PDA

View Full Version : golf 3: dashboard werkt niet


DP_Elias
04-03-2013, 22:19
Beste mensen

Ik ben gelukkige eigenaar van een golf 3, 1.9TD van 1996. Doordat men motor al meer dan 400 000km had heb ik 2 maand geleden er een andere motor ingelegd. De ‘nieuwe’ motor is juist hetzelfde type (AAZ) maar deze komt dan uit een Passat van 94,
hier heb ik een paar problemen gehad omdat ik op men golf een andere soort dieselpomp had staan dan op de Passat-motor, ik heb wat moeten knoeien met mijn kabelboom maar heb uiteindelijk de motor gestart gekregen.
Op men kabelboom heb ik nu wel nog een paar kabeltjes dat niet op men ronde stekker aan de motor is aangesloten. Alles werkte perfect, ik weet niet of dit iets met men probleem te maken heeft maar ik vermeld het toch liever eens.

Daarna bij het monteren van de hoofdkabels heb ik per ongeluk de min en plus kabels verwisselt, bij het aansluiten van de accu gaf dit een paar vonken op de dynamo, maar na verwisselen startte de auto direct (vermeld dit liever ook eens).

Nu het probleem:
Na een aantal weken probleemloos terug rond te rijden wou ik opnieuw men radio aansluiten, toen de radio aangesloten was en terug gestoken in het vak wou hij maar niet aan de praat.. Terug uitgehaald en zekeringetje achteraan de radio was kapot; zekering vervangen, radio terug in vak en muziek was er..

Na aantal dagen rijden ging plotseling mijn kmteller en mijn toerenteller uit, dacht dat dit een zekeringetje was maar alle zekeringen uitgemeten en die waren allemaal in orde.

Na een aantal dagen rijden zonder men snelheid en toerental te zien ging plots men men temperatuur, kmteller, toerenteller, benzinemeter, en alle controlelampjes niet meer heel het dashboard lag plat behalve de verlichting van het dashboard werkt nog, OOK men pinkers apart werken niet meer, de 4 samen wel EN ook de claxon deed het niet meer. Men stand-,dim- en grootlichten doen het wel nog.

Mijn eerste gedachte was waarschijnlijk een draadbreuk of fiche los door de radio in het vak te duwen. Ben dan maar helemaal men dashboard uit elkaar beginne halen en kijken naar alle zekeringen, relais en aansluitingen, Nu heb ik een paar losse fichjes gevonden waarvan ik dacht dat dit misschien de oorzaak kon zijn maar heb overal rondgekeken maar geen aansluitingen voor de fichjes te vinden.
Misschien dat jullie weten waarvoor ze dienen?

deze vond ik bij men zekeringsdoos
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.43.34-kopie.JPG


deze vond ik iets boven men zekeringsdoos (zelf denk ik dat deze is voor het dashboard van een automatic)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.45.00.JPG


deze vond ik aan de passagierskant en heeft 2 draadjes -> rood/zwart en bruin
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.47.01.JPG


Dit is echt zo een vervelend probleem en ben echt ten einde raad, ben dan maar nog een beetje verder beginne zoeken en toen kwam ik relais 18 tegen aan men zekeringskast, dit is het ontlastrelais van het X-contact,
dacht eerst ja misschien is dit het wel, misschien een slechte massa ofzo..
het contact opgezet en mijn ruitenwissers doen gaan deze werkten en na het uittrekken van relais 18 stopte de ruitenwisser, dus denk niet dat het aan de relais ligt.

Daarna dacht ik terug aan die vonken op de dynamo, misschien heb ik gewoon men spanningsregelaar kapot gemaakt, koolborstels gecontroleerd en ik weet niet hoe ze eruit moeten zien maar ze waren nog lang genoeg naar mijn mening.

Heb men accu gecontroleerd bij stationair en deze gaf iets meer dan 14 volt aan, dat leek me in orde te zijn.

Dacht zelf nog aan:
-massaprobleem?
-dashboard kapot?
-contactslot kapot?
-ronde stekker op motor? (kabeltjes die niet aangesloten zijn)

Hoop dat jullie me kunnen helpen ben echt ten einde raad :(

-sorry voor de lange tekst maar wil gewoon men probleem grondig uitleggen-

Sven-GTI
04-03-2013, 22:26
Ten eerste, je foto's doen het niet ;)

DP_Elias
04-03-2013, 23:02
Ten eerste, je foto's doen het niet ;)

men excuses, dit is even aangepast

Sven-GTI
04-03-2013, 23:14
Dank u wel :D

Vanaf je tellerbak komt er maar 1 stekker naar mijn weten, met zo'n flat-kabel.

Vreemd probleem dit, is ook beetje lastig beoordelen zo. Makkelijkste manier is van iemand een teller lenen om te kijken of het probleem hierin zit denk ik.

Elektra problemen is altijd kut, soms zo gevonden, soms erg lang aan het zoeken.


Het kunnen best veel dingen zijn, heb eerder mk3's gezien met een niet-werkende-tellerbak. Waren allemaal verschillende problemen, de ene had een kapotte zekering, de ander een massa die ergens niet goed zat. De ander was de teller van binnen gewoon stuk.
Bij nog een andere raakte stekker achterin de teller de contacten niet goed..

Dusja.. het kan aardig zoeken worden ;)

DP_Elias
04-03-2013, 23:20
Dank u wel :D

Vanaf je tellerbak komt er maar 1 stekker naar mijn weten, met zo'n flat-kabel.

Vreemd probleem dit, is ook beetje lastig beoordelen zo. Makkelijkste manier is van iemand een teller lenen om te kijken of het probleem hierin zit denk ik.

Elektra problemen is altijd kut, soms zo gevonden, soms erg lang aan het zoeken.

ja idd dit is zo een witte flat-kabel.. vraag me wel af waar die andere fiche'kes voor dienen :s.

Ja ik zal eens proberen met een andere teller, laat nog iets weten..
alvast bedankt!

DP_Elias
05-03-2013, 01:07
Wat ik ook vergeten te melden ben is als ik men contact aanzet en doe dan men pinker naar links gaan gaat men standlicht enkel de linkerkant branden

en dit hetzelfde naar rechts, als ik pink naar rechts gaat men rechter standlicht branden..

Heel bizar, misschien dan toch iets met massaprobleem?

Sven-GTI
05-03-2013, 10:14
Dat is je parkeerlicht en werkt normaal alleen met je contact uit ;)

DP_Elias
05-03-2013, 12:27
Zou het misschien niet met de ronde stekker op men motorblok te maken hebben?

Er zijn nog een aantal kabeltjes dat niet verbonden zijn..

Heb vandaag nog gemerkt dat men batterij kapot is denkik.. batterij meet iets meer dan 12v en bij ket starten gaat dit heel snel naar de 0v,
gisteren heeft de wagen nog gedraaid met dezelfde batterij, ie staat wel al meer dan een maandje stil misschien is dat de oorzaak, batterij is ook wel al veel opgeladen geweest..

denk tijd voor een nieuwe? Maar dit kan de oorzaak van het dashboard toch niet zijn?

geoff89
05-03-2013, 19:16
waarschijnlijk is het electrisch gedeelte van je contactslot kapot, anders kan nooit je parkeerlicht gaan branden als je je knipperlichten bediend met de sleutel in "contact-aan" stand.

DP_Elias
06-03-2013, 01:05
Vandaag eens een andere tellerbak geprobeerd.. Spijtig genoeg zonder resultaat :(.

Straks eens een een volledig nieuw contactslot steken plus dat blokje waar de 2 aansluitingen opzitten,
anders denkik gewoon dat het aan die draadjes van men kabelboom ligt :s wel raar dat alles gewerkt heeft..

DP_Elias
07-03-2013, 12:47
Daarnet ander stuurslot gestoken opnieuw geen resultaat.. :(

Nog iemand suggesties? Kan het aan de ronde stekker op de motor gelegen zijn? Of staat dat los van het dashboard?

bramvw
07-03-2013, 16:40
De dikke rode draad, die komt van je accu en gaat naar je zekeringskast.de stekker
hiervan(op jou 2e foto zie je hem zitten bij nr 4) wil wel eens wat ruim worden/los zitten, eraf trekken en met een tang licht inknijpen, en weer monteren. (eerst even je accuklem los halen ivm kortsluiting maken) Ik heb dit al vaker meegemaakt, kun je rare storingen door krijgen.

DP_Elias
07-03-2013, 16:45
oke zal ik onmiddelijk eens gaan doen.. maar snap het niet goed.. gwn loshalen dan en wat moet ik doen met een tang?

DP_Elias
07-03-2013, 17:06
Heb het eens geprobeerd met de rode stekker maar dit was het ook niet..