PDA

View Full Version : achteras polo II


mahler
31-10-2005, 12:21
Mijn achteras is flink doorgerot bij het metaal waar de rubbers in zitten waar de as in scharniert. Ik wil deze binnenkort gaan vervangen maar ik heb geen idee of die bij iedere polo gelijk zijn.

Ik heb een 2deurs sedan uit '86 en de meeste polo's op de sloop zijn steilhecks. Is er verschil tussen de achterassen van deze 2modellen en moet ik ook letten op wat voor motor er in de auto zit?

Jeroen

sjampoo
31-10-2005, 12:53
Een kont-mobiel verschilt in principe niet qua bouw van een steilheck (of coupe).

D'r zijn grofweg 4 typen polo 2 assen:

- Met en zonder stabilisator
- oude / nieuwe type handremkabel

(daarnaast zijn er nog exoten zoals van de diesel)

In principe maakt die stabilisator voor jou niet uit: die zit alleen bij 75 pk en hogere versies gemonteerd. Als je kunt kiezen: Liever met, maar de kans dat je die op een nederlandsche sloop tegenkomt is vrijwel nul.

Belangrijker: de handrem.
rond 1986 is de handremkabel veranderd: of een wieltje aan de koets, of een verdeel-stuk op de achteras.

Kijk eens goed naar de handrem die je nu hebt.. en vergelijk met die op de sloop: zit ie aan as vast, of juist niet (onder de auto, dus niet bij de trommel: daar zit geen verschil tussen)

mahler
31-10-2005, 13:08
thnx voor het snelle antwoord,

Die stabilisator vind ik inderdaad dan toch niet. Mijn handremsysteem is zoon verdeelstuk onder de achteras. Als dat de enige verschillen zijn zal ik vrijdag een andere achteras halen :)

Heb je toevallig een picje van die stabilisator? Ben nu wel benieuwd hoe dat eruit ziet.


Jeroen

sjampoo
31-10-2005, 13:39
nix spectaculairs.

In het V-profiel-gedeelte dat dwars onder de auto zit dan nog een staaf gelast.

Je ziet de staaf van links naar rechts lopen, maar t snelst zie je het aan de zijkant: daar zie je de ronde las zitten in de arm van de achteras:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/asstabi.jpg

Assen zonder stabi hebben gewoon geen rondje daar.

mahler
31-10-2005, 14:14
Ziet er inderdaad simpel uit. Is het dan nuttig om zoiets zelf aan te brengen op de achteras voordat ik hem plaats? Of heeft dit weinig invloed op de wegligging?

sjampoo
31-10-2005, 14:52
Zelf doen: geen idee of dat slim is.

Stabi verbeterd enorm de hoekbaarhied (schijnt). Heb er zelf nog geen ervaring mee.

mahler
31-10-2005, 19:27
Zelf doen: geen idee of dat slim is.

Stabi verbeterd enorm de hoekbaarhied (schijnt). Heb er zelf nog geen ervaring mee.

in dat geval ga ik zeker bekijken of zoiets zelf te doen is... maak wel wat pics alsk de as heb. Moet dan ook nog een lasser zoeken want als ik dat ga doen word het er zowiezo niet beter op.

bedankt voor je hulp...

sjampoo
31-10-2005, 19:30
Ik ken wel een goede lasser, maar die koopt liever een GT achteras, dan dat ie er zelf een stabi in bakt.

Zegt genoeg denk ik.

sjampoo
31-10-2005, 20:31
TIP: als je een 2f achteras plaatst, is ie niet alleen nieuwe, maar ook stijver. (6mm dik staal ipv 4,5 mm)

sjampoo
01-11-2005, 10:29
http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-12-31622-Standaard_links.jpg

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-12-31665-Stabi_links.jpg

Lieuwe
03-11-2005, 21:55
thnx! dan ga ik opzoek naar een 2f exemplaar dit weekend... dat gelas laat ik dan zowiezo achterwege :)

mahler
03-11-2005, 21:57
thnx! dan ga ik opzoek naar een 2f exemplaar dit weekend... dat gelas laat ik dan zowiezo achterwege :)


Lieuwe stond nog ingelogd op deze pc :) hehe