View Full Version : MFA correct inbouwen op een MFA-loze Golf??
Ik ben nu dus bezig MFA op me eigen Golf te bouwen.
Wat ik al heb:
*Tellerset met MFA
*MFA hendel
*Olie temp. signaal
*Buitentemp. voeler
Wat ik al weet:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010130_590376.JPG
Kleuren van de hendel,
Blauw - Massa
Wit - Mode
Zwart - Geheugen
Rood - Reset
Maar nu, komen de vragen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010128.JPG
Ik lees op deze aansluiting v.b.n.o.:
SSA - ??
OLT - Olietemp. signaal??
AUSST. - Buitentemp. signaal??
AUSST. - " " " " (andere kabel van de sensor)??
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010129.JPG
Dan heb je nog aansluiting 1 en 2
Op de plek van 1 zitten 2 weerhaakjes waar een stekker om zou kunnen vallen. Heeft dit met de MFA te maken??
En waar is aansluiting 2 voor??
Kan iemand mij dus even een duidelijke weergave geven hoe en wat ik moet aansluiten. Zullen mij namelijk vast mensen voor zijn gegaan....
Op hoop van zegen dan maar... :tongue:
Vraag Ron van Valo Trading eens, die heeft mij uitstekend geholpen en ik had nog maar alleen de klok en de draadboom.
FF kijken of hij mij ook wil helpen ;)
hendel is van een type later zo te zien , teller kan ikk niet zien zo, org golf 1 gti teller heeft een draaipen in de kast zitten voor stand 1 en 2.
hendel is van een type later zo te zien , teller kan ikk niet zien zo, org golf 1 gti teller heeft een draaipen in de kast zitten voor stand 1 en 2.
Hendel is van een Scirocco 16v/Cabbie. Tellerklok ook. Aangezien ik gewijzigde tellerplaten heb, kan ik niet het gti-type mfa gebruiken. Daarom deze....
oh dan snap ik het , heb zelf en rocco hendel op een originele type 1 teller gebruikt.
ben niet zo veel thuis in dit spul.
golf mkII 16v
03-06-2006, 23:45
heb je de computer die in de middenconsol zit ook??????
heb je de computer die in de middenconsol zit ook??????
Uh nee, nooit geweten dat dat nodig was :( :redface:
golf mkII 16v
04-06-2006, 14:21
om de reistijd,verbruik en afgelegde km te berekenen
en het geheugen van die standen te bewaren[stand 1 en 2]
om de reistijd,verbruik en afgelegde km te berekenen
en het geheugen van die standen te bewaren[stand 1 en 2]
Ik d8 al dat het niet zo simpel was :D! Dus ook een computer erbij zoeken dus... Bedankt voor de informatie
Golf_1_gts
05-06-2006, 09:31
Ik heb nog een fietscomputer thuis liggen :D...die berekend die dingen ook dus...als je interesse hebt.... :tongue: :tongue:
om de reistijd,verbruik en afgelegde km te berekenen
en het geheugen van die standen te bewaren[stand 1 en 2]
Ik heb nu dus meerdere verhalen gehoord dat dit niet zo is. Dat alles gewoon in je tellerbak zit. Dus hoe jij bij een computer komt??
Over de mfa gaan denk ik de meeste spookverhalen rond zoals al bleek uit je pb's. Die tellerbak is van een cabrio en die aansluiting is voor de keuze van mfa 1 naar 2. Een gti heeft zo'n draaiknop rechtsboven en de cabrio netzoals de golf 2 op de handel. Je hebt dus een goede dashboom nodig voor die tellerbak en die heb ik eventueel wel liggen voor je. Dan moet je alleen nog de olietemp sensor en buitentemp sensor aansluiten. Deze tellerbak heeft geen schakelindicatie dus hier hoef je verder geen dingen voor te maken.
Over de mfa gaan denk ik de meeste spookverhalen rond zoals al bleek uit je pb's. Die tellerbak is van een cabrio en die aansluiting is voor de keuze van mfa 1 naar 2. Een gti heeft zo'n draaiknop rechtsboven en de cabrio netzoals de golf 2 op de handel. Je hebt dus een goede dashboom nodig voor die tellerbak en die heb ik eventueel wel liggen voor je. Dan moet je alleen nog de olietemp sensor en buitentemp sensor aansluiten. Deze tellerbak heeft geen schakelindicatie dus hier hoef je verder geen dingen voor te maken.
Hee Ron beste man :)!
Ik heb al een kabelboom gekocht van een Golf Cabrio uit uhh eind '80 begin jaren '90. Dus dat is al een met de MFA geheugenstand op de hendel zelf.
Buitentemperatuursensor+beugel heb ik nieuw gekocht en olietemperatuursensor zit in het oliefilterhuis van de oliekoeler.
Dus het gaat helemaal goed komen denk ik :)!
Bedankt voor al je informatie kerel!
he Moroder,
interessant topic! Ben hetzelfde van plan in de toekomst voor mijn gti, die ook geen mfa heeft.
Mijn vraag is: waar monteer je de sensor voor de buitentemperatuur??
Ik heb een vdo metertje in mijn middenconsole voor de buitentemp maar deze is nog niet aangesloten.
grtn yal
he Moroder,
interessant topic! Ben hetzelfde van plan in de toekomst voor mijn gti, die ook geen mfa heeft.
Mijn vraag is: waar monteer je de sensor voor de buitentemperatuur??
Ik heb een vdo metertje in mijn middenconsole voor de buitentemp maar deze is nog niet aangesloten.
grtn yal
Hee Yal!
De sensor (mits je een orginele hebt met beugeltje) monteer je aan de rechterzijde in de voorbumper, dus bijrijderskant. Hier zit een gaatje in de binnenbumper waar dit beugeltje precies inpast.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010140-1_853754.JPG
Hier weer even een update!
Kheb nu de complete MFA kabelboom erin zitten en alles aangesloten. Maarrrr.....
Hij doet et niet :(. Alleen de tijd blijft in beeld staan. En ook komt er geen pijltje in beeld.
Paar probleempjes:
*Als ik de auto op contact zet, dan staat de olietemperatuurmeter gelijk op 70 graden? En als ik het MFA stekkertje eraf trek (het signaal voor de MFA van de olie), dan gaat de meter weer terug naar nul. Wat is dit probleem.
*Van de MFA stekker (op de printplaat SSA genoemt) komt een geel/witte kabel die naar de radiostekker toegaat. Deze wordt daar weer doorgelust naar een losse geel/witte kabel met een stekkertje eraan. Waar is deze voor, of moet hij op aangesloten worden?
Maar het belangrijkste probleem is nou, waar ligt het aan dat de MFA niet reageert? Of zou men een keer de digitale klok hebben vervangen door een normaal digitaal klokje?
Help nodig dus :(!
Hee Yal!
De sensor (mits je een orginele hebt met beugeltje) monteer je aan de rechterzijde in de voorbumper, dus bijrijderskant. Hier zit een gaatje in de binnenbumper waar dit beugeltje precies inpast.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010140-1_853754.JPG
cool, bedankt!! :)
Zal ik s ff gaan zoeken op de sloop, cabriootjes hebben ze ook rechtsvoor zitten?
Ik kan je verder niet helpen met je mfa probleem, wel weet ik dat ik ooit een golf 2 gti had waar ik de draadboom van verving en toen de mfa draden moest overzetten omdat die van de sloop het mfa spul niet had.
Toen ben ik ook geen computertje tegengekomen.....
Ook kan je op de olietemperatuur sensor geen 2 draden zetten indien je mfa hebt!Dan moet je de draad van het analoge metertje eraf halen, of ergens anders een sensor monteren en het daar op aansluiten.
Dit heb ik geprobeerd op mijn scirocco 16v, voordat ik het metertje in mn bora zette en die deed het toen ook niet meer.
Dat ie 70 graden aangeeft zal wel een kapotte sensor zijn.
grtn yal
Paar probleempjes:
*Als ik de auto op contact zet, dan staat de olietemperatuurmeter gelijk op 70 graden? En als ik het MFA stekkertje eraf trek (het signaal voor de MFA van de olie), dan gaat de meter weer terug naar nul. Wat is dit probleem.
*Van de MFA stekker (op de printplaat SSA genoemt) komt een geel/witte kabel die naar de radiostekker toegaat. Deze wordt daar weer doorgelust naar een losse geel/witte kabel met een stekkertje eraan. Waar is deze voor, of moet hij op aangesloten worden?
Maar het belangrijkste probleem is nou, waar ligt het aan dat de MFA niet reageert? Of zou men een keer de digitale klok hebben vervangen door een normaal digitaal klokje?
Help nodig dus :(!
1.Olietemperatuur: dit is een defecte sensor of onjuist aangesloten. Welke heb je gebruikt. Uit je verhaal lijkt het of je het nu niet hebt over de olietemp in de mfa maar een losse meter :confused:
2. Geel witte draad is snelheids signaal en hoef je niet aan te sluiten tenzij je radio een volume regeling heeft die snelheids afhankelijk is of voor een navigatie die dit signaal gebruikt.
3. Dat de mfa niet werkt kan door een defete tellerbak/printfolie komen of een handel die niet goed is. Alles draait om MASSA. Door het indrukken van de mfa knop geef je een massa naar de tellerbak. Geeft de handel dit massa signaal af? Doet hij het wel als je de draad handmatig naar massa legt? Display dat vervangen is lijkt mij niet want wat er op moet komen komt vanuit de tellerbak dus display is niet specifiek voor klok of mfa.
Oplossing zoals altijd: Meten is weten ;)
ps: je pb heb ik ook gezien
Ben vanmiddag toch nog even wezen kijken wat nou eigenlijk het probleem moest zijn.
Dus een spanningszoeker erbij. Ff in de + van de radiostekker gedrukt.
Hmm, de hendel geeft een massa af bij een druk op de knop. En die komt uit bij kabel nummer 8 (witte) op de 14-polige stekker van de tellerbak.
Maar de MFA kreeg dus geen massa, alleen als ik er met een extern kabeltje bij kwam ging het beeld wisselen.
Na een paar keer goednadenken was het wel duidelijk wat het probleem was :). Ik had de witte kabel erin gedrukt, maar het stekkertje was iets plat geworden. En raakte de printplaat dus niet. Beetje bijgebogen, en als resultaat:
MFA werkt!
Ik heb nu dus alle kabels opgeschreven op papier. Omdat ik van 2 kabelbomen 1 heb gemaakt.
Misschien iemand interesse in een soort van handleiding hoe MFA aan te sluiten is??
Golf_1_gts
18-06-2006, 19:00
netjes man...ik wil er binnenkort ook aan beginnen :D dus als je je eens verveelt mag je wel een handleidingkje maken
netjes man...ik wil er binnenkort ook aan beginnen :D dus als je je eens verveelt mag je wel een handleidingkje maken
Ik verveel me nooit roel ;).
Hee heb nog een orgie temperatuursensor voor buiten voor je!
golf mkII 16v
18-06-2006, 22:46
heb je de computer die in de middenconsol zit ook??????
sorry was een foute reactie mijnerzijds
was eigenlijk meer als vraag [zie ook de vraagtekens]
ben er nu achter wat het is in de midenconsole [regelt het stationaairetoerental van een 16v]
sorry voor alle vraagtekens bij je inbouw,en verder suc6 :chair:
sorry was een foute reactie mijnerzijds
was eigenlijk meer als vraag [zie ook de vraagtekens]
ben er nu achter wat het is in de midenconsole [regelt het stationaairetoerental van een 16v]
sorry voor alle vraagtekens bij je inbouw,en verder suc6 :chair:
Vond het al beetje vreemd mja ;). Men maakt fouten en kan niet altijd gelijk hebben. Het is je vergeven :)
golf mkII 16v
19-06-2006, 16:18
aldoende leert men
ben geen betweter maar meestal weet ik het wel:D
Het werkt inmiddels dus :).
Bedankt voor alle tips en info!!
Nog ff een actiefoto ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010143_175027.JPG
Berserker
20-06-2006, 08:16
t is dat erbij staat dat t een actie foto is :tongue:
maar gefeliciteerd kerel :woowoo:
Ff een oud topic naar boven halen,
Moroder, de sensor + houder heb ik gekocht bij vw.
Mijn vraag is welke kleuren draden heb ik nodig om de sensor aan te sluiten op de mfa???
Ligt die bedrading al ergens in de auto af fabriek?
De rest van de mfa werkt , al is het verbruik veel te optimistisch en schommelt de olie temperatuur op en neer. Sinds vandaag doet de schakel indicatie het ook , al lijkt deze te zijn ontworpen voor diesels........40km/h in zn 4de versnelling.....
Grtn yal
ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar,
heb mfa tellerwerk, moet enkel nog de hendel hebben.
is hier ooit een howto van het inbouwen over gemaakt ?
Jan Zwiers
13-11-2010, 16:16
Wie heeft er een schema voor mij om MFA aan te sluiten
Oud topic naar boven halen.
Ik zou het volgende willen doen kan dat?
Golf 1 nieuw type zekeringen kast zonder MFA ombouwen naar MFA met onderstaande delen:
Kabelboom cockpit gebruiken van een VW Golf 1 Cabrio 2H met MFA
Cabrio tellerunit met mfa display gebruiken
Oud type hendels gebruiken van een corrado G60
Is dit te doen?
oud type hendels corrado gaat niet ben ik achter, wel oud type golf 2 hendels. En alle schakelaars in dashboard zijn nodig (anders).
golfcabriolet
27-09-2013, 13:34
hendels gebruiken van golf 1 cabrio
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.