Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-03-2005, 21:11
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default EV motor op '95?

Ik heb vandaag weer wat gehoord en maak me toch zorgen, :frown: hier komt het:

Ik heb ongeveer 4 maanden geleden de ontsteking vroeger laten zetten zodat ik met mijn Golf GTI EV uit 1984 toch met 95 bezine kon rijden om zo per jaar 2 tankbeurten aan geld te besparen.

Nu had ik vandaag APK (goed er doorheen gekomen hoor ) en die monteur zei me dat het helemaal niet goed is voor de auto. Doordat de ontsteking vroeger is gezet zouden mijn kleppen en andere delen van de motor veel meer lijden en eerder aan hun einde komen dan nodig. Dat kwam doordat er minder smering in de bezine zit waardoor er meer warmte vrijkomt als met 98 (ik neem aan door de wrijving)


Klopt dat? Want ander laat ik hem meteen weer op 98 zetten. Voor die twee tankbeurten per jaar laat ik dat dan ook maar zitten..
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
  #2  
Old 16-03-2005, 21:25
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

euh..... volgens mij kan je gewoon op euro 95 rijden hoor....en je ontsteking op je originele waarde zetten...
Reply With Quote
  #3  
Old 16-03-2005, 21:33
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default

Dat heb ik een paar keer geprobeerd, begon hij te bokken en uiteindelijk gebeurde er helemaal niks meer...
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
  #4  
Old 16-03-2005, 21:38
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

ow... ok....wist ik niet!

dacht dat je in de jaren 80 allang weer op 95 kon rijden..
Reply With Quote
  #5  
Old 16-03-2005, 21:39
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Quote:
Originally Posted by René
euh..... volgens mij kan je gewoon op euro 95 rijden hoor....en je ontsteking op je originele waarde zetten...


__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #6  
Old 16-03-2005, 21:48
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,404
Default

volgens mij haal ik ongelood en gelode benzine door elkaar...
Reply With Quote
  #7  
Old 16-03-2005, 21:51
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Golf_Wolf
Ik heb vandaag weer wat gehoord en maak me toch zorgen, :frown: hier komt het:

Ik heb ongeveer 4 maanden geleden de ontsteking vroeger laten zetten zodat ik met mijn Golf GTI EV uit 1984 toch met 95 bezine kon rijden om zo per jaar 2 tankbeurten aan geld te besparen.



Een EV motor kan prima lopen op "95" benzine....alleen bij zware belasting "loop je kans op pingelen", dat houdt niets anders in dan dat de benzine tijdens de compressie slag spontaan onbrand vóór dat er een vonk gegeven word.....hetgeen gelijk aan geeft dat het vroeger zetten van je ontsteking flauwekul is...je zou eigenlijk later moeten zetten.

Het ver haal die apk keurder slaagt echt nergens op, want de warmte die bij verbranding vrij komt heeft NIKS met smering te maken, hij is in de war met het verhaal van lood wat er vroeger in de benzine zat en die deels voor smering op kleppen etc benodigd was, in de moderne benzne zit daarom SOMS een loodvervanger die het zelfde effect geeft.

Je kan met je EV gewoon 95 (loodvrij) tanken, en als je op zeker wil gaan tank je af en toe een keer benzine met loodvervanger of je gooit om de zoveel tankbeurten van die bende in je tank bij de benzine die hetzelfde doet. Verkrijgbaar bij de vakhandel.

Mijn EV loopt al heel wat jaartjes op 95, en zelfs met een aanhanger er achter naar Zuid Frankrijk heen en weer een aantal maal gaf geen gekke dingen te zien

Gewoon de ontsteking op de voorgeschreven 6 graden zetten en gaan met die banaan.......eehm 95
Reply With Quote
  #8  
Old 16-03-2005, 22:33
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default

Ok, dat stelt me wel gerust..

Dus geen auto sneller verslijt etc.. Bedankt. Kan ik me die twee extra tanks per jaar weer lekker sparen

Maar met dat bokkespringen, dat had die ook bij gewoon gebruik, netjes dertig in de 2.. Springen als een gek. Dat was dan voordat de ontsteking was veranderd en ik er 95 in gooide. Kan natuurlijk ook aan andere zaken liggen.
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum