PDA

View Full Version : kachel kapot....


koenjanssen
26-02-2012, 17:11
Vandaag leek het of ik in een sauna reed...stoom uit alle roosters.

Na een beetje gezocht te hebben op het forum, moet het wel de kachelradiateur zijn die kapot is. Tenminste dat denk ik.

Heb ook al gevonden hoe die vervangen moet worden (wat een werk). Is het mogelijk bij het vervangen om de slangen dicht te klemmen ergens mee, of toch ergens een bak zoeken om de koelvloeistof op te vangen?

Is die radiateur nog verkrijgbaar of moet ik naar de sloop?

Dutch_Jetta_GT
26-02-2012, 17:23
Het is inderdaad een heel werk om deze te vervangen maar ze zijn nog wel gewoon te krijgen bij de automaterialen zaak,..

Kosten iets rond de 4 tientjes

Slangen kun je misschien wel afknijpen of even kunstig omhoog knopen als je ze los neemt...



Veel succes in ieder geval! :thumbup:

Chewbacca
26-02-2012, 17:24
Vandaag leek het of ik in een sauna reed...stoom uit alle roosters.

Na een beetje gezocht te hebben op het forum, moet het wel de kachelradiateur zijn die kapot is. Tenminste dat denk ik.

Heb ook al gevonden hoe die vervangen moet worden (wat een werk). Is het mogelijk bij het vervangen om de slangen dicht te klemmen ergens mee, of toch ergens een bak zoeken om de koelvloeistof op te vangen?

Is die radiateur nog verkrijgbaar of moet ik naar de sloop?

Het lijkt heel wat, maar ik vond het goed te doen. Ik was er een dagje mee bezig, en ik heb het rustig aan gedaan.
Dit is ook een mooie gelegenheid om je kachelkleppen even te controleren.

Zo'n kachelradiateur is nog wel nieuw te krijgen via carpartsdirect.nl
daar heb ik mijne ook vandaan.

Jeff
26-02-2012, 17:26
Hoe oud is de koelvloeistof? Orgineel nog? :D

Een keertje vervangen kan ook geen kwaad.

golf mkII 16v
26-02-2012, 17:27
Is nou tog al een natte bende :D beetje water wat er nog uitkomt
Je kan de slangen doorblazen voor je hem uitbouwd
Kachelradiateur is bij de onderdelen handel zo te krijgen

Spijky
26-02-2012, 17:28
Even bij de automaterialenzaak een nieuwe kopen van behr/hella.
Slangen loshalen en een kurk in duwen.
2 uurtjes schroeven en dan weer hobbelen.

Zorg er gelijk maar ook voor dat je nieuwe schuim op de kleppen plakt.
Je kunt bijv. ook radiatorfolie erop plakken

Succes

koenjanssen
26-02-2012, 17:38
Koelvloeistof zit er nog maar net in ivm het vervangen van een kapotte waterpomp vandaar. Ga maar eens op zoek naar een nieuwe radiateur en als ik de boel dan los heb meteen nieuw schuim plakken als het nodig is.

Bedankt voor de reacties!

fcapri
26-02-2012, 18:27
die radiator heb ik kapot gehad toen ik vollop aan het rijden was, al heet water over de benen heen, zag geen meter meer door de voorruit :mad:

tegen dat ik stilstond had ik al geen koelvloeistof meer over. het werk valt eigenlijk wel mee hoor
onderste dashboardpanelen eraf, middenconsole eruit en die flexibele aansluitingen lostrekken:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/102_0593.jpg
daarna 3 goed verstopte boutjes losmaken onder de motorkap, en de 2 leidingen afkoppelen (deze 2 zijn de rotste om te doen)

heel de unit eruit halen en daar aan de zijkant de radiator uithalen (de motor kan je met een kwartslag eruit draaien)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/102_0597.jpg
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/102_0601.jpg
de bovenste was diegene die ik had, de onderste was ene die ik uit men sloopgolf heb gehaald. de mijne was precies slecht in elkaar gelijmt aan de zijkanten en de roosters waren vele groter. denk dat dit al een namaak was.

op een forum (weet niet of het deze is) heb ik een schone handleiding gevonden hoe het te demonteren. heb deze toen opgeslagen op men pc. is een kleine 5MB maar alles staat met fotos schoon uitgelegd, moest je er interesse in hebben
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/info/Kachelradiateur-vervangen-GolfII.pdf

koenjanssen
27-02-2012, 17:45
Bedankt voor de tips allemaal!

Vandaag rond een uur of 12 begonnen, en rond een uur of 5 klaar. Meteen overal nieuw schuim geplakt, was overal vergaan en op de kleppen zat echt niets meer!

Voor degene die in de toekomst dit klusje moeten klaren, doe voorzichtig met de plastic klemmetjes waar de kachelunit mee in elkaar zit. Zijn er twee gesneuveld.....

Djdewit
02-03-2012, 10:00
Voor degene die in de toekomst dit klusje moeten klaren, doe voorzichtig met de plastic klemmetjes waar de kachelunit mee in elkaar zit. Zijn er twee gesneuveld.....

Dat oude/harde/breekbare plastic eerst verwarmen met een goede föhn.