Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-12-2008, 18:30
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default 3B TDI, T verdwenen

Vandaag ben ik op pad geweest voor een vervangen van m'n total 32b; een Passat Variant 3B TDI. Nette auto, redelijk wat kilometers achter rug (291xxx), 110PK Highline uitvoering. Alles erop en eraan (ClimateControl, stoelverwarming etc.).

Bij het starten van de auto voor een testrit hoorde ik de turbo goed opspinnen (w00t, dacht ik ). Motor draaide ook netjes.
Even in de bebouwde kom gereden, trok lekker door etc. Tijd om ff de snelweg op te duiken.
Op de invoegstrook stond ie in z'n 3e versnelling. Ik wilde doortrekken naar de 100 Ã* 110 (moet een TDI kunnen). Bij de 60km/h voelde ik dat ie ineens inhield, dus ik gaf meer gas. Toen die eindelijk op de 70km/h was besloot ik maar naar z'n 4e versnelling te gaan, want het einde van de invoegstrook kwam al in zicht.
Op de snelweg, hup in z'n 5 en weer pin onderin. De auto ging NIET harder dan 120km/h! De auto was veranderd in een SDI; turbo was niet meer te horen (en voelen al helemaal niet meer )
Terug gekomen heb ik de auto uitgezet, en meteen daarna weer gestart. De turbo was toen wél weer te horen.

Mede doordat het onbekend was wanneer de d-riem was vervangen, en er overig onderhoud onbekend was heb ik maar besloten de auto te laten staan (er kon overigens weinig tot niks met de prijs gedaan worden).

Nu vraag ik me af (voor m'n eigen leermomentje), is de turbo kapot of is er iets anders aan de hand? De IC slangen etc waren allemaal aangesloten. Wel waren er enige sporen van olie rondom te turbo.

Het ging overigens om deze Passat.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #2  
Old 28-12-2008, 18:49
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Kan ook een gevolg zijn van een defecte luchtmassameter of een verstopte katalysator
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 28-12-2008, 18:51
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

...en ook de beruchte N75 klep of verstopte (of lekke) vacuumslangetjes.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
  #4  
Old 28-12-2008, 19:36
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Klinkt easy.. Maar met deze problemen blijft deze auto te duur volgens mij.
Luchtmassameter is rond de 100 euro, kat 240...

Vind het een nette en complete auto, maar om nu al meteen te beginnen met kosten te maken vind ik ook zoiets. En wat is het volgende..!?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 28-12-2008, 21:28
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Of VAGCOM regelen, ik ga tegenwoordig niet meer op aankoop-pad zonder
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 28-12-2008, 22:50
jos_br's Avatar
jos_br jos_br is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 165
Default

Dit was inderdaad een noodloop. Dit word in ieder geval niet veroorzaakt door een luchtmassameter. Noodloop komt eigenlijk alleen voor wanneer de turbo niet goed functioneert. Dit is meestal door vastzittende of defecte verstelbare schoepen. Soms gaat de MAP sensor stuk.

Jos.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-12-2008, 00:20
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ja, aan VAGCOM heb ik ook zitten denken. Maar die heb ik op het moment niet

Dinsdag ga ik waarschijnlijk naar een andere kijken; bij een autobedrijf, metalic lak, half leren bekleding, minder km'ers, en nog wat kleine voordelen, voor nagenoeg dezelfde vraagprijs. Ben benieuwd!
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #8  
Old 27-07-2009, 10:57
baweb baweb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 2
Default turbo noodloop Touran TDI

Mijn VW Touran 1.9 TDI, mei 2003, 160 000 km vertoont precies hetzelfde probleem! Vorig jaar op vakantie traden voor het eerst problemen op: bij het rijden in de heuvels met volgepakte auto schakelde de turbo van de motor plotseling uit. Na herstarten van de motor herstelde dit weer, maar het probleem kwam ook steeds weer terug. Bovendien ging na een aantal keer een lampje branden op het dashboard met de mededeling "abgas werkstatt!"

Terug in Nederland werd door de VW dealer een te hoge druk in de turbo compressor gemeten. eerst werd de druksensor vervangen: hielp niet. Toen werd geconcludeerd dat de turbo moest worden vervangen; vlak voor dat dit zou gebeurden concludeerde de garage dat het om een probleem in de elektrische bekabeling ging. Volgens de door de dealer geraadpleegde afd. Technische Ondersteuning van Volkswagen Nederland (technisch rapport in mijn bezit) was de ware oorzaak 'problemen met massakabels en massapunten in de motorruimte of overgangsweerstand in de bedrading' waardoor de computer van het motormanagement verkeerde meetwaarden door kreeg ( en de dealer aanvankelijk ook) en de turbo steeds uitschakelde. Dit kan optreden bij corrosie van de bekabeling. Reparatie hiervan kostte mij uiteindelijk 600 euro!

Sindsdien geen porblemen meer gehad, maar helaas bleek deze maand op vakantie dat het probleem niet was opgelost: precies hetzelfde probleem. Blijkbaar treedt het probleem alleen op als de auto beladen is (niet overdreven zwaar trouwens); ik heb ook niet het idee dat ik de auto overbelast (bij de vorige eigenaar deze auto zonder problemen een caravan getrokken). Heeft iemand een idee wat de oplossing van dit probleem nu wel is?

dank,

Erik
Reply With Quote
  #9  
Old 27-07-2009, 15:39
baweb baweb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 2
Default

Quote:
Originally Posted by Talstra
Wat voor schakelbak heb je?


6 versnellingen
Reply With Quote
  #10  
Old 20-08-2009, 15:41
G60variant G60variant is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 331
Default

druksensor van turbo defect
Reply With Quote
  #11  
Old 20-08-2009, 17:39
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

ja of de turbo..
bij overbelasting/ of zware belasting wordt de turbo uitgeschakeld,
2 weken terug heeft m'n buurman dit euvel laten repareren,
uit laten lezen bij de dealer, de turbo laten vervangen, en doet het weer perfect..
heb het zelf ook wel eens gehad met mijn golf4 tdi (exact zelfde motor als golf van mn buurman)
echter dat was na een hele lange duitse autobahnrit met gemiddeld wat hogere snelheden, even stoppen, contact eraf en weer erop, en hij doet het weer..
ik zou hem laten staan, turbo vervangen is duur geintje..
beter eentje zoeken die wel goed is..
Reply With Quote
  #12  
Old 20-08-2009, 23:26
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ik heb ondertussen een andere auto gevonden, diegene in m'n laatste reactie in dit topic

Gek genoeg heb ik dit probleem in de afgelopen 8 maanden ook 2x gehad. Één keer was het toen ik 'm 1mnd had, en één keer toen er 1500kg achterhing. Ik had de auto daarvoor nooit echt gestampt. Dit heb ik hierna toch maar een paar keer gedaan, waar overigens niks mis mee is. Eerst de auto goed warm rijden (half uur snelweg ofzo) en dan gewoon gas geven. Sindsdien nooit meer last van gehad. Overigens heeft mijn auto wel een retrofit roetmop in het uitlaat systeem hangen. Grote kans dat deze erg verstopt zat.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum