DP_Elias
04-03-2013, 22:19
Beste mensen
Ik ben gelukkige eigenaar van een golf 3, 1.9TD van 1996. Doordat men motor al meer dan 400 000km had heb ik 2 maand geleden er een andere motor ingelegd. De ‘nieuwe’ motor is juist hetzelfde type (AAZ) maar deze komt dan uit een Passat van 94,
hier heb ik een paar problemen gehad omdat ik op men golf een andere soort dieselpomp had staan dan op de Passat-motor, ik heb wat moeten knoeien met mijn kabelboom maar heb uiteindelijk de motor gestart gekregen.
Op men kabelboom heb ik nu wel nog een paar kabeltjes dat niet op men ronde stekker aan de motor is aangesloten. Alles werkte perfect, ik weet niet of dit iets met men probleem te maken heeft maar ik vermeld het toch liever eens.
Daarna bij het monteren van de hoofdkabels heb ik per ongeluk de min en plus kabels verwisselt, bij het aansluiten van de accu gaf dit een paar vonken op de dynamo, maar na verwisselen startte de auto direct (vermeld dit liever ook eens).
Nu het probleem:
Na een aantal weken probleemloos terug rond te rijden wou ik opnieuw men radio aansluiten, toen de radio aangesloten was en terug gestoken in het vak wou hij maar niet aan de praat.. Terug uitgehaald en zekeringetje achteraan de radio was kapot; zekering vervangen, radio terug in vak en muziek was er..
Na aantal dagen rijden ging plotseling mijn kmteller en mijn toerenteller uit, dacht dat dit een zekeringetje was maar alle zekeringen uitgemeten en die waren allemaal in orde.
Na een aantal dagen rijden zonder men snelheid en toerental te zien ging plots men men temperatuur, kmteller, toerenteller, benzinemeter, en alle controlelampjes niet meer heel het dashboard lag plat behalve de verlichting van het dashboard werkt nog, OOK men pinkers apart werken niet meer, de 4 samen wel EN ook de claxon deed het niet meer. Men stand-,dim- en grootlichten doen het wel nog.
Mijn eerste gedachte was waarschijnlijk een draadbreuk of fiche los door de radio in het vak te duwen. Ben dan maar helemaal men dashboard uit elkaar beginne halen en kijken naar alle zekeringen, relais en aansluitingen, Nu heb ik een paar losse fichjes gevonden waarvan ik dacht dat dit misschien de oorzaak kon zijn maar heb overal rondgekeken maar geen aansluitingen voor de fichjes te vinden.
Misschien dat jullie weten waarvoor ze dienen?
deze vond ik bij men zekeringsdoos
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.43.34-kopie.JPG
deze vond ik iets boven men zekeringsdoos (zelf denk ik dat deze is voor het dashboard van een automatic)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.45.00.JPG
deze vond ik aan de passagierskant en heeft 2 draadjes -> rood/zwart en bruin
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.47.01.JPG
Dit is echt zo een vervelend probleem en ben echt ten einde raad, ben dan maar nog een beetje verder beginne zoeken en toen kwam ik relais 18 tegen aan men zekeringskast, dit is het ontlastrelais van het X-contact,
dacht eerst ja misschien is dit het wel, misschien een slechte massa ofzo..
het contact opgezet en mijn ruitenwissers doen gaan deze werkten en na het uittrekken van relais 18 stopte de ruitenwisser, dus denk niet dat het aan de relais ligt.
Daarna dacht ik terug aan die vonken op de dynamo, misschien heb ik gewoon men spanningsregelaar kapot gemaakt, koolborstels gecontroleerd en ik weet niet hoe ze eruit moeten zien maar ze waren nog lang genoeg naar mijn mening.
Heb men accu gecontroleerd bij stationair en deze gaf iets meer dan 14 volt aan, dat leek me in orde te zijn.
Dacht zelf nog aan:
-massaprobleem?
-dashboard kapot?
-contactslot kapot?
-ronde stekker op motor? (kabeltjes die niet aangesloten zijn)
Hoop dat jullie me kunnen helpen ben echt ten einde raad :(
-sorry voor de lange tekst maar wil gewoon men probleem grondig uitleggen-
Ik ben gelukkige eigenaar van een golf 3, 1.9TD van 1996. Doordat men motor al meer dan 400 000km had heb ik 2 maand geleden er een andere motor ingelegd. De ‘nieuwe’ motor is juist hetzelfde type (AAZ) maar deze komt dan uit een Passat van 94,
hier heb ik een paar problemen gehad omdat ik op men golf een andere soort dieselpomp had staan dan op de Passat-motor, ik heb wat moeten knoeien met mijn kabelboom maar heb uiteindelijk de motor gestart gekregen.
Op men kabelboom heb ik nu wel nog een paar kabeltjes dat niet op men ronde stekker aan de motor is aangesloten. Alles werkte perfect, ik weet niet of dit iets met men probleem te maken heeft maar ik vermeld het toch liever eens.
Daarna bij het monteren van de hoofdkabels heb ik per ongeluk de min en plus kabels verwisselt, bij het aansluiten van de accu gaf dit een paar vonken op de dynamo, maar na verwisselen startte de auto direct (vermeld dit liever ook eens).
Nu het probleem:
Na een aantal weken probleemloos terug rond te rijden wou ik opnieuw men radio aansluiten, toen de radio aangesloten was en terug gestoken in het vak wou hij maar niet aan de praat.. Terug uitgehaald en zekeringetje achteraan de radio was kapot; zekering vervangen, radio terug in vak en muziek was er..
Na aantal dagen rijden ging plotseling mijn kmteller en mijn toerenteller uit, dacht dat dit een zekeringetje was maar alle zekeringen uitgemeten en die waren allemaal in orde.
Na een aantal dagen rijden zonder men snelheid en toerental te zien ging plots men men temperatuur, kmteller, toerenteller, benzinemeter, en alle controlelampjes niet meer heel het dashboard lag plat behalve de verlichting van het dashboard werkt nog, OOK men pinkers apart werken niet meer, de 4 samen wel EN ook de claxon deed het niet meer. Men stand-,dim- en grootlichten doen het wel nog.
Mijn eerste gedachte was waarschijnlijk een draadbreuk of fiche los door de radio in het vak te duwen. Ben dan maar helemaal men dashboard uit elkaar beginne halen en kijken naar alle zekeringen, relais en aansluitingen, Nu heb ik een paar losse fichjes gevonden waarvan ik dacht dat dit misschien de oorzaak kon zijn maar heb overal rondgekeken maar geen aansluitingen voor de fichjes te vinden.
Misschien dat jullie weten waarvoor ze dienen?
deze vond ik bij men zekeringsdoos
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.43.34-kopie.JPG
deze vond ik iets boven men zekeringsdoos (zelf denk ik dat deze is voor het dashboard van een automatic)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.45.00.JPG
deze vond ik aan de passagierskant en heeft 2 draadjes -> rood/zwart en bruin
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/1/1/4/sized_2013-03-0419.47.01.JPG
Dit is echt zo een vervelend probleem en ben echt ten einde raad, ben dan maar nog een beetje verder beginne zoeken en toen kwam ik relais 18 tegen aan men zekeringskast, dit is het ontlastrelais van het X-contact,
dacht eerst ja misschien is dit het wel, misschien een slechte massa ofzo..
het contact opgezet en mijn ruitenwissers doen gaan deze werkten en na het uittrekken van relais 18 stopte de ruitenwisser, dus denk niet dat het aan de relais ligt.
Daarna dacht ik terug aan die vonken op de dynamo, misschien heb ik gewoon men spanningsregelaar kapot gemaakt, koolborstels gecontroleerd en ik weet niet hoe ze eruit moeten zien maar ze waren nog lang genoeg naar mijn mening.
Heb men accu gecontroleerd bij stationair en deze gaf iets meer dan 14 volt aan, dat leek me in orde te zijn.
Dacht zelf nog aan:
-massaprobleem?
-dashboard kapot?
-contactslot kapot?
-ronde stekker op motor? (kabeltjes die niet aangesloten zijn)
Hoop dat jullie me kunnen helpen ben echt ten einde raad :(
-sorry voor de lange tekst maar wil gewoon men probleem grondig uitleggen-