PDA

View Full Version : Schakelmechanisme afstellen hoe?


PluRRie
09-12-2006, 18:21
Ik heb vandaag mijn versnellingsbak vervangen en alles werkt goed op het schakelen na...

Hij gaat soepel in 3 en 4 maar helemaal niet in de 1 en 2, en moeizaam in de achteruit.

Nu dacht ik dit wel ff te fixxen maar na 10 werd het er niet beter op...

Is hier een manier voor of heb je speciaal gereedschap nodig? Ik hoorde van een collega dat je de pook meschien moest vast zettem maar hij wist ook niet hoe en wat.

Dat schakelblokje zit nu vast op de schakelas van de bak met het puntige boutje in het gat(lijkt me dat dat niet anders op het asje gezet kan worden)


Dussss kan iemand mij helpen met dit irritante probleempje zodat ik eindelijk weer kan golfen.

Alvast bedankt! :thumbup:


Specs auto:
Golf1 1983
1.1 GG

g-men
09-12-2006, 21:48
Kan wel anders in het gaatje, de pook moet je in het midden zetten en dan moet je de schakelas die uit de versnellingsbak komt ook naar het midden duwen, dan het getande uiteinde van de pookstang in het gaatje duwen en vastdraaien. Als het goed is staat alles nu in het midden en kun je weer golven.

g-men
09-12-2006, 21:49
Ik heb nu zelfs 5 versnellingen afgesteld met een vierbakschakelpook en werkt ook perfect.

vwjopie
10-12-2006, 12:10
je moet een plaatje van 20 mm breed maken...

je draait de bout vooraan het schakelmechanisme los dan doe je dat 20 mm breede plaatje bij de schakelpook onderaan tuyssen de pook en de behuizing en dan draai je de moer vooraan het schakelmechanisme weer vast...
dan moet het goed staan...

het staat omschreven in een werkplaatshandboek van de VW waar ik het ook uit heb...
daar staat het wat duidelijker beschreven als ik nu uitleg is een beetje moeilijk uitleggen maar ja...

misschien dat iemand het hier heeft en kan scanen...

vwjopie
11-12-2006, 07:46
je moet het van onderaf de auto doen...
onderaan de pook zit een haakse bocht...
tussen het einde van de haakse bocht en het huis zelf moet je dat plaatje zetten...

Jeff
11-12-2006, 08:12
Als je toch bezig bent monteer dan gelijk een revisiesetje. Deze zijn verkrijgbaar bij de VW-dealer.

orange polo
15-12-2006, 21:43
ik heb persies het zelfde probleem een scan van zo iets zou helmaal top zijn
wat gaat z'n revizie setje kosten mijn jetta van 83 is daar wel aan toe is een grote pan soep waar ik ik schakel

Moroder
15-12-2006, 21:53
Kheb de hele handel zonder plaatjes afgesteld. Pook vooraan losdraaien. Bak in de tweede versnelling zetten. En dan iemand anders de pook ook in de 2 laten drukken. Vastdraaien :). Bij mij schakeld ie fijn in ieder geval.

g-men
15-12-2006, 23:11
revisiesetje is niet zo duur. Rond de 15 euro meen ik mij te herinneren. Scheelt best een hoop moet ik zeggen, als het nog nooit vervangen is zijn de rubbers meestal behoorlijk versleten.

orange polo
15-12-2006, 23:25
nope mijne zijn nog nooit vervangen en zijn echt gaar dus
kan ik z'n setje gewoon bestellen bij de vw dealer !?!!?? evt een bestelings nummer?

g-men
15-12-2006, 23:27
kun je gewoon bestellen, nr heb ik zo niet maar bij de dealer is dat echt geen probleem.

Tommy_cc_
16-12-2006, 01:56
... misschien wel een handige link voor je een of andere pool die een manual heeft ingescand.....

http://www.petrunko.aaanet.ru/heynes/volks.htm

orange polo
16-12-2006, 18:48
Thx voor de help allen! Het is gelukt :)

mooi kun jij weer golfen :thumbup:

nu ik nog haha hoe heb jij het nu presies aangepakt?? :rolleyes:

orange polo
29-12-2006, 18:31
revisiesetje heb ik er nu tussen zitten alle rubbertjes scheeld al heel veel maar is nog niet helmaal goed

nu heb ik ook een keer een link voor bij zien komen waar ze een setje aanboden die schakel stangen en meen ook die grote zwarte bal die er nog tussen zit
deze zijn bij mij ook heel waardig versleten
kan de link aleen nergens meer vinden!!
wie o wie weet waar ik dit setje kan bestellen
een of ander internet site ben er al ooit geweest :(
hoop dat jullie me kunne helpen kan ik ook weer lekker rijden

golf mkII 16v
30-12-2006, 10:02
revisiesetje heb ik er nu tussen zitten alle rubbertjes scheeld al heel veel maar is nog niet helmaal goed

nu heb ik ook een keer een link voor bij zien komen waar ze een setje aanboden die schakel stangen en meen ook die grote zwarte bal die er nog tussen zit
deze zijn bij mij ook heel waardig versleten
kan de link aleen nergens meer vinden!!
wie o wie weet waar ik dit setje kan bestellen
een of ander internet site ben er al ooit geweest :(
hoop dat jullie me kunne helpen kan ik ook weer lekker rijden
Je bedoeld de omkeerarm
Dat is NR:171 711 163E kost bij de dealer 25.29euro ex

orange polo
30-12-2006, 12:31
Ik heb zowel de bak als de pook in de twee gezet. En vervolgens de schakelstang vast gemaakt en toen werkte het...
Ik moet het wel nog een keer doen want hij gaat te moeizaam in de achteruit.

mijne gaat prima in zijn achteruit alleen er weer uit lukt bijna niet met een hoop schudden lukt het wel weer

maar ik heb een keer een revizie setje gezien dus dan niet de rubbertjes
maar die stangen die de bak verbind met de omkeerarm en dan die met die kunstof schoentjes

die omkeerarm is die bij een golf 2 nog het zelfde?? anders kan ik evt nog wel even op de sloop gaan kijken !?

golf mkII 16v
30-12-2006, 13:19
Het gaat hier toch om een golf 1?????
Schakelstangen van een golf 2 zijn anders als van een 1
Voor een golf2 is het NR:191 711 173 B kost meen ik iets van 45euro

orange polo
30-12-2006, 20:42
nee het is voor een jetta 1 !! maar weet iemand wat ik bedoel??