Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-08-2010, 19:24
remcoarets's Avatar
remcoarets remcoarets is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 56
Default Ontsteking afstellen

Hallo,
Sinds een maand of 2 heb ik een Golfje uit 1983 en ben er erg tevreden mee. Het is een 1.6 automaat en heb maar 1 ding dat me stoort. De moter pingelt een beetje. Als ik stil sta in de drive zakt de toerenteller soms tot 500 en gaat daarna weer naar de 900 toeren. Bij een koude start komt de toerenteller ook niet boven de 900 toeren.

Ik heb de auto laatst een grote beurt gegeven maar dit had ook geen effect. Ik heb alleen de kleppen niet gesteld en de ontsteking niet afgesteld.
Nu wilt een vriend mij helpen met het afstellen van de ontsteking. Ik moest alleen even opzoeken waar de afstelmerktekens staan. Kan iemand mij zeggen waar deze staat en hoe dit teken er uit ziet?
Reply With Quote
  #2  
Old 17-08-2010, 08:25
Armand's Avatar
Armand Armand is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 17
Default

Hier volgen twee plaatjes die wellicht je vragen beantwoorden.







Zorg wel dat je eerst je contactpunten goed hebt staan (47 +/- 3 graden). Anders krijg je hem niet goed afgesteld.

Succes ermee
Reply With Quote
  #3  
Old 18-08-2010, 06:44
laskoning laskoning is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 64
Default

Dag Remco,
jou golf is een 1.5 en geen 1.6.


Groeten Rinke
Reply With Quote
  #4  
Old 20-08-2010, 00:06
remcoarets's Avatar
remcoarets remcoarets is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 56
Default

Hallo Rinke,
Je hebt gelijk, jij kan het ook weten, haha!

Ik heb tot nu toe een stroboscoop geregeld en wil er eens aan gaan beginnen. Ik heb gekeken en zie op het vliegwiel een "0" staan. Deze staat niet gelijk met de pijl als de auto stationair loopt. Met mijn gezond boeren verstand ga ik er van uit dat dit wel moet. Ik zag onder de verdelerkap een moer (8mm?) zitten. Dit zal dan wel de borgmoer zijn.
Na deze los gedraaid te hebben zal ik het hele ontstekingshuis wel voorzichtig moeten draaien totdat de "0" bij de pijl staan, niet?
Dit alles natuurlijk kijkend met de stroboscoop.

Ik heb verder begrepen dat het blok warm moet zijn en de klem op de bougiekabel moet staan van de cilinder die het eerste ontsteekt.

Mijn vraag is:
- Klopt mijn bovenstaande verhaal?
- Welke cilinder ontsteekt het eerst? (heb net in het donker gezocht maar even niet gezien)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum