Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-05-2010, 11:39
dowson dowson is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 15
Default olie en preventief onderhoud

sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een MK1 1.1 LX uit 83

Aangezien ik de onderhoudshistorie niet weet ga ik met een vriend wat preventief onderhoud uitvoeren. Aangezien het de eerste MK1 is waar we mee in aanraking komen heb ik een beetje hulp nodig van jullie in die zin dat we niet weten wat nu specifiek belangrijk is bij de mk1's

Sowieso krijgt de wagen een nieuwe distributieriem, Vsnaar en bougies.
Verder krijgt ie nieuwe filters (lucht, olie en benzine),
daarnij willen we de olie uiteraard ook vervangen, daar stuit ik echter op het eerste probleempje

Onder de motorkap kwam ik een briefje tegen van een duitse garage (ingevoerd enkele jaren geleden) met daarop de kilimeterstand 56000 (lees 156000) en de gegevens dat er nieuwe olie in gegaan is, 10w40

het blokje zweet een beetje en ongetwijfeld is er daarna olie bijgegaan, de vorige eigenaar gooide er 15w40 in. (stand is nu 164000)
Nu is mijn vraag, welke olie moet er nu bij de wissel in?

een vriend van mij heeft een 944 gehad, daar is op een gegeven moment andere olie ingegaan en al zijn keringen gingen naar de $%^&@ . Daar heb ik zelf niet zo'n zin in dus wie kan mij helpen?

Verder hoor je tijdens het rijden de wiellagers en deze gaan we ook ook vervangen, en op langere termijn de stuurhuishoed (gescheurd) en nieuwe pakkingen om het zweten te stoppen.

heeft iemand naast de tip over olie nog andere punten waar we tijdens het onderhoud op moeten letten??

Groeten
Caspar
Reply With Quote
  #2  
Old 19-05-2010, 11:55
RVH RVH is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 138
Default

15W40 is prima, 10W40 kan ook maar is wat dunner als ie koud is.
Half-syntheet is het beste.

Bij het onderhoud is het beste alles grondig te controleren en eventueel schoon/gangbaar te maken..
Denk hierbij aan ashoezen controleren,stuurkogels controleren, remklauwen controleren op gangbaar zijn en eventueel blokjes eruit, klauw schoonmaken en invetten met kopervet..
Ontsteking zou je ook nog kunnen doen, naast de bougies kun je ook de rotor, verdelerkap en contactpuntjes controleren.
Kleppen kun je ook nog stellen, kun je daarna de klepdekselpakking vervangen, ik neem aan dat ie daar wel zweet?
Reply With Quote
  #3  
Old 19-05-2010, 12:10
dowson dowson is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 15
Default

top, dan gaat er 15w40 in

rotor en verdelerkap zagen er goed uit. zal voor de zekerheid nog ff controleren
blokje loopt ook prima, onderhoud gaan we doen omdat de historie niet bekend is, better safe than sorry.

hij zweet inderdaad bij de kleppendeksel, de linker twee cilinders, de rechter zijn kurkdroog, ook bij het onderblok zweet ie licht.

kleppen stellen is iets wat ik nog nooit gedaan heb dus dat zou ik bij de garage moeten doen, in combinatie met nieuwe pakkingen wel iets om op korte termijn te doen
thanks voor de tips!
Reply With Quote
  #4  
Old 19-05-2010, 13:00
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Sorry voor even jou topic te kapen maar heb ook een vraagje betreffende de olie van een mk1 1500cc. Welke olie kan hier het beste voor gebruikt worden? En hoeveel ongeveer als de oliefilter tegelijkertijd vervangen wordt?
Reply With Quote
  #5  
Old 19-05-2010, 14:58
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Omtrend het 'zweten' zou ik ook ff een nieuw klepdekselpakking halen, en direct ff de klepspeling controleren/eventueel stellen, dan loopt ie ook weer netjes.
Distributie+waterpomp is ook belangrijk..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #6  
Old 19-05-2010, 15:01
dowson dowson is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 15
Default

ok, die gaan we dan ook bestellen..
is dat lastig te monteren?
heb zelf nauwelijks ervaring met sleutelen, heb gelukkig wel wat handige vrienden...
maar om een blok half uit elkaar te slopen blijft een beetje tricky..
heb wel een vraagbaak dus misschien is het wel mogelijk daarmee
Reply With Quote
  #7  
Old 19-05-2010, 15:10
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,808
Default

Quote:
Originally Posted by brittjan
Sorry voor even jou topic te kapen maar heb ook een vraagje betreffende de olie van een mk1 1500cc.Welke olie kan hier het beste voor gebruikt worden?


gewoon hetzelfde als bij de motor waar het hier eigenlijk om gaat, die 1100cc dus, 10w40 of 15w40, ik doe bij mijn 1500cc JB altijd 10w40 erop, bij de doe hetzelf garage waar ik altijd een olie + filterwissel doorvoer bij mijn Golf 1 met 1500 cc JB blok hebben ze geen 15w40, maar dat hoeft ook niet.

Quote:
Originally Posted by brittjan
En hoeveel ongeveer als de oliefilter tegelijkertijd vervangen wordt?


Met filter is 3,5L bij de JB.
__________________
Quote:
That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it! (Ian "Lemmy" Kilmister 1945 - 2015)


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #8  
Old 20-05-2010, 08:53
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by Type 17
gewoon hetzelfde als bij de motor waar het hier eigenlijk om gaat, die 1100cc dus, 10w40 of 15w40, ik doe bij mijn 1500cc JB altijd 10w40 erop, bij de doe hetzelf garage waar ik altijd een olie + filterwissel doorvoer bij mijn Golf 1 met 1500 cc JB blok hebben ze geen 15w40, maar dat hoeft ook niet.



Met filter is 3,5L bij de JB.



Merci voor de antwoorden Veronderstel ook gewoon halfsynthetische olie?
Reply With Quote
  #9  
Old 20-05-2010, 15:13
KoeAuto KoeAuto is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 91
Default

Met een vraagbaak kom je vaak wel een heel eind, zelf ook altijd gedaan maar als je twijfelt, helemaal bij zaken als het kleppenstellen, zou ik dat laten doen. Zou zonde zijn als er door een dom foutje ofzo meer kapot gaat dan gemaakt wordt :P

In ieder geval succes! Wat er bij een onderhoudsbeurt hoort kan je trouwens ook vinden in je vraagbaak geloof ik.. Ergens achterin
Reply With Quote
  #10  
Old 20-05-2010, 16:03
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,808
Default

Quote:
Originally Posted by brittjan
Merci voor de antwoorden Veronderstel ook gewoon halfsynthetische olie?


10 w 40 en 15 w 40 zijn beide toch half synthetisch, of heb ik het daar mis?

Dat weet ik nl. zelf niet

ik weet wel dat die 2 soorten niet vol synthetisch zijn.

Edit. dus...moet 10w40 + 15w40 wel half synthetisch zijn.
__________________
Quote:
That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it! (Ian "Lemmy" Kilmister 1945 - 2015)


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014

Last edited by Type 17 : 20-05-2010 at 16:10.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum