PDA

View Full Version : Kachleradiateur verstopt > doorspoelen met soda ?


Bral
15-12-2011, 11:52
De retourslang van mijn kachelradiateur wordt nauwelijks lauw en in de auto wordt het dus ook niet echt lekker warm (lees, net dooi), oorzaak is duidelijk, verstopte kachelradiateur (thermostaat is al vervangen en die "overdurkmodificatie"heeft de auto niet dus..)..

Maar omdat er nergens een lek is heb ik eigenlijk geen zin om de halve binnenkant te slopen volgens dit verhaal : http://vw-nz.freehostingcloud.com/images/stories/Kachelradiateur-vervangen-GolfII.pdf

Nu hoor ik hier en daar wel eens dat men een handvol soda in de kvs gooit en hier een tijdje mee rijdt en dat de kachelradiateur daarmee weer "loskomt" als het ware...

Is iemand bekend met dit verhaal en zo nee, weet iemand een makkelijkere oplossing dan het ding vervangen ??

LuukGTI
15-12-2011, 12:07
Mijn eerste gedachte, zonder er verder bij na te denken: Soda=Zout=meer roest en oxidatie.
Je hebt goed kans dat de soda je kachelradiateur losweekt, maar je aluminium of blootliggend staal gaat veel harder roesten, en ik weet niet of je het er een beetje fatsoenlijk uitgespoeld krijgt...

Bral
15-12-2011, 12:10
Het werd mij ooit verteld door een automonteur "van de oude stempel" maar wat jij zegt dacht ik ook.

Hij zei er wel bij dat je je kvs na een paar 100 km dan wel moest vervangen..

Na een beetje googelen lees ik dat zelfs blokjes sun vaatwasser spul de truc zouden doen, dat is vast minder agressief dan soda maar ook hier weer de vraag, wie heeft het wel eens geprobeerd ?

Marcski
15-12-2011, 13:29
en als je beide slangen los zou maken en op eentje gewoon even de tuinslang zet?

jettaracing
15-12-2011, 14:07
en als je beide slangen los zou maken en op eentje gewoon even de tuinslang zet?

Heb ik ook al eens gedaan , en hielp niks toen , hij spoelde wel goed door met de tuinslang .
Heb er toen een nieuwe in gezet , toen werd de kachel wel goed warm .

Dus mijn raad is gewoon vervangen , met een beetje sleutelervaring zit zo'n ding er in anderhalf uur in .

roog909
15-12-2011, 14:20
gewoon vervangen, is echt het beste, en ben je er in 1 keer goed vanaf. Ik heb het net gedaan met mn 80 b3, het is ff pokkeklus, maar met kouder weer in aantocht wil je niet een halfgare kachel hebben.

Marcski
15-12-2011, 14:21
Is ook zo, het lijkt veel meer werk dan het is

gooigolf
15-12-2011, 14:59
hoi ..

je kan beter vervangen ..
of idd doorspoelen met tuinslang scheelt soms enorm..
geen compressor gebruiken hahah
kun je zoizo om nieuwe radiator. valt heus wel mee wat los moet .
en dan ben je 100 proc dat alles weer tip top is .
succes

René
15-12-2011, 15:45
Grote kans dat de wokkels in je kachelradiateur los zitten/afgebroken zijn en daardoor de doorstroming belemmeren...daar helpt geen soda tegen ;)

Nieuwe kost de wereld niet op www.mijnautoonderdelen.nl

de clown
15-12-2011, 16:16
Grote kans dat de wokkels in je kachelradiateur los zitten/afgebroken zijn en daardoor de doorstroming belemmeren...daar helpt geen soda tegen ;)

Nieuwe kost de wereld niet op www.mijnautoonderdelen.nl
wokkels kun je er tog ook gewoon uithalen???

casss
21-12-2011, 22:48
heb hetzelfde probleem, maar weet toevallig dat de vorige eigenaar hem 4 jaar geleden heeft vervangen. Ook ik heb de thermostaat al vervangen, kachelschuim gecontroleerd, en geen druk reduceer aansluit systeem. Ik heb zelf al wel een andere kachelradiateur liggen, maar ook geen zin om alles los te halen. Misschien eeerst wachten tot het sneeuwt ;)
Zou je niet de 2 slangen om kunnen draaien, zodat de verstopping er uit wordt geblazen? En dan op 1 of andere manier wel zorgen dat de zooi die eruit komt niet in je koelsysteem komt...

tim_j
22-12-2011, 18:11
heb hetzelfde probleem, ..... Ik heb zelf al wel een andere kachelradiateur liggen, maar ook geen zin om alles los te halen. Misschien eeerst wachten tot het sneeuwt ;)
...

Dat wil je toch juist vermijden, in de sneeuw je kachelradiator vervangen.. :rolleyes:

ids
22-12-2011, 18:32
Als je kachelradiateur helemaal verstopt is kun je hem nooit met soda of andere rommel weer open krijgen, hij is verstopt dus er kan niks door.
Meestal is die voor de helft verstopt dus spoel je gewoon het goede gedeelde door ;)
Gewoon vervangen dus 3 uren ben je een heel eind!

casss
22-12-2011, 18:37
Dat wil je toch juist vermijden, in de sneeuw je kachelradiator vervangen.. :rolleyes:

zie knipoog, maar tevens gebaseert op eigen ervaring:
vorige keer was mijn thermostaat stuk, maar het hinderde me nog niet echt, tot midden in de winter, toen begon het echt storend te worden... vandaar

Blaauwwiekel
26-12-2011, 22:45
ik heb laatst ook vervangen, maar stoombad is over, de andere die erin is gezet was bijna nieuwe, en niet lek.
Toen was de druk ding die ertussen zat stuk, die heb ik open gemept. En helemaal schoongemaakt, maar nu heb ik ligt zoete geur in de neus,, ben bang dat ik ook weer los moet halen.

carbreaker de autosloper
26-12-2011, 22:50
gootsteen ontstopper doet de lokale mitsubishi dealer ook ,,is een kwaal bij sommige van die dingen,,,,effe dr in gooien en in laten staan...daarna spoelen

passatje2
27-12-2011, 07:23
gootsteen ontstopper doet de lokale mitsubishi dealer ook ,,is een kwaal bij sommige van die dingen,,,,effe dr in gooien en in laten staan...daarna spoelen


gewoon vervangen en die modificatie er tussen uithalen....zit maar een ding op dus en de rest is tijdsverspilling :D ;)

bugs
27-12-2011, 18:09
gewoon vervangen en die modificatie er tussen uithalen....zit maar een ding op dus en de rest is tijdsverspilling :D ;)

Inderdaad! een nieuwe bij de brezan halen en vervangen, als je hem hebt ontstopt, dan gaat ie binnenkort wel lek en kun je de boel weer loshalen!

casss
12-01-2012, 00:32
ik heb m inmiddels ook vervangen, en is toch wel lekker met dit weer als je auto warm wordt :p