PDA

View Full Version : versterker probleem


Lolobal
18-01-2009, 20:17
Gegroet allen,

Ik heb sinds kort een Kicker solobaric woofer gekocht van 750 watt rms.

Mijn 6 kanaals JBL versterker trekt dit niet. Als je m maar een beetje open draait vliegt de boel in de beveiliging (rood lampje enz)

Nu wil ik een monoblok kopen speciaal voor me woofer. Nu is mijn vraag: moet ik een versterker kopen van 750 watt rms of is zeg maar 500 ook voldoende?

Ik heb een condensator maar me accu is maar 45 mAh, beetje weinig niet?


Alvast bedankt!

Bertus_01
18-01-2009, 20:24
Wat meer info is wel makkelijk ;)

Dubbelspoels 2ohm of 4ohm?

Meer vermogen is altijd beter, maar met 500w rms is het ook al prettig doof worden :D

Maar als eerste zou ik zorgen voor een goede voeding, dus een goede accu!
Bedrading naar je versterker moet ook ruim genoeg wezen, denk aan 35mm2 of zelfs 50mm2...
Leg ook even een nieuwe massa van je accu naar je carroserie, ook 35mm2 of 50mm2!

Bertus_01
18-01-2009, 20:25
En die condensator zou ik lekker weg laten en dat geld besteden aan je bedrading en/of accu!

Marcski
18-01-2009, 20:28
1 topic is wel genoeg, ik heb je andere verwijderd..

Lolobal
19-01-2009, 09:42
dubbelspoels 2x2 ohm

me kist is jammer genoeg wel enkelspoels (dus 1x min en plus)

Ik hoor dat als je versterker zwakker is dan je woofer, je de boel aan het vernielen bent.

dj-randy
19-01-2009, 14:46
dubbelspoels 2x2 ohm

me kist is jammer genoeg wel enkelspoels (dus 1x min en plus)

Ik hoor dat als je versterker zwakker is dan je woofer, je de boel aan het vernielen bent.
Dat lijkt me een beetje sterk.... te weinig input kan volgens mij niet veel meer kwaad doen dan dat er iets minder geluid uitkomt.

Als het omgekeerd zou zijn dan kan het nog wel eens verkeerd gaan.

Ivo's
19-01-2009, 16:44
Quote:
Originally Posted by Lolobal
dubbelspoels 2x2 ohm

me kist is jammer genoeg wel enkelspoels (dus 1x min en plus)

Ik hoor dat als je versterker zwakker is dan je woofer, je de boel aan het vernielen bent.


Dat lijkt me een beetje sterk.... te weinig input kan volgens mij niet veel meer kwaad doen dan dat er iets minder geluid uitkomt.

Als het omgekeerd zou zijn dan kan het nog wel eens verkeerd gaan.

is toch echt wel waar hoor...
je versterker speelt dan ALTIJD op de max, en dat vind ie niet leuk...
overigens, omgekeerd KAN fout gaan idd, maar bij juiste afstelling natuurlijk alleen maar beter zijn!

Arne
19-01-2009, 16:48
Als ie dubbelspoels is, ook dubbelspoels aansluiten. Even een andere terminal erin. Verder is je JBL amp bijna zeker weten niet 1 ohm stabiel (2x2ohm = 1 ohm)

Je moet dus een 1 ohm stabiele monoblok versterker zien te regelen. Meer vermogen erop zetten dan je subwoofer theoretisch aan kan idd. En een Kicker Solobaric kan wel wat hebben ;)

Bertus_01
19-01-2009, 18:23
Minder vermogen is slechter dan teveel vermogen!
Minder vermogen zorgt voor clippen..

Maar zoals Arne al aangeeft, even een dubbele terninal erin en zoeken naar een leuke versterker, 1ohm is natuurlijk wel ideaal.

dubber
02-03-2009, 17:01
dubbele terminal is onzin.
de sub intern gewoon op 1 ohm aansluiten en klaar.