Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-05-2015, 09:38
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default ABF blijft even in toeren hangen bij overschakelen

Ik heb in m'n mk1 Jetta een ABF motor hangen.
Hij is alleen met overschakelen heel traag met in toeren zakken, hij wil altijd eerst nog even klimmen, dan blijft ie hangen en dan zakt ie rustig.
Ook als je in z'n vrij gas geeft reageert ie hier bij minder dan half gas en bij toerentallen onder de 3krpm ook zeer traag op.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen, of is dit 'normaal'?
Heb laatst al m'n stappenmotor schoon gemaakt omdat het stationair toerental schommelde, maar het probleem met schakelen ging hierdoor helaas niet weg.


Alvast bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 10-05-2015, 09:46
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Dit probleem heb ik al vaker bij ABF motoren gezien.

Kan veroorzaakt worden door valse lucht of de stationairregelklep.

Zelf ook dit probleem gehad, ik heb die hele stationairregelklep weggehaald
Bij alle ABF's waar ik aan heb gewerkt was vrijwel altijd de stationairregelklep de boosdoener.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #3  
Old 10-05-2015, 11:30
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Loopt ie dan stationair nog wel een beetje degelijk?
Reply With Quote
  #4  
Old 10-05-2015, 17:57
Etino's Avatar
Etino Etino is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 90
Default

Hier moet ik ook naar kijken, heb jij als voorbeeld dat je schakelt op 3000rpm, je motor toerental zakt naar 2000rpm ongeveer en daar even blijft hangen?
Tegen de tijd dat ie lager gaat lopen, heb je vaak al geschakeld wat vaak met bonken gepaard gaat?

(Ik heb een G60 maar die heeft ook zo'n stationairklep)
Reply With Quote
  #5  
Old 10-05-2015, 20:02
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Heb een g60 gasklep nu, daar zit nog lekker ouderwets een stationair schroef op
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #6  
Old 11-05-2015, 22:48
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Jij hebt ook G60 mms zeker?
Mijn wagen doet het niet zonder de stationairklep.
Vervangingsweerstandje zal het wel doen al denk ik?
Als ik de slang afknijp loopt ie wel een stuk beter idd.

@Etino, meestal blijft ie op het toerental hangen waarop ik de koppeling indruk.
Schakelen duurt dan idd erg lang als je dat een beetje soepel wil doen.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-05-2015, 10:31
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Als je die klep eraf haalt (en het spruitstuk uiteraard even afdopt daar ) loopt de auto dan wel goed? dus wel het stekkertje op de klep laten zitten.

Ik heb eventueel nog een goede stationairregelklep liggen van een ABF mocht je interesse hebben.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #8  
Old 12-05-2015, 21:27
Etino's Avatar
Etino Etino is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 90
Default

Quote:
Originally Posted by MartinW0527
Jij hebt ook G60 mms zeker?
Mijn wagen doet het niet zonder de stationairklep.
Vervangingsweerstandje zal het wel doen al denk ik?
Als ik de slang afknijp loopt ie wel een stuk beter idd.

@Etino, meestal blijft ie op het toerental hangen waarop ik de koppeling indruk.
Schakelen duurt dan idd erg lang als je dat een beetje soepel wil doen.

Dat is nog vervelender inderdaad, ik heb gister mijn STK schoongemaakt, maar ik heb het nog niet kunnen testen want mijn brandstofleiding lekt.
Wel was ie behoorlijk smerig en heb gelijk drie STK's gereinigd en momenteel de schoonst uitziende gemonteerd.

Ik ben benieuwd wat bij jou het probleem is.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-05-2015, 23:02
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Ben zondag weer bij de wagen dus zal dan weer eens wat knutselen
Reply With Quote
  #10  
Old 13-05-2015, 10:05
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by MartinW0527
Jij hebt ook G60 mms zeker?.


Geen idee wat je met g60 mms bedoelt?


Edit:
mms = motor management systeem?


Dan is het antwoord nee, mijn auto loopt gewoon op Digifant 3.2
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM

Last edited by Sven-GTI : 16-05-2015 at 17:10.
Reply With Quote
  #11  
Old 05-08-2015, 01:15
kennos90's Avatar
kennos90 kennos90 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 20
Default

Sven gti , heb je daar meer info / foto over ? Heb namelijk ook prob met men regelklep en word er gek van :p
__________________
'96 Golf 3 GTI 16v
Reply With Quote
  #12  
Old 05-08-2015, 08:29
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Na het schoonmaken met remmenreiniger even WD40 of een ander smeermiddel er in spuiten. Dit om hem gangbaar te maken en te houden. Werkt bij de G60 STK's ook perfect
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #13  
Old 05-08-2015, 11:38
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by kennos90
Sven gti , heb je daar meer info / foto over ? Heb namelijk ook prob met men regelklep en word er gek van :p



Mijn ABF heb ik omgebouwd naar compressor.

Maar met een normale atmosferische motor moet het ook wel lukken neem ik aan. Heb die STK weggelaten, regel de stationair gewoon ouderwets met de schroef op mijn G60 gasklep, werkt perfect!

Heb echt nooit problemen met stationair. Maar voor de liefhebber: ik heb m'n originele ABF stationairregelklep nog liggen voor een leuk bod.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #14  
Old 14-08-2015, 23:57
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Ik ben er wat mee aan het spelen geweest en heb nu door een slang van inwendig 10 of 12 in de stappenmotor aan de kant van het inlaatspruitstuk gedaan de doorgang vernauwt.
Hierdoor is de gasreactie een stuk normaler, alleen stationair af en toe wat onregelmatig.
Maar dat klinkt wel racy dus vind ik niet erg
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum