Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-06-2011, 18:37
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default Wiellagers voor en stuurkogels

Mijn fusee's en wielnaven zijn gestraald en opnieuw gelakt.
Nu zou ik deze willen voorzien van nieuwe lagers. Hoe kan ik het beste te werk gaan? Eerst de lager in de fusee persen en daarna de wielnaaf hierin persen?
Iemand ervaring met dit soort werk?


Bijkomend vraagje:
De rubbers van mijn stuurkogels (die aan de fusee's vast zitten) zijn slecht.
Kan ik deze gewoon vervangen door nieuwe of moeten de ganse stuurkogels dan vervangen worden?
Reply With Quote
  #2  
Old 13-06-2011, 18:54
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Mooi dat je ze netjes maakt

Je moet altijd eerst je lager in je fusee persen, de borgring moet er nog in en als je je naaf er al in hebt zitten wordt dat een beetje moeilijk dunkt me.
Dus je perst op de buitenste rand van het lager hem in de fusee, (lager een dagje in de vriezer helpt) dan de borgring erin en dan pers je de naaf erin terwijl je de binnenring van het lager aan de andere kant ondersteunt. Anders pers je je nieuwe lager weer uit elkaar.

Je kunt nieuwe rubbers monteren op stuurkogels, maar mijn ervaring is dat als de rubbers slecht zijn, de kogel meestal ook wel een eind over de middag is. Daarbij kost een stuurkogel 2 tientjes, alleen wel even laten sporen daarna.

Suc6!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 13-06-2011, 19:14
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Mooi dat je ze netjes maakt

Je moet altijd eerst je lager in je fusee persen, de borgring moet er nog in en als je je naaf er al in hebt zitten wordt dat een beetje moeilijk dunkt me.
Dus je perst op de buitenste rand van het lager hem in de fusee, (lager een dagje in de vriezer helpt) dan de borgring erin en dan pers je de naaf erin terwijl je de binnenring van het lager aan de andere kant ondersteunt. Anders pers je je nieuwe lager weer uit elkaar.

Je kunt nieuwe rubbers monteren op stuurkogels, maar mijn ervaring is dat als de rubbers slecht zijn, de kogel meestal ook wel een eind over de middag is. Daarbij kost een stuurkogel 2 tientjes, alleen wel even laten sporen daarna.

Suc6!


Dank je voor de uitleg, hier ben ik iets mee!

Met dat sporen, bedoel je hier uitlijnen mee?
Zijn er tips waar ik rekening mee moet houden als ik de nieuwe stuurkogels monteer, qua afstelling?

Klopt het ook dat ik aan een kant alleen de stuurkogel moet vervangen en aan de andere kant de stuurkogel inclusief de as? Ik heb het juist eens te goei bekeken maar ik denk dat dit 1 geheel is?

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #4  
Old 13-06-2011, 20:07
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Volgens mijn gegevens hebben alle mk1's aan beide zijden een losse kogel, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk.

En met sporen bedoel ik uitlijnen ja, maar dat moest je toch al als je je fusee's vervangen had.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #5  
Old 13-06-2011, 20:33
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by brittjan
Mijn fusee's en wielnaven zijn gestraald en opnieuw gelakt.
Nu zou ik deze willen voorzien van nieuwe lagers. Hoe kan ik het beste te werk gaan? Eerst de lager in de fusee persen en daarna de wielnaaf hierin persen?
Iemand ervaring met dit soort werk?


Bijkomend vraagje:
De rubbers van mijn stuurkogels (die aan de fusee's vast zitten) zijn slecht.
Kan ik deze gewoon vervangen door nieuwe of moeten de ganse stuurkogels dan vervangen worden?


vergeet niet eerst het hitteschild te monteren (voor de remschijf)
na het inpersen van het lager wil deze er niet meer tussen
Reply With Quote
  #6  
Old 13-06-2011, 20:36
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Quote:
Originally Posted by golf1gti83
na het inpersen van het lager wil deze er niet meer tussen


good point (maar na de naaf toch ? of ben ik nu abuis?)
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #7  
Old 13-06-2011, 20:37
vwcrazy's Avatar
vwcrazy vwcrazy is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 233
Default

De golf heeft gewoon 2 losse stuur kogels alleen zit er aan 1 kant een moer achter voor het uitlijnen wat dat kun je maar aan 1kant.
Die moer moet je een stukje achteruit draaien en dan kun je de stuurkogel los draaien.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-06-2011, 20:50
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by vwcrazy
De golf heeft gewoon 2 losse stuur kogels alleen zit er aan 1 kant een moer achter voor het uitlijnen wat dat kun je maar aan 1kant.
Die moer moet je een stukje achteruit draaien en dan kun je de stuurkogel los draaien.


Deze heb ik ook al los gekregen.
Aan de andere kant is het een ander verhaal, deze lijkt vast te zitten aan de stang? Heeft ook geen verdikking of iets dergelijks waar ik een sleutel op kan zetten. Zal het morgen nog eens proberen!
Reply With Quote
  #9  
Old 13-06-2011, 22:03
vwcrazy's Avatar
vwcrazy vwcrazy is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 233
Default

allebij de stuurkogels moet je los kunnen draaien.
Als er geen verdikking op zit moet je het met de groots mogelijke tang doen die je kunt krijgen en wat wd 40.
Dat heeft bij de mijne ook heel veel geholpen.
Bij de kever specialist kun je ze per kant los kopen voor 19 euro per stuk of incl stang per kant voor 49 euro per stuk.
Reply With Quote
  #10  
Old 15-06-2011, 11:25
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Origineel heeft een MK1 zonder stuurbekrachtiging een vaste en een verstelbare kogel.
Reply With Quote
  #11  
Old 16-06-2011, 07:41
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by dakeraf
Origineel heeft een MK1 zonder stuurbekrachtiging een vaste en een verstelbare kogel.


Ja dat lijkt me ook, de verstelbare heb ik makkelijk los gekregen maar de vast is volgens mij niet van de as los te krijgen.

Kan iemand mij vertellen waar ik alleen de rubbertjes zou kunnen vinden? Iemand enig idee wat deze juist kosten?

De kogels zelf zijn nog in goede staat, ik heb helaas de rubbers beschadigd bij het los maken van de stuurkogels uit de fusee.
Reply With Quote
  #12  
Old 16-06-2011, 11:23
GOLFMEISTER's Avatar
GOLFMEISTER GOLFMEISTER is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 391
Default

bij elke automaterialenzaak te koop gewoon even de oude meenemen dan komt het wel goed
Reply With Quote
  #13  
Old 16-06-2011, 23:06
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

http://cgi.ebay.de/390322448143

Inclusief nieuwe rubbertjes!
Reply With Quote
  #14  
Old 17-06-2011, 16:59
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
http://cgi.ebay.de/390322448143

Inclusief nieuwe rubbertjes!


Dat kan nog goedkoper
Reply With Quote
  #15  
Old 18-06-2011, 11:46
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by dakeraf
Dat kan nog goedkoper


Ik vind de prijs al zeer goed meevalen Ik moet toch nog een paar dingen bij ATP bestellen dus dan zal i kdeze maar ineens mee bestellen! Bedankt voor de tip Ruben!


Quote:
Originally Posted by Audi1981
good point (maar na de naaf toch ? of ben ik nu abuis?)


Ik denk voordat de naaf in het fusee geperst wordt dat het hitteschild gemonteerd moet worden.

Maar nog een vraagje hierover, ik ga met G60 remmerij aan de voorkant rijden, welke hitteschildjes moet ik dan gebruiken? De originele of een setje van een G60 zelf?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum