View Single Post
  #2  
Old 09-05-2017, 22:44
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Op vlak van onderdelen die je nodig hebt, heb je keuze tussen verschillende onderdelen en merken. Hieronder even een voorbeeld:
Monroe MR826 (schokdemper vooras)
Sachs 100 229 (schokdemper vooras)
Monroe SP0024 (veer vooras)

Toplagers moet je nakijken of er speling op zit, zo ja vervangen (= Monroe MK070). Achterste veren en schokdempers moet je nakijken. Als ze nog goed moet je dat zelf kiezen, maar ik zou niets vervangen wat niet versleten is. Wel een aanrader is dat als je de schokdempers vervangt je een nieuwe stofhoeskit steekt, de oude zullen wel vergaan zijn gezien de leeftijd van de auto.
Verder hoef je je veren vooraan ook niet te vervangen, tenzij ze echt zwaar verroest zijn.

Wat ik zou kopen:
Monroe MR 826 (schokdemper vooras)
Monroe PK 001 (stofhoeskit vooras)

Indien versleten nog extra:
Monroe R 3715 (schokdemper achteras)
Monroe MK 070 (toplager)
Monroe PK 015 (stofhoeskit achteras)

Je kan optioneel nog voor de premium schokdempers gaan bij de vooras, da Monroe E3002 of de Sachs 100 758. Dat zijn iets betere schokdempers die op gasdruk werken ipv oliedruk. Ze kosten niet zoveel meer dan die op oliedruk.

Je kan die onderdelen bestellen op sites als Winparts of Wagner Autoteile, of gaan kopen in de winkel. Ikzelf ga meestal naar Brezan, en af en toe koop ik iets bij Wagner Autoteile. Beide tevreden van! Vroeger ook bij Winparts besteld en daar was ik ook tevreden van! Maar is iets duurder dan Wagner, ongeveer gelijk bij wat je in de winkel betaalt. Als je de onderdelen online bestelt kan je de nummers uit deze post gebruiken om de stukken te vinden.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote