View Single Post
  #1  
Old 19-12-2016, 20:13
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Het grote KE-Jetronic mysterie

Heb al meer dan een jaar problemen met de 16V PL motor in mijn GTI. Er zijn al een paar mensen die me wat hebben proberen te helpen in andere topics die over een ander onderwerp gingen, daarmee wil ik het hier allemaal wat samenbrengen.

Even de geschiedenis: Vorig jaar auto af gekregen en gekeurd, na wat rondrijden merkte ik dat hij in hogere toeren inhield. Bleek dat de O-ringen rond de injectors serieus lekten. Heb deze vervangen en de hel begon!
De auto wou niet meer aanslaan. Ik redeneerde: de auto trok valse lucht en men heeft ooit geprutst met de afstelling om hiervoor te compenseren.
Na draaien aan de stationairschroef sloeg hij weer aan maar draaide slecht, draaide hoog stationair en viel stil als je stationair probeerde te verlagen.

De symptomen momenteel:
  • Het ruikt alsof hij heel rijk loopt
  • Starten gaat moeilijk, eens hij draait komt hij goed in toeren
  • Als hij koud is knalt het soms wel wat in de uitlaat bij hogere toeren
  • Als ik hem armer zet wil hij niet meer starten
  • Wil niet stationair draaien, als je gas lost valt hij naar toerental 0, herpakt zich even en schiet terug in gang en valt dan finaal stil
  • Mits wat draaien aan de stationair schroef krijg ik hem dat hij zich wat vaker herpakt voor hij volledig stil valt. Als ik dan verder draai wil hij niet meer aanslaan.
  • De starter heeft moeite met de motor rond te draaien, ik denk door de hoge compressie. Ik plan om een diesel starter erop te steken.
Ik zou graag alles kunnen afstellen volgens het boekje, met de duty cycle en DPR stroom te meten maar gezien hij stationair niet draait is dit onmogelijk.

Ik ben niet blind aan de CO en stationair schroef aan het draaien, heb markeringen gemaakt en ik lijst op in een boekje hoeveel ik de schroeven een bepaalde richting opdraai. Zo kan ik altijd terug naar de huidige afstelling waarbij hij wel nog gestart geraakt en in hogere toeren een beetje OK loopt.

Wat is er in tussentijd allemaal al gedaan:
  • O ringen rond de injectors vervangen, de dikke, de kleintjes alsook de bakkelieten houdertjes en bijhorende O ringen. Alles weer vastgezet volgens het boekje.
  • Gasklephuis schoongemaakt
  • O-ring rond stationairschroef
  • Letterlijk elke pakking in het inlaattraject: 2 aan het gasklephuis, midden en onderste pakking inlaatspruitstuk, 2 aan de koudstartinjector
  • Pakkingen van het uitlaatspruitstuk, alsook nieuw spaghettispruitstuk gezien ik het oude er toch onder uit had dacht ik dat dit de moment was voor deze upgrade.
  • Nieuwe lambda sensor (oude was stuk)
  • Alle bougies en bougiekabels
  • Nieuwe verdelerkap en rotor
  • Compressietest gedaan: alle cylinders hebben tussen de 14 en 14.7 bar, dat is meer dan origineel
  • Alle slangklemmen in het inlaat traject aangespannen
  • Overal waar origineel geen slangklem om zit heeft een ziptie gekregen, waar mogelijk eentje uit RVS
  • Volledig inlaattraject gecheckt op oorzaken van valse lucht
  • Alle flexibele rubberen stukjes die de vacuumslangen verbinden zijn vervangen voor nieuwe
  • Alle vacuumslangen gecheckt, alles is aangesloten en heel op het eerste gezicht
  • Injectortest gedaan, alle injectors hebben een goed spuitbeeld alleen leveren ze iets te weinig debiet bij volgas (luchtweger volledig open). Ze komen dan 15 a 20 ml tekort maar dit mag geen probleem voor stationair geven lijkt me

Dat is zo een beetje wat ik me allemaal kan herinneren, een hele boterham dus!

De ontsteking staat nu in zijn basisstand, rotor bij #1 BDP in lijn met het streepje. Timing staat normaal gezien ook goed want heb de distributieriem vervangen en ik dubbelcheck dat altijd. Zal dit nog eens checken als ik tijd vind, om zeker te zijn!

Ik plan ook nog een brandstofdruktest, alleen moet ik daarvoor aan een test setje geraken.

Hierbij nog de links van vorige topics waarin hierover is gepraat:
http://www.volksforum.com/forum/sho...67&page=1&pp=20
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=138070
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=139359
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=139364

En dan hier het restauratietopic voor de geïnteresseerden:
http://www.volksforum.com/forum/sho...57&page=1&pp=20


Alvast bedankt aan iedereen die me hiermee kan helpen, ik ben op een punt gekomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en soms twijfel of dit ooit nog goed komt
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote