Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-11-2013, 16:21
Franky B's Avatar
Franky B Franky B is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 520
Send a message via MSN to Franky B
Default Bora 1.6 8v SR rookt

Heb enige tijd geleden een Bora 1.6 8v sr uit 99 gekocht. Auto bevalt goed maar heb sinds vandaag een probleem.

de auto begint zodra deze op temperatuur komt (of paar minuten naar starten) te roken. rook heeft een blauw witte kleur. Als ik stil sta en een paar keer flink gas geef komt er een behoorlijke rook wolk uit de uitlaat, dit lijkt zwart/grijs/bruin te zijn.

- Heb een tijdje terug het gasklephuis schoon gemaakt (met carb reiniger) hierna is deze met vagcom weer ingeleerd.
- BDP sensor krukas is vervangen.
- Groene (dubbele) temp sensor is vervangen
- Lambdasonde is vandaag ook vervangen
- Olie zelf moet nog wel vervangen worden.

auto houd in bij uit accelereren bocht, maar verder geen problemen. stationair is goed, ook de reactie op het gas is goed.

Als ik de auto uitlees geeft deze geen foutcodes. auto gebruikt geen koelvloeistof en voor zover ik heb gezien ook geen olie. Heb laatst beetje bijgevuld en staat na paar honderd km's nog op zelfde stand.

De luchtmassa meter is nog niet vervangen, vraag me alleen af of een fout in deze zo veel rook ontwikkeling kan veroorzaken.

Iemand een idee wat deze rook zou kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt.
__________________
Polo coupe 1.3 Cleaned
Golf 3 TDI 81kw Chipped (Donor)
Golf 2 GTDI project
Audi 80 GLS (Ex)
Reply With Quote
  #2  
Old 23-11-2013, 20:06
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Even de koelvloeistof op uitlaatgas testen en je olie op onverbrande benzine / water....
ben bang dat je toch een doorgeslagen koppakking hebt
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 24-11-2013, 08:54
Franky B's Avatar
Franky B Franky B is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 520
Send a message via MSN to Franky B
Default

koelvloeistof is schoon, olie moet nog vervangen worden hier kan ik nog niets over zeggen. heb er nog wel even aan geroken ruikt niet speciaal, misschien een klein beetje naar benzine.

Heb onlangs wat 5W30 volsyntheet olie toegevoegd. Nu lees ik dat er meer mensen last hebben van rook ontwikkeling na gebruik van deze olie. Zal deze week de boel eens flushen en nieuwe 10W40 erop doen. kijken of dit het probleem verhelpt/verminderd.
__________________
Polo coupe 1.3 Cleaned
Golf 3 TDI 81kw Chipped (Donor)
Golf 2 GTDI project
Audi 80 GLS (Ex)
Reply With Quote
  #4  
Old 03-12-2013, 23:33
Franky B's Avatar
Franky B Franky B is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 520
Send a message via MSN to Franky B
Default

Afgelopen weekend de motor geflushed. Helaas heeft dit niet het gewenste effect gehad. Rook ontwikkeling is wel minder geworden maar is niet weg.

het volgende,

meeste rook ontwikkeling bij terugschakelen / remmen op motor en hierna weer optrekken (klepseals?)
rook bij optrekken, voornamelijk 1ste en 2de versnelling hierna niets meer. Soms ook rook bij stationar (olieschraapveer of olie residu?)
stationair soms op 3 poten.

Gebruikt nu aardig wat olie weet nog niet hoeveel maar na stukje van 30km is het oliepijl zichtbaar gedaald. Ook is er alleen rook ontwikkeling als de olie op temperatuur is.

De olie vuldop word licht aangezogen als ik deze los draai. Deze eraf halen heeft geen effect op stationair.

Wat ik vreemd vind is dat de auto alleen rookt als de olie op temperatuur is. heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen? Zal eens kijken of ik deze week een compressie test uit kan laten voeren. Denk dat dit meer duidelijkheid zal geven...
__________________
Polo coupe 1.3 Cleaned
Golf 3 TDI 81kw Chipped (Donor)
Golf 2 GTDI project
Audi 80 GLS (Ex)
Reply With Quote
  #5  
Old 21-12-2013, 19:59
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Waarschijnlijk de schraapveren. Vandaar ook alleen bij warme motor( dunnere olie ). Hierdoor blijft er teveel olie achter op de cilinderwanden, die vervolgens dus verbrand.

Je kunt een compressietest doen, maar als het de schraapveren zijn is je compressie gewoon goed.

Hier staan deze motoren wel bekend om
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #6  
Old 21-12-2013, 23:01
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Ik flush altijd met ATF olie, en heb al vaker goede resultaten ermee behaald, gewoon een liter oude olie aftappen, een liter ATF erin en hem een uur stationair laten lopen, dan alles aftappen en de olie en filter vernieuwen..Vaak merk je na 100 Km rijden wel resultaat.

Die 1.6 8V motoren zijn over het algemeen wel goed, die 16V zijn waardeloos..

Maar even een goede diagnose laten stellen is het beste.
Reply With Quote
  #7  
Old 22-12-2013, 00:37
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Carterventilatie al gechecked?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 05-01-2014, 14:42
Franky B's Avatar
Franky B Franky B is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 520
Send a message via MSN to Franky B
Default

Compressie is gemeten, hier was niets mis mee. Daarom de klepseals laten vervangen, deze waren akelig uitgedroogd. Hierna toch nog rook ontwikkeling. Heb daarom de motor nogmaals geflushed. Dit keer iets uitgebreider dwv via bougie gat toevoeging op de zuigers, daarbij ook een toevoeging op de olie en bij de brandstof.

Nu na een kleine honderd kilometer geen last meer van rook ontwikkeling en olie gebruik!

Denk dat het inderdaad een combinatie is geweest van vastzittende olieschraapveren en uitgedroogde klepseals. Motor was ook verschrikkelijk vervuild. Er lag zeker een centimeter dikke laag drap op de kop.

Nu eindelijk rookvrije kilometers maken! Iedereen nog bedankt voor de tips!
__________________
Polo coupe 1.3 Cleaned
Golf 3 TDI 81kw Chipped (Donor)
Golf 2 GTDI project
Audi 80 GLS (Ex)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum