Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-10-2012, 11:59
golfd golfd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 8
Default Koeling probleem of niet?

Goedemorgen medeforummers,

Het volgende issue is aan de orde (of wellicht niet)
Het item:

Golf 2 1.6 D 5 bak 1986 90700 (originele) km's.
Daily auto, elke dag woon-werk 100 km

Rij van huis weg, zit binnen 2 km's op een 100 km/h weg waar ik de eerste 8 km's niet harder dan 90 km op de teller rijdt.
Vervolgens de snelweg op en met 110 km/h op de teller naar de afslag 35 km verderop en dan nog 2 km naar m'n werk.
Dit s'middags weer terug.

Sinds enkele weken loopt de temperatuurmeter op tot iets voorbij het midden (pak 'm beet net rechts van het lampje), Reed ik een keer weer eens 125 op de teller (doe ik eigenlijk zo goed als nooit) begint het controlelampje KVS te knipperen, terug naar 110 en verder geen problemen, temp.meter was iets hoger opgelopen, maar nog lang niet richting rood. Reden om eens te kijken of er iets mis is.

KVS niveau is correct, kachel doet het goed, allen valt op dat onderste waterslang niet warm wordt.

Dus nieuwe thermostaat gehaald en nieuwe KVS, erin gezet, warm laten laten lopen met dop eraf, fan slaat niet aan. eind rijden, temp meter loopt weer op tot net voorbij midden, onderste waterslang nog steeds koud, ergo geen verschil met voorheen.

Onder het motto meten is weten, een thermometer (tot 110 graden) in KVS reservoir en meet (na het warmdraaien en na de rit) 82 graden. Een tijdje versneld stationair laten draaien en heel langzaam loopt temp op tot 87-88 graden en ja hoor onderste slang wordt warm en bij 92 graden slaat de fan aan. Temp.meter staat (nog steeds) net rechts van het lampje, Dus lijkt me goed.

Is het nu zo dat zo'n 1.6 D zijn warmte zo goed kwijt kan dat deze dus zonder problemen op het "kleine" circuit de boel op juiste temp kan houden? lees, dit is dus +/- 82 graden?
Is er iemand die ooit de temperatuur van de KVS op dezelfde manier gemeten heeft en zo ja wat zijn er dan voor waardes geconstateerd?

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de "ideale" KVS temperatuur voor een automotor zo rond de 90 graden is en eigenlijk normaliter de thermostaat open is. (behalve als het echt koud is).
Overigens, gisterenavond ook weer een stuk van 45 km gereden (nachtvorst) en thuis bleek slang nog steeds steenkoud te zijn.

Let wel, vorige week hadden we nog een keer 23 graden overdag en toen was e.e.a. dus ook aan de orde.

Dus heb ik nu een probleem of niet en zo ja, wat eraan te doen.

Ben benieuwd (sorry voor het lange verhaal, maar heb je alle info.)
Reply With Quote
  #2  
Old 29-10-2012, 18:39
golfd golfd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 8
Default

Upje, met alle techneuten hier, niemand een ideetje?
Reply With Quote
  #3  
Old 29-10-2012, 19:22
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Default

Een paar suggesties:
1 - de pomp is niet goed meer. draait soms wel, soms niet. (evt. V-snaar)
2 - verstopping in het koelcircuit (radiateur?)

Daar de temperatuur eerst goed is geweest denk ik niet dat het blok spontaan ineens genoeg heeft aan het kleine circuit.

Heb je de oude thermostaat nog getest? (in een bakje met kokend heet water kijken of ie open gaat)
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
  #4  
Old 29-10-2012, 19:32
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

misschien lees ik niet goed,maar je wil dat de onderste slang warm word?
wat ik eruit opmaak is dat je auto perfect voor elkaar is qua koeling,het enige puntje wat je even uit moet zoeken is waarom het lampje aan ging.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #5  
Old 29-10-2012, 19:32
golfd golfd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 8
Default

Als de pomp niet (goed) zou meelopen, zou dan de (gemeten) temp niet hoger oplopen?
Nogmaals, de gemeten waarde is dan 82 graden, na een tijdje stationair draaien en een rit (van +/- 10 km)...

Oja, oude thermostaat gecheckt was bij 100 graden in water open, wanneer die open ging was niet helemaal na te gaan.

Last edited by golfd : 29-10-2012 at 19:36.
Reply With Quote
  #6  
Old 29-10-2012, 19:34
golfd golfd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 8
Default

@de Pul, klopt, maar wat mij verbaast is de lage KVS temperatuur van 82 graden, zelfs na een rit van 50 km.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-10-2012, 19:43
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by golfd
@de Pul, klopt, maar wat mij verbaast is de lage KVS temperatuur van 82 graden, zelfs na een rit van 50 km.

mijn dieseltje heeft dat ook hoor?onder het rijden is de bedrijfstemperatuur zo rond de 87 graden origineel,dus dat klopt prima.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-10-2012, 22:24
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Default

Het lampje knipperende lampje kan volgens het boekje 3 dingen betekenen:
1 - koelwatertemperatuur te hoog
2 - koelwaterniveau te laag
3 - probleem met (de voeding van) de koelvin

Aangezien je meet dat de temperatuur in orde is, is het misschien te overwegen om de sensor te vervangen. Andere mogelijkheid voor een incorrecte weergave is het falen van de spanningsregelaar van het instrumentenpaneel.
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum