View Single Post
  #1  
Old 19-08-2018, 23:42
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Motortunen van 16V PL motor, tips?

Ik bezit een mk2 gti met 16V PL motor, dat is de 16V versie met KE-Jetronic erop. Geweldige auto, ding rijdt gelijk een dolle puppy die door het bos crosst! Maar ik vroeg me af wat er nog allemaal gedaan kan worden om gemakkelijk vermogen te winnen.

Er zit al een K&N filter op, een aangepaste uitlaat (4-2-1 spaghetti, racekat, voordemper verwijderd, rest is origineel) en volgens mij heeft de vorige eigenaar de kop gevlakt of een dunnere koppakking gestoken. Ik deed een droge compressietest en kreeg rond de 14 bar compressie terwijl een nieuwe motor tussen de 10-13 bar hoort te zitten. Nu zal die meter niet honderd procent accuraat zijn, maar zal wel in de buurt zitten.
Ik zal dus wel al wat vermogenwinst hebben, maar wat kan ik nog gemakkelijk doen om er nog wat extra uit te krijgen? Ik lees op het net veel over andere nokkenassen (die van een KR bv) maar wil daar nog even af blijven.

Ook lees ik veel over mensen die hun GTI op de rollenbank lieten tunen, meestal topics uit begin jaren 2000. Ze kregen hier behoorlijke resultaten mee, iemand hier ervaring mee en die bedrijven weten die dit nog doen voor dit type auto?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote