Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Startmotor mk2 Automaat (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=76740)

breadfan83 23-10-2010 14:51

Startmotor mk2 Automaat
 
Heuj!

Lig net in de regen onder de Golf, aandrijfassen los te slopen om bij de startmotor te komen, maar zelfs met die dingen los kom ik geen stap verder.

Iemand die me effe 1-2-3 d'r doorheen kan praten, zodat ik niet onnodig lang in de regen op straat hoef te liggen? Zou fijn zijn. :tongue:

Het is dus voor een automaat!!! Voor 'n handgeschakelde mk2 lukt 't me zelf ook nog wel. ;) Bij de automaat kun je de startmotor amper zien zitten, laat staan "even demonteren".

Edit, gelijk maar even een kleine how-to erbij gooien:

0. allereerst, maak de accuklemmen los!!

1. maak de beugel los die aan de bijrijderskant tegen de starter zit met twee moertjes (ik dacht 10mm). De beugel komt nu los van de starter, maar blijft vastzitten aan de beschermkap.

2. draai nu de (volgens mij 13mm) boutjes los waarmee de startmotor op de bak vast zit. Eentje is zichtbaar als je onder de auto ligt, en is eenvoudig los te draaien. De tweede zit iets hoger, en met deze zit ook gelijk de beschermkap vast op de starter. Volg de beschermkap, en vind het boutje. ;) Het derde boutje zit heel erg verstopt. Het beste krijg je die los door een groot verlengstuk op je ratel te zetten, en die vanuit de bijrijderskant onder het uitlaatspruitstuk door te steken. Met een beetje gevoel vind je de derde en laatste bout bovenaan de starter waarmee deze op de bak is gebout.

3. de startmotor is nu los te halen. Ga weer onder de auto liggen, en trek de starter voorzichtig los. Houd er rekening mee dat de kabels er nog aanzitten, en dat deze redelijk kort zijn. Houd een kniptangetje bij de hand om de tie-wrap waarmee de kabels aan de starter vast zitten, door te knippen. Een van de kabels, de vaste plus, is met een 10 of 13mm moertje vast gezet, houd dus ook een ring- of steeksleutel, of een ratel met passende dop bij de hand. Als de starter eenmaal los hangt en je moet het gereedschap nog gaan zoeken, moet je de startmotor aan de kabels laten hangen.

nb. Denk er ook aan dat het hitteschild om de starter naar beneden komt vallen als je de starter los haalt van de bak. Zorg er dus voor dat ie je niet in 't gezicht valt als je onder de auto ligt.

breadfan83 23-10-2010 16:01

Lijkt er op dat het uitlaatspruitstuk los moet om er van boven bij te kunnen komen... dit kan toch niet kloppen hè???

Van onderen kom ik er redelijk bij, maar krijg van daar uit lang niet alles los gehaald. Kan eventueel nog het achterste subframe er van af halen, daar zit een van de motorsteunen op, en die zit ook aardig in de weg, maar dit lijkt me ook wat omslachtig om alleen een startmotor te demonteren...

:screwy:

breadfan83 23-10-2010 16:41

Ik ben er wel klaar mee. Heel m'n poten open, ijskoud en zeikenat, compleet onder 't smeer en nog geen stap verder.

Te koop: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=76748 :screwy:

René 23-10-2010 16:48

Kom op Chris...niet zo snel opgeven.

Volgens mij is het zo`n startmotor:




Misschien heb je hier iets aan? Kan je iig de bevestigingsplek vinden.
verder zit er dacht ik nog een hitteschildje over die eraf moet.

René 23-10-2010 16:55



breadfan83 23-10-2010 17:00

Klopt, d'r zit inderdaad nog een hitteschildje voor, maar dat ding zit met 'n stuk of tien compleet verrotte rond gedraaide boutjes en moertjes vast. De meeste van die dingen kom ik trouwens niet eens bij.

De achterste motorsteun zit in de weg en de downpipe en het uitlaatspruitstuk zouden eigenlijk ook los moeten. Daar begin ik niet aan, en als ik er aan begin, dan omdat er een ander blok in komt...

Zit al 'n tijdje met m'n gezondheid te sukkelen, en dat onder de auto liggen in de vrieskou maakt het er niet beter op. Ik heb een daily nodig die me naar het werk en terug kan brengen, geen project dat weer voor de deur stil staat... daar heb ik er al eentje van, en als ik moet kiezen stop ik liever m'n uurtjes daar in.

Volgens mij is 't trouwens inderdaad zo'n startmotor René. Wat ik erover gelezen heb is die anders dan bij een handgeschakelde bak, dus effe eentje uit 't rek pakken hier gaat dan ook al niet meer op. Verder schijnt er een busje te zijn dat ook vervangen moet worden, en ik gok er op dat dat eigenlijk het hele probleem is.

De laatste keer dat ie startte: heel de dag geprobeerd, deed niks. Auto opgekrikt, en nog eens geprobeerd, en hij sloeg direct aan. Even laten lopen, weer geprobeerd, en hij draaide rond, maar zwakte af alsof de accu leeg was. De accu nagemeten, en die was helemaal vol. Ik gok er dus op dat ie bij de laatste keer starten dus gewoon is vastgelopen of de geest heeft gegeven.

Iets anders: wat bezielt VW trouwens in vredesnaam om een startmotor zo in te bouwen dat het complete motorblok gedemonteerd moet worden om dat ding te verwisselen??? :screwy:

breadfan83 23-10-2010 17:03

Bij die afdekplaat (2A) zitten bovenin ook nog boutjes, 10mm zeskant, in mijn geval eerder 9,5mm rond. Die steun (3B) aan de zijkant, zit ook nog vast aan de startmotor zelf.

René 23-10-2010 17:16

Kan je ook wat aan stroom of spanning doormeten aan de kabels die naar de startmotor gaan? Kan je daar bij? Want dan kan je het hele stroomgebeuren naar de startmotor toe uitsluiten. Stel je voor dat het bijvoorbeeld aan het blokje achter je contactslot ligt.....

René 23-10-2010 17:22

http://www.golfcabrio.nl/viewtopic.php?f=5&p=396867

René 23-10-2010 17:24

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63257

breadfan83 23-10-2010 18:37

Hij is er uit. Ik zie er uit alsof ik in de kolenmijn gewerkt heb en zal me waarschijnlijk moeten laten doorspoelen bij de KNO-arts, ik word er weer pijnlijk aan herinnerd dat ik reuma heb, maar die trut heeft verloren. :tongue:

Quote:
Originally Posted by René
Kan je ook wat aan stroom of spanning doormeten aan de kabels die naar de startmotor gaan? Kan je daar bij? Want dan kan je het hele stroomgebeuren naar de startmotor toe uitsluiten. Stel je voor dat het bijvoorbeeld aan het blokje achter je contactslot ligt.....


Had dat allemaal al doorgemeten voor zover het mogelijk was. De startmotor kreeg gewoon zijn stroom, en bij het starten kreeg ie ook door de aanstuurkabel de benodigde stroom. Startrelais was al vervangen door eentje die ik had liggen, omdat de aansluitingen nogal aanslag vertoonden, maar ook dat veranderde niks.

De aansluitingen op de startmotor zelf zitten compleet verborgen, en daar kom je met de beste wil niet bij als deze gemonteerd zit. Maar ik heb de voelers van de multimeter gewoon op de kabels zelf gezet, zo dicht mogelijk op de aansluitingen, om alles door te meten.

Heb me vervolgens maar gewoon uitgeleefd door met een hamer op die startmotor te meppen. Veel nut had 't niet, maar ik was effe wat energie kwijt...

René 23-10-2010 18:39

the bitch loses!
Goed werk breadfan! Nu snel een 16V gti erin :tongue:

breadfan83 23-10-2010 20:15

Eerst maar eens zien wat het probleem nu eigenlijk was... de startmotor zit helemaal niet vast, kan hem met de hand makkelijk ronddraaien.

Bij het openmaken van de starter ben ik ook niks raars tegengekomen. Wil alleen graag nog even weten hoeveel van de aansluitingen worden gebruikt.... twee van de drie aansluitingen op de starter van mijn mk2 zijn in gebruik. Eentje is de directe plus, 30, bevestigd met een moertje.

Dan zijn er nog twee pinnetjes, 15a en 50. Op eentje zit niks, op de ander zit een zwart stekkertje. Uit dit topic: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60359

haal ik het volgende:
15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter
50 Starter control (direct)

Die 15a had geen stekker. Kan iemand me vertellen waar ik wat vandaan moet halen? Dan ga ik morgen maar al eens nieuwe kabels trekken...

breadfan83 23-10-2010 20:27

Beginpost even aangepast, en een kleine how to geschreven.

René 23-10-2010 20:31

Thanks....scheelt mij weer straks :tongue:

breadfan83 23-10-2010 20:50

Begint de jouwe ook de geest te geven dan?

rob-vw 23-10-2010 20:52

Zow knap werk dat het zo gelukt is..ik heb het gewoon in een put gedaan..en idd even aandrijfassen alles verwijderen anders kom je er echt nie bij! vervolgens heb ik mijne ingeruild en moest 120 euro bij betalen voor een gereviseerde..de beste mannen wisten mij te vertellen dat het exact een zelfde startmotor was van 1 of ander porsche auto type weet ik zo niet meer..alleen was die 600 euro duurder :P

Greetz

René 23-10-2010 21:01

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Begint de jouwe ook de geest te geven dan?


Nee, maar als `t blok eruit gaat moet de bedrading van de startmotor af ;)
kutautomaten :D

breadfan83 23-10-2010 21:38

Quote:
Originally Posted by rob-vw
Zow knap werk dat het zo gelukt is..ik heb het gewoon in een put gedaan..en idd even aandrijfassen alles verwijderen anders kom je er echt nie bij! vervolgens heb ik mijne ingeruild en moest 120 euro bij betalen voor een gereviseerde..de beste mannen wisten mij te vertellen dat het exact een zelfde startmotor was van 1 of ander porsche auto type weet ik zo niet meer..alleen was die 600 euro duurder :P

Greetz


Haha, lekker naadje dan als je 600 extra betaalt voor 'tzelfde onderdeel. :D

Ik ga eerst nog eens alle bedrading nakijken, want denk toch dat daarin ergens iets niet klopt. De startmotor ziet er verder prima uit namelijk. Misschien dalijk eens kijken of ik er 12v op kan zetten en zien of ie draait...

joostvw 24-10-2010 00:04

mijne heeft ook al een keer de geest gegeven, maar dat was net voordat ik hem naar de apk wilde brengen 2 jaar terug.
ze hebben hem toen maar naar de garage gesleept en hun hebben de startmotor toen gedemonteerd. ze vertelde me dat ze heel het blok eruit moesten halen daarvoor en daar was de rekening dan ook naar.
die revisie zelf koste idd iets tussen de 130 en 150 euro maar ze hebben hem 2x gedaan want er moesten toch nog meer onderdelen vervangen worden schijnbaar.
ik stond namelijk een dag later weer met panne (en het nadeel van een automaat is dat je die natuurlijk niet kunt aanduwen).
Maar mocht je er 1 nodig hebben moet je me maar even PM'en.
Hij heeft na de revisie niet zo heel lang meer dienst gedaan, hooguit 5000KM.


All times are GMT +1. The time now is 12:06.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.