View Single Post
  #24  
Old 17-07-2014, 20:55
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default




Jaja ze leeft weer

Startte van de eerste seconde!
Wat is er gedaan? D-riem is vervangen, net zoals krukastandwiel en de bijhorende bout. Heb het krukas tandwiel gepind, zodat er een extra verbinding is met de krukas om zo te proberen de fout van VW een beetje te corrigeren. Heb een gaatje van 1cm diep in het binnenste van het tandwiel geboord, en een klein gaatje van 3mm diep in de krukas. Wel zo dat ze overeenkomen wanneer het tandwiel er juist op zit. Dan heb ik in het gat in het tandwiel een M5 tap gedraaid, en een M5 bout genomen. Deze heb ik in een boormachine gestoken dat vastgeklemd was op de werkbank, en terwijl de bout draaide heb ik met een vijl de draad weggenomen, wel zorgend dat ik nog een centimeter draad overliet. Dan heb ik het stuk zonder draad op 3mm afgeslepen en de bout in het tandwiel gedraaid. Het uitstekende stuk zonder draad pakt nu in het gaatje in de krukas en ik hoop dat dit verder problemen in de toekomst voorkomt!
Dan het boeltje op tijd gezet en de Multi-v riem en v-snaar terug gemonteerd.

Het op tijd zetten van deze motor was eigenlijk echt super simpel, nog makkelijker dan andere oude vw diesels omdat de mijne een verstelbaar inspuitpomptandwiel heeft. Geen gerotzooi met micrometers enz,

Voor de geïnteresseerden over hoe je dit doet:
Je zet de krukas op #1 TDC, je blokkeert de nokkenas met de juiste tool, die staat dan sowieso ook op #1 TDC en dan blokkeer je het IP wiel met een M6 boortje door het hoekje in het wiel in een gat dat erachter zit. De drie stelbouten op het IP wiel los, riem erop, krukas nog eens checken op TDC en dan de nokkenasblokkering weghalen. Krukas een paar graden tegen de klok indraaien en dan terug naar TDC, IP wiel boutjes vastzetten en klaar!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote