Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 09-08-2007, 12:05
Golf 1979's Avatar
Golf 1979 Golf 1979 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 211
Default

heb ik dat golfje zien staan op de meppelerstraatweg???
__________________
T5 tdi werkbussie
Golf 1979 (daily) TE KOOP
Porsche 924s 1976 in restauratie
Chevy pickup 5.7 automaat. (daily)
golf 1976 in restauratie verkocht
Suziki swift gs 1993 TE KOOP
Mazda 323 f 1.5 1997 TE KOOP
Reply With Quote
  #22  
Old 12-08-2007, 14:59
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

HULP! ik heb een probleem:

Vorig weekend was een maat van me op visite met z'n Mini Cooper ('91). Natuurlijk ook wat stukkies getourd en blabla en het viel me op dat m'n MXje die dagen wel héél soepel startte en liep. Nuja, geen enkel punt, heerlijk zelfs. Kennlijk gaat ie het beter doen als ik er regelmatiger in rij, dacht ik.

Dat laatste had ik beter niet kunnen denken, want in de afgelopen week is ie steeds beroerder gaan lopen. Veel te lage toeren koud stationair. Hoe verder ik de choke indruk hoe meer ie dan ineens gaat stotteren, behalve wanneer ik vol doortrek of goed op gang ben dan is er weer niks aan de hand.
Ik heb het idee dat er iets met m'n choke is. De auto start nog wel goed met uitgetrokken choke, maar heeft daarna dus lage toeren (1000). Als ie warm is en ik heb de choke weer in, lijkt soms zo in eens de chokeklep oid open te schieten, hij maakt dan plots 3000+ toeren als ik voor het verkeerslicht sta :s

Ik heb al in m'n Vraagbak gelezen en onder de motorkap gekeken, maar ik ben nog niks wijzer geworden. Zo autotechnisch ben ik helaas ook niet (zou er graag wat meer van weten/begrijpen), dus misschien is er iemand die mij kan helpen?? Want zo Golft het niet zo goed..
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #23  
Old 12-08-2007, 15:01
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Quote:
Originally Posted by Golf 1979
heb ik dat golfje zien staan op de meppelerstraatweg???


Dat zou goed kunnen, daar woon ik vlakbij! (al parkeer ik em niet op de Meppelerstraat weg hoor).
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #24  
Old 12-08-2007, 23:00
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Quote:
Originally Posted by rhwp
HULP! ik heb een probleem:

Vorig weekend was een maat van me op visite met z'n Mini Cooper ('91). Natuurlijk ook wat stukkies getourd en blabla en het viel me op dat m'n MXje die dagen wel héél soepel startte en liep. Nuja, geen enkel punt, heerlijk zelfs. Kennlijk gaat ie het beter doen als ik er regelmatiger in rij, dacht ik.

Dat laatste had ik beter niet kunnen denken, want in de afgelopen week is ie steeds beroerder gaan lopen. Veel te lage toeren koud stationair. Hoe verder ik de choke indruk hoe meer ie dan ineens gaat stotteren, behalve wanneer ik vol doortrek of goed op gang ben dan is er weer niks aan de hand.
Ik heb het idee dat er iets met m'n choke is. De auto start nog wel goed met uitgetrokken choke, maar heeft daarna dus lage toeren (1000). Als ie warm is en ik heb de choke weer in, lijkt soms zo in eens de chokeklep oid open te schieten, hij maakt dan plots 3000+ toeren als ik voor het verkeerslicht sta :s

Ik heb al in m'n Vraagbak gelezen en onder de motorkap gekeken, maar ik ben nog niks wijzer geworden. Zo autotechnisch ben ik helaas ook niet (zou er graag wat meer van weten/begrijpen), dus misschien is er iemand die mij kan helpen?? Want zo Golft het niet zo goed..


Helemaal niemand dan?
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #25  
Old 13-08-2007, 21:26
Der Einzer's Avatar
Der Einzer Der Einzer is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,771
Default

... het luchtfilter eraf halen en de carburateur goed schoonmaken en daarna de choke reinigen en smeren.

verlagen heb ik zelf laten doen met alleen veren (40/40veren is dan echt maximaal en voor kan je nog een halve ring van de veer afslijpen en kom je op 55mm voor en 40mm achter.) Kosten waren incl montage € 140,00. Daarna moet je nog wel uitlijnen !
__________________
Daily : geen VAG ....
Project : Kever 1200 1983
Reply With Quote
  #26  
Old 19-08-2007, 20:55
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

He Der Einzer, bedankt voor de tips. Ik heb morgen eindelijk weer tijd en ga het dan proberen!

Ook wat betreft het verlagen, want ik ben van plan alleen de veren te vervangen. Ik heb momenteel niet meer te besteden dan een paar tientjes, vandaar Maximaal 40/40 dus.
Klopt het dat een Golf 1 standaard voor hoger staat dan achter?? Ik heb wel dat idee vaak als ik die van mij zie staan. Is het daarom misschien dat 60/40 verlagen het vaakst wordt toegepast?? Wat zou dan in mijn geval het mooiste resultaat gaan geven denken jullie; 40/40, 40/30, anders namelijk..

Zelf de veren (de-)monteren is toch wel te doen denk ik, of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?? Na montage uitlijnen is wellicht geen slecht idee, kan iemand een indicatie geven wat dat kost?
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #27  
Old 20-08-2007, 00:24
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

De carburateur tot op de laatste schroef uit elkaar halen, alles goed reinigen en alle gaatjes/sproeiers doorprikken met een vezel uit een fietsremkabel doet wonderen. Check dan meteen al je vacuumslangetjes en de staat van de voetpakking van de carburateur. Daarna afstellen:

Twee stelschroeven aan de zijkant, eenmaal groot en een kleintje
-De kleine helemaal indraaien (= tot ie aanloopt, niet VAST) en dan twee slagen terug
-De grote een slag of twee open
-Auto starten, stationair stellen rond de 800-1000tpm met de grote schroef (verder uitdraaien = harder stationair)
-Dan de kleine verder uitdraaien, de motor gaat als het goed is langzaam sneller lopen. Als ie uiteindelijk niet meer harder wil lopen door verder uitdraaien van de kleine, draai dan juist een halve draai terug in.
-Dan met de grote het stationair toerental weer goed zetten.

Zou als een zonnetje moeten lopen.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #28  
Old 20-08-2007, 00:41
maartenunplukt's Avatar
maartenunplukt maartenunplukt is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,250
Default

Quote:
Originally Posted by rhwp
He Der Einzer, bedankt voor de tips. Ik heb morgen eindelijk weer tijd en ga het dan proberen!

Ook wat betreft het verlagen, want ik ben van plan alleen de veren te vervangen. Ik heb momenteel niet meer te besteden dan een paar tientjes, vandaar Maximaal 40/40 dus.
Klopt het dat een Golf 1 standaard voor hoger staat dan achter?? Ik heb wel dat idee vaak als ik die van mij zie staan. Is het daarom misschien dat 60/40 verlagen het vaakst wordt toegepast?? Wat zou dan in mijn geval het mooiste resultaat gaan geven denken jullie; 40/40, 40/30, anders namelijk..

Zelf de veren (de-)monteren is toch wel te doen denk ik, of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?? Na montage uitlijnen is wellicht geen slecht idee, kan iemand een indicatie geven wat dat kost?


Je hebt niet veel speciaal gereedschap nodig. Een dikke inbus en een ringsleutel zijn voldoende om het los te halen. Om de veren te verwisselen zal je verenspanners nodig hebben. Miss dat je iemand kent die ze heeft om te lenen? En anders gewoon zorgen dat je niet in de weg staat

En uitlijnen? Ik was iets van 50,- kwijt.
__________________
www.hardleers.net | Photography//design//art//people
Reply With Quote
  #29  
Old 20-08-2007, 00:42
maartenunplukt's Avatar
maartenunplukt maartenunplukt is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,250
Default

Je kan trouwens ook proberen 2de hands setje veren en verkorte dempers proberen te scoren. Zo had ik een 80/80 setje voor iets van 100 euro. Rijdt je ook meteen mooi laag....
__________________
www.hardleers.net | Photography//design//art//people
Reply With Quote
  #30  
Old 20-08-2007, 17:42
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Vanmiddag ff aan de knutsel geweest. Ben nog niet zover gegaan als Stijn aangaf (wel bedankt, duidelijk verhaal, heb 't uitgeprint en bij m'n vraagbakboekje gedaan). Ik durfde het nog niet aan gelijk dat allemaal uit elkaar te trekken, maar het bleek ook niet nodig.
Het volgende trof ik aan:




Het probleem van iig de choke zit em erin dat er een asje of schroef hoort door het zwarte busje wat je net onder het midden op de foto ziet. Dat zit namelijk vast aan die 'bijzonder gevormde ring' en is daarvan het draaipunt. Die 'ring' wordt aangestuurd door de handchoke. Nu het geen vast draaipunt heeft, kan het dus ook opzij bewegen en dan wordt ie niet meer gestuurd door de chokeknop met als gevolg dat de gasklep blijft hangen (en de motor bv warm stationair 3000tpm maakt).

Dat dit een probleem is, werd ook bevestigd door Pouw Hardenberg. De bout die daar hoort zal er uit zijn getrild, maar een nieuwe zat te ruim in het carburateurhuis. Een oplossing ervoor zou zijn om nieuw draad te tappen in het carburateurhuis, maar dat doe je niet 1,2,3. De M5 bout die hij had paste wel netjes door het busje, maar had dus geen grip meer in het carb.huis. Een andere oplossing is uiteraard geheel of gedeeltelijk de carburateur vervangen..
Iemand een suggestie?
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #31  
Old 26-08-2007, 18:58
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Vanmiddag maar wat dingen los gehaald om te kijken hoe dit probleem nu het beste gefixt kan worden.

Wat ik nu zoek (en op internet niet kan vinden) is een foto van hoe het 'carburateurklep-bedienings-onderdeel' (zie foto 1) is bevestigd aan het carb.huis. D'r moet een of ander asje oid door het busje op dit onderdeel en in het carb.huis, in het op foto 2 omcirkelde gat.



foto 1: 'carburateurklep-bedienings-onderdeel' (echte naam onbekend helaas)



foto 2: carburateurhuis, omcirkeld het gat waarin het verdwenen asje moet

Het mooiste is om bij een vergelijkbare auto te kijken hoe het zit, maar dat is misschien niet direct haalbaar. Heeft er iemand een foto of tekening van hoe dit in elkaar zit, of wil misschien iemand hiervan een foto maken?? Het betreft een Solex 34-PICT-5 carburateur met handchoke. Wat ik aan technische afbeeldingen kon vinden (vraagbak boek en op internet) beschrijft naar mijn idee het model met automatische choke. Het bewuste gat en onderdeel staan daar telkens niet op namelijk...

WIE HELPT?

Ik kan er wel willekeurig iets in draaien, tappen of slaan, maar kwil eigenlijk wel graag weten hoe het nu echt hoort te zitten..
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #32  
Old 26-08-2007, 22:29
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,371
Send a message via MSN to Menace
Default

ik ga morgen ff voor je kijken in m'n vraagbaak
__________________
Golf 2 GTI 16V (86)

Passat 35i 1800i CL sedan

13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met...

Ascension is the mother of all mockups
Reply With Quote
  #33  
Old 28-08-2007, 10:54
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Het is gelukt!

Met wat nijvere improvisatie heb ik m'n Golf eigenhandig gerepareerd! Jaja, wie had dat gedacht

Een rondgang langs de VW-dealer, lokale ijzerhandel en onderdelenzoeker.nl leverde niks op. Niemand kon het onderdeeltje of een passende oplossing leveren, behalve dat de VW-dealer wist te vertellen dat het origineel waarschijnlijk gestanst in het carburateurhuis heeft gezeten, maar verder konden ze er niks mee.

De oplossing is als volgt:
Het gat in zowel in het carb.bedieningsdeel als in het carb.huis zijn M5. In het carb.bedieningsdeel zit een glijlagertje. Dat lager heb ik eruit gehaald, zo heb ik een gat M6. Vervolgens doe je de onderstaande zaag+vijl truc met een M6 bout:




Na heel wat gevijl en voorzichtig passen en meten heb ik de bout klemvast in het carburateurhuis geslagen (uiteraard het eerst door het bedieningsdeel steken), alles verder gemonteerd en hij loopt weer als een tiet!
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #34  
Old 24-10-2007, 22:25
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,042
Default

Dat asje was bij ook al opeens van de een op de andere dag verdwenen, ik heb een oude schroevendraaier verzaagd, zit muurvast en je ziet er niks van!
Reply With Quote
  #35  
Old 25-10-2007, 20:33
ArjenE's Avatar
ArjenE ArjenE is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,393
Send a message via MSN to ArjenE
Default

bij mij was het asje ook opeens weg ik heb er een deurpen van een kast voor gebruikt
__________________
Quote:
Originally Posted by Nas
16 inch vond ik nou eigenlijk net iets te groot... Al staat het bij ArjenE heel netjes
Reply With Quote
  #36  
Old 26-10-2007, 11:24
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Een meer voorkomend probleem dus!

Nuja, degene wie dit nu overkomt kan iig al kiezen uit drie creatieve oplossingen
- schroevendraaier
- deurpen
- M6 bout
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #37  
Old 20-12-2007, 15:58
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default klinkt als...

Vraagje:
Waarom klinkt m'n Golf als een Kever??

Hij start prima. De choke doet het vervolgens iets minder enthousiast als een maand of wat terug, maar dat wijt ik maar aan het vochtige en koude weer. Rijden doet ie dan ook nog, maar als ik gas geef krijg ik het idee dat ik door een aardige luchtkoeler wordt ingehaald
En dat is nieuw voor mij..
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #38  
Old 20-12-2007, 17:55
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

een lek in het uitlaattraject?
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #39  
Old 20-12-2007, 18:14
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,993
Default

denk t ook...

dat kleine buisje op t spruitstuk kon wel es lekken
Reply With Quote
  #40  
Old 20-12-2007, 21:46
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Quote:
Originally Posted by Sponze®
denk t ook...

dat kleine buisje op t spruitstuk kon wel es lekken

Kun je dit nog iets preciezer uitleggen?


Een lek in de uitlaat ontstaat niet zomaar ineens neem ik aan? Als ie 1,5 week stilstaat dan roest er niet ineens een gat in dat het zó lek klinkt, mag ik toch hopen.. (dat de uitlaat roest zou dan zelfs nieuw zijn)
Ik kan nog es kijken of iemand m'n uitlaat heeft meegenomen
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum