![]() |
|
||||
|
||||
![]() Vandaag ben ik op pad geweest voor een vervangen van m'n total 32b; een Passat Variant 3B TDI. Nette auto, redelijk wat kilometers achter rug (291xxx), 110PK Highline uitvoering. Alles erop en eraan (ClimateControl, stoelverwarming etc.).
Bij het starten van de auto voor een testrit hoorde ik de turbo goed opspinnen (w00t, dacht ik ![]() Even in de bebouwde kom gereden, trok lekker door etc. Tijd om ff de snelweg op te duiken. Op de invoegstrook stond ie in z'n 3e versnelling. Ik wilde doortrekken naar de 100 Ã* 110 (moet een TDI kunnen). Bij de 60km/h voelde ik dat ie ineens inhield, dus ik gaf meer gas. Toen die eindelijk op de 70km/h was besloot ik maar naar z'n 4e versnelling te gaan, want het einde van de invoegstrook kwam al in zicht. Op de snelweg, hup in z'n 5 en weer pin onderin. De auto ging NIET harder dan 120km/h! ![]() ![]() Terug gekomen heb ik de auto uitgezet, en meteen daarna weer gestart. De turbo was toen wél weer te horen. Mede doordat het onbekend was wanneer de d-riem was vervangen, en er overig onderhoud onbekend was heb ik maar besloten de auto te laten staan (er kon overigens weinig tot niks met de prijs gedaan worden). Nu vraag ik me af (voor m'n eigen leermomentje), is de turbo kapot of is er iets anders aan de hand? De IC slangen etc waren allemaal aangesloten. Wel waren er enige sporen van olie rondom te turbo. Het ging overigens om deze Passat.
|
||||
|
||||
![]() Kan ook een gevolg zijn van een defecte luchtmassameter of een verstopte katalysator
|
||||
|
||||
![]() ...en ook de beruchte N75 klep of verstopte (of lekke) vacuumslangetjes.
|
||||
|
||||
![]() Klinkt easy.. Maar met deze problemen blijft deze auto te duur volgens mij.
![]() Luchtmassameter is rond de 100 euro, kat 240... Vind het een nette en complete auto, maar om nu al meteen te beginnen met kosten te maken vind ik ook zoiets. En wat is het volgende..!? ![]()
|
||||
|
||||
![]() Of VAGCOM regelen, ik ga tegenwoordig niet meer op aankoop-pad zonder
![]()
|
||||
|
||||
![]() Dit was inderdaad een noodloop. Dit word in ieder geval niet veroorzaakt door een luchtmassameter. Noodloop komt eigenlijk alleen voor wanneer de turbo niet goed functioneert. Dit is meestal door vastzittende of defecte verstelbare schoepen. Soms gaat de MAP sensor stuk.
Jos. |
|
||||
|
||||
![]() Ja, aan VAGCOM heb ik ook zitten denken. Maar die heb ik op het moment niet
![]() Dinsdag ga ik waarschijnlijk naar een andere kijken; bij een autobedrijf, metalic lak, half leren bekleding, minder km'ers, en nog wat kleine voordelen, voor nagenoeg dezelfde vraagprijs. Ben benieuwd! ![]()
|
|||
|
|||
![]() Mijn VW Touran 1.9 TDI, mei 2003, 160 000 km vertoont precies hetzelfde probleem! Vorig jaar op vakantie traden voor het eerst problemen op: bij het rijden in de heuvels met volgepakte auto schakelde de turbo van de motor plotseling uit. Na herstarten van de motor herstelde dit weer, maar het probleem kwam ook steeds weer terug. Bovendien ging na een aantal keer een lampje branden op het dashboard met de mededeling "abgas werkstatt!"
Terug in Nederland werd door de VW dealer een te hoge druk in de turbo compressor gemeten. eerst werd de druksensor vervangen: hielp niet. Toen werd geconcludeerd dat de turbo moest worden vervangen; vlak voor dat dit zou gebeurden concludeerde de garage dat het om een probleem in de elektrische bekabeling ging. Volgens de door de dealer geraadpleegde afd. Technische Ondersteuning van Volkswagen Nederland (technisch rapport in mijn bezit) was de ware oorzaak 'problemen met massakabels en massapunten in de motorruimte of overgangsweerstand in de bedrading' waardoor de computer van het motormanagement verkeerde meetwaarden door kreeg ( en de dealer aanvankelijk ook) en de turbo steeds uitschakelde. Dit kan optreden bij corrosie van de bekabeling. Reparatie hiervan kostte mij uiteindelijk 600 euro! Sindsdien geen porblemen meer gehad, maar helaas bleek deze maand op vakantie dat het probleem niet was opgelost: precies hetzelfde probleem. Blijkbaar treedt het probleem alleen op als de auto beladen is (niet overdreven zwaar trouwens); ik heb ook niet het idee dat ik de auto overbelast (bij de vorige eigenaar deze auto zonder problemen een caravan getrokken). Heeft iemand een idee wat de oplossing van dit probleem nu wel is? dank, Erik |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
6 versnellingen |
|
|||
|
|||
![]() druksensor van turbo defect
|
|
||||
|
||||
![]() ja of de turbo..
bij overbelasting/ of zware belasting wordt de turbo uitgeschakeld, 2 weken terug heeft m'n buurman dit euvel laten repareren, uit laten lezen bij de dealer, de turbo laten vervangen, en doet het weer perfect.. heb het zelf ook wel eens gehad met mijn golf4 tdi (exact zelfde motor als golf van mn buurman) echter dat was na een hele lange duitse autobahnrit met gemiddeld wat hogere snelheden, even stoppen, contact eraf en weer erop, en hij doet het weer.. ik zou hem laten staan, turbo vervangen is duur geintje.. beter eentje zoeken die wel goed is.. |
|
||||
|
||||
![]() Ik heb ondertussen een andere auto gevonden, diegene in m'n laatste reactie in dit topic
![]() Gek genoeg heb ik dit probleem in de afgelopen 8 maanden ook 2x gehad. Één keer was het toen ik 'm 1mnd had, en één keer toen er 1500kg achterhing. Ik had de auto daarvoor nooit echt gestampt. Dit heb ik hierna toch maar een paar keer gedaan, waar overigens niks mis mee is. Eerst de auto goed warm rijden (half uur snelweg ofzo) en dan gewoon gas geven. Sindsdien nooit meer last van gehad. Overigens heeft mijn auto wel een retrofit roetmop in het uitlaat systeem hangen. Grote kans dat deze erg verstopt zat.