Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-03-2013, 21:31
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Passat B4 'biker edition' 1.9 TD

Vandaag een tweede auto erbij. Gekregen van mijn tante, omdat hij een kapotte krukas heeft. De auto heeft een bepaalde emotionele waarde voor haar en daarom kreeg ik hem omdat ze dan weet wat er mee gaat gebeuren. Haar gestorven man heeft vroeger de auto ook een naam gegeven, het is een 'ze' en ze noemt 'titine'. Altijd leuk als er een verhaal achter een auto schuilgaat, als een auto meer is dan een stukje mechaniek












Wat scheelt er aan?
Het gat in de krukas waar de vijs van de krukaspoulie doorgaat is uitgesleten waardoor er speling op de poulie zit = nieuwe krukas nodig. Echter zou ik niet weten hoe ik dat moet doen, en aangezien ik nog nooit een motor open heb gehad zou ik er liever nog niet aankomen. Ik wil eerst eens een oud hok kopen en daar de motor eens van open halen. Dan met die ervaring kan ik het probleem waarschijnlijk wel herstellen.
Er is ook een roestplek op de linkervoorvleugel, en het interieur zou eens gepoetst mogen worden.

Plannen:
  • Motor repareren
  • Nieuwe voorvleugel erop
  • Grondige poetsbeurt
  • Interieur opfrissen
  • Nieuw stuur en handremgreep (versleten)

Belooft een lol te worden, een combinatie van schoolwerk, trainingen op de fiets (ik rij koers, wielrennen), werk aan mijn GTI en dan nog eens dit project erbij
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart

Last edited by ar1g3 : 22-06-2014 at 21:57. Reason: Geen nieuwe motor erin, change of plans!
Reply With Quote
  #2  
Old 17-03-2013, 08:38
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Leuke auto! En mooi om te zien dat ie niet plat gaat
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 17-03-2013, 12:28
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Leuke auto! En mooi om te zien dat ie niet plat gaat

Dankje!
En ja, men tante was eerste eigenaar, auto is volledig origineel, volledig onderhoudsboekje dus het zou zonde zijn vind ik om hem plat te leggen enz
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #4  
Old 18-03-2013, 17:37
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Even een vraagje, ik deed daarnet de koffer open en er lekt precies wat water van achter het plastieken paneel op de achterklep. Ben dus begonnen alle klipjes los te maken, en ze zijn allemaal los nu. Maar nog steed komt het paneel er niet af. Er zit ergens langs de binnenkant een soort instulping in die als greep kan gebruikt worden om de klep naar beneden te trekken bij het toedoen. Ik heb een achter het paneel gepiept en deze greep zit denk ik nergens vastgemaakt aan de klep. Wel zit er juist onder die greep een soort rond cirkeltje in het paneel. Geraak ik niet met een schroevendraaier onder, maar als ik achter het paneel piep lijkt het wel alsof het paneel op de plaats van dat rondje blijft vastzitten.
Lijkt me dus dat dit een klipje is, iemand enig idee hoe je dat kan verwijderen?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 19-03-2013, 12:11
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Even een vraagje, ik deed daarnet de koffer open en er lekt precies wat water van achter het plastieken paneel op de achterklep. Ben dus begonnen alle klipjes los te maken, en ze zijn allemaal los nu. Maar nog steed komt het paneel er niet af. Er zit ergens langs de binnenkant een soort instulping in die als greep kan gebruikt worden om de klep naar beneden te trekken bij het toedoen. Ik heb een achter het paneel gepiept en deze greep zit denk ik nergens vastgemaakt aan de klep. Wel zit er juist onder die greep een soort rond cirkeltje in het paneel. Geraak ik niet met een schroevendraaier onder, maar als ik achter het paneel piep lijkt het wel alsof het paneel op de plaats van dat rondje blijft vastzitten.
Lijkt me dus dat dit een klipje is, iemand enig idee hoe je dat kan verwijderen?



Is dat niet een rondje met een gaatje erin? Als je met een priem of iets anders ronds in dat gaatje prikt zou het rondje eruit moeten willen. Zoiets had ik ook met m'n 32b, ik had geen idee hoe het dingetje eruit moest. Uiteindelijk dus op deze manier.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-03-2013, 16:54
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Marijn32b
Is dat niet een rondje met een gaatje erin? Als je met een priem of iets anders ronds in dat gaatje prikt zou het rondje eruit moeten willen. Zoiets had ik ook met m'n 32b, ik had geen idee hoe het dingetje eruit moest. Uiteindelijk dus op deze manier.

Neen zit geen gaatje in. Das dus het probleem, ik heb niets om grip er op te krijgen. Ook langs de zijkant kan je er dus niet onder met een schroevendraaier omdat het zo nauw en vlak aansluit met het paneel.
Toch bedankt voor het antwoorden!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #7  
Old 20-03-2013, 14:04
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Zit toch met clips vast boven bij het raam. Wat mij bijstaat van een jaar of 3 geleden is dat ik hem los had getrokken.

De bak achter de wielkas wil ook nog wel eens vol komen te staan met water.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #8  
Old 20-03-2013, 14:16
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Zit toch met clips vast boven bij het raam. Wat mij bijstaat van een jaar of 3 geleden is dat ik hem los had getrokken.

De bak achter de wielkas wil ook nog wel eens vol komen te staan met water.

Ja zit rondom met clips vast, en die zijn allemaal los. Ik zal sebiet eens een foto trekken van het stukje dat ik bedoel

Die bak, bedoel je zo achter de plastieken wand in de kofferbak? Heb ik al in gekeken, zag er op het eerste gezicht gelukkig droog uit
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 20-03-2013, 14:30
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Ik zal sebiet eens een foto trekken van het stukje dat ik bedoel


Ik wist wel dat je soep kon laten trekken....



Juist ja die bak die erin zit. Daar moet een gaatje onderin zitten voor de afwatering.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #10  
Old 20-03-2013, 14:40
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default






Zie je, onder dat handvat zit zo een rondje, dat is het punt waar de plaat nog aan vast hangt precies.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #11  
Old 20-03-2013, 14:43
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Die moet je eruit halen. Waarschijnlijk als je erachter kan komen met je hand kan je ook wel een pinnentje aan de binnenkant voelen. Kan je hem daar er niet uitwippen met een schroevendraaier.

De dealer kan deze clips allemaal nog wel leveren en ze zijn echt goedkoop.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #12  
Old 20-03-2013, 16:16
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Die moet je eruit halen. Waarschijnlijk als je erachter kan komen met je hand kan je ook wel een pinnentje aan de binnenkant voelen. Kan je hem daar er niet uitwippen met een schroevendraaier.

De dealer kan deze clips allemaal nog wel leveren en ze zijn echt goedkoop.

Langs de binnenkant zitten daar precies 2 pinnetjes, ongeveer een centimeter van elkaar. Dus op het gevoel kan ik niet zeggen welk het juiste is.
Ik had eigenlijk gehoopt dat er een soort truukje voor bestond, daarmee dat ik het vroeg
zal een beetje inventief moeten zijn dus!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 23-03-2013, 15:31
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Heb toch water in de bak achter de wielkast gevonden.


Zie ook nergens in die bak een gaatje zitten voor de afwatering.
Wel zie ik een rechthoekige soort verluchtingsgat, met zo een papieren flapje in. Wat voor functie heeft dat eigenlijk?
En hoe los ik dat waterprobleem op? Is maar een heel klein bodempje water wel.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #14  
Old 24-03-2013, 10:27
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Die klep is zodat je de deuren en de kofferklep van de auto dicht kan doen en dat er geen druk in de auto ontstaat. Soort ontluchting.

Waar het water weg komt weet ik niet, wat ik wel weet is dat dit iets is van de 35i's. Misschien komt het wel door de ontluchting.

ER zou voor in de bak een gaatje moeten zitten om het water weg te laten lopen. Misschien zelf een gaat je maken en het behandelen met een coating om het niet te laten roesten.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #15  
Old 24-03-2013, 11:00
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Die klep is zodat je de deuren en de kofferklep van de auto dicht kan doen en dat er geen druk in de auto ontstaat. Soort ontluchting.

Waar het water weg komt weet ik niet, wat ik wel weet is dat dit iets is van de 35i's. Misschien komt het wel door de ontluchting.

ER zou voor in de bak een gaatje moeten zitten om het water weg te laten lopen. Misschien zelf een gaat je maken en het behandelen met een coating om het niet te laten roesten.


Bij mij sijpelde er water langs de pluggen van de bumperbevestiging naar binnen. Misschien is dat bij jou ook het geval? Zoals het eruit ziet zijn dat bij jou die gele.
Reply With Quote
  #16  
Old 24-03-2013, 19:51
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ok bedankt beiden voor de info

Ik zal nog eens zoeken of er toch geen gaatje zit ergens, maar betwijfel het ten zeerste.
Ik voel er ook niet direct voor om te beginnen boren omdat ik ten eerst niet weet wat er onder zit en ten tweede omdat er nu een mooie intacte stevige laklaag op zit die het metaal mooi beschermt, en als ik er in boor ben ik niet zeker dat ik het gaatje en eventueel metaal eronder even goed bescherm. Denk dat ik dus gewoon met een doek het water ga opsoppen en de bak droogwrijf. En dan gewoon regelmatig eens checken of er geen water in zit. Ik ga de bumper wrs ook losmaken, misschien dat ik die pluggen dan beter waterdicht maak.

Nog iets, de linker voordeur opent niet meer perfect. Er zit precies een beetje speling op de scharnierpennen waardoor ze als ze toe is op de slotpin/slotvanger hangt.
Zo een scharnierpen vervangen, is dat een moeilijk werkje?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #17  
Old 24-03-2013, 20:12
Domi Domi is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 180
Default

Afwatering van het open dakje loopt toch ook via een slangetje door je carrosserie naar achteren?? Is deze misschien stuk of verstopt???
Reply With Quote
  #18  
Old 24-03-2013, 20:22
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Afwatering van het open dakje loopt toch ook via een slangetje door je carrosserie naar achteren?? Is deze misschien stuk of verstopt???

Hmm bedankt voor de tip, zal dit morgen eens onderzoeken! Want je hebt gelijk, dat slangetje moet ergens ter hoogt van die bak voorbij komen normaal.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #19  
Old 09-04-2013, 23:55
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Het is niet het afwateringsslangetje voor zover ik kan zien. Ik vermoed dus dat het de bumperpluggen zijn.

Over de motor heb ik ook een beslissing gemaakt, ik ga de krukas vervangen en er geen nieuw blok insteken. Een kennis van me heeft me hulp aangeboden en financieel is die nieuwe krukas voordeliger.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #20  
Old 10-04-2013, 08:40
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe krukas met nieuwe lagers en nieuwe bouten goedkoper is dan een 1900TD of 1900TDI motor.....
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum