuurkogels controleren, remklauwen controleren op gangbaar zijn en eventueel blokjes eruit, klauw schoonmaken en invetten met kopervet.. Ontsteking zou je ook nog kunnen doen, naast de bougies kun je ook de rotor, verdelerkap en contactpuntjes controleren. Kleppen kun je ook nog stellen, kun je daarna de klepdekselpakking vervangen, ik neem aan dat ie daar wel zweet? |
#3
|
|||
|
|||
![]() top, dan gaat er 15w40 in
rotor en verdelerkap zagen er goed uit. zal voor de zekerheid nog ff controleren blokje loopt ook prima, onderhoud gaan we doen omdat de historie niet bekend is, better safe than sorry. hij zweet inderdaad bij de kleppendeksel, de linker twee cilinders, de rechter zijn kurkdroog, ook bij het onderblok zweet ie licht. kleppen stellen is iets wat ik nog nooit gedaan heb dus dat zou ik bij de garage moeten doen, in combinatie met nieuwe pakkingen wel iets om op korte termijn te doen thanks voor de tips! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Sorry voor even jou topic te kapen maar heb ook een vraagje betreffende de olie van een mk1 1500cc. Welke olie kan hier het beste voor gebruikt worden? En hoeveel ongeveer als de oliefilter tegelijkertijd vervangen wordt?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Omtrend het 'zweten' zou ik ook ff een nieuw klepdekselpakking halen, en direct ff de klepspeling controleren/eventueel stellen, dan loopt ie ook weer netjes.
Distributie+waterpomp is ook belangrijk.. |
#6
|
|||
|
|||
![]() ok, die gaan we dan ook bestellen..
is dat lastig te monteren? heb zelf nauwelijks ervaring met sleutelen, heb gelukkig wel wat handige vrienden... maar om een blok half uit elkaar te slopen blijft een beetje tricky.. heb wel een vraagbaak dus misschien is het wel mogelijk daarmee |
#7
|
||||
|
||||
![]() Quote:
gewoon hetzelfde als bij de motor waar het hier eigenlijk om gaat, die 1100cc dus, 10w40 of 15w40, ik doe bij mijn 1500cc JB altijd 10w40 erop, bij de doe hetzelf garage waar ik altijd een olie + filterwissel doorvoer bij mijn Golf 1 met 1500 cc JB blok hebben ze geen 15w40, maar dat hoeft ook niet. Quote:
Met filter is 3,5L bij de JB.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Merci voor de antwoorden ![]() ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Met een vraagbaak kom je vaak wel een heel eind, zelf ook altijd gedaan
![]() In ieder geval succes! Wat er bij een onderhoudsbeurt hoort kan je trouwens ook vinden in je vraagbaak geloof ik.. Ergens achterin ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
10 w 40 en 15 w 40 zijn beide toch half synthetisch, of heb ik het daar mis? Dat weet ik nl. zelf niet ![]() ik weet wel dat die 2 soorten niet vol synthetisch zijn. Edit. ![]()
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 Last edited by Type 17 : 20-05-2010 at 16:10. |