Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-11-2005, 23:13
Baldrimmer's Avatar
Baldrimmer Baldrimmer is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 782
Default Luchtgereedschap voor een compressor

Compressor is onderweg maar wat is handig qua gereedschap ?
Slagmoersleutel , bandenoppompert, zaagje ....

En vooral : waar op te letten ? Ja vooral op de prijs .
Ik zie slagmoersleutels die het bruto nationaal product van Burkina Faso benaderen qua prijs maar dat is me net ff te duur
En het koppel wat je daarmee kan veroorzaken : daar is een bijtgrage krokodil met al zijn eigen tanden nog jaloers op . Dan breek ik mijn tere polsjes
Is een 1/4 inch afdoende voor een sleutel of toch meteen voor de 1/2 kiezen ?

Dus wat gebruiken jullie qua gereedschap ?
Reply With Quote
  #2  
Old 24-11-2005, 23:56
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Zou zeggen ff naar www.vancranenbroek.nl daar zijn de luchtsleutels erg goed te betalen en prima dingen om zo af en toe eens te gebruiken.
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #3  
Old 25-11-2005, 00:51
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Dat zei ik ook al
BNP van BF is toch niet zo hoog?
Ik zou voor een 1/2" gaan, ongelooflijk handig....en meestal net wat je nodig hebt voor die ene vaste bout. 1/4" is prachtig spul, maar als je het mij vraagt pas interessant als je verder echt alles al hebt. Bijvoorbeeld leuk ding als je veel aan blokjes sleutelt ofzo, ideaal voor carterpannetjes met 215214 boutjes.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #4  
Old 25-11-2005, 08:53
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Idd ga voor een 1/2".
1/4" is toch een beetje te zwak voor de dingen die aan een auto zitten.

En een slagmoersleutel, een bandenpompje, een luchtspuitje.
dat zijn de voornaamste dingen.

Voor de rest is het de vraag wat je ermee gaat doen.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #5  
Old 25-11-2005, 17:56
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Let wel op dat je een half-duimert neemt met voldoende slagkracht (en die zijn dunner gezaaid dan je zou aannemen), maar wel met een regelwieltje erop zodat je straks niet elke bout naar zijn grootje klopt.

Verder heb ik een ratel. Erg handig voor de bouten die je toch nog op moment moet natrekken. Let wel op de bediening: ik heb een hendel die je naar de greep moet trekken en dat zorgt nogal eens voor het 'spontaan' afgaan van de ratel.

Straalsetje is ook altijd leuk maar eigenlijk zonder kast geen cent waard (muv de pistolen met 'terugwin-zakje')

Verder de reguliere dingen: Bandenpomp, vloeistofspuit met lange hals (bijv voor kokerbalken etc), luchtspuitje

Schuurtollen etc hebben tov van hun electrische broeders geen echt voordeel in mijn ogen.

Wat ik nog wel zou willen aanschaffen op termijn is een kitspuitpistool op lucht, vooral voor de wat dikkere/stuggere kitsoorten werkt dit perfect.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #6  
Old 25-11-2005, 17:59
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Ps: wat jezelf ook al aangaf: zaagje! Een luchtaangedreven reciprozaag is een tikke voordeliger dan de electrische en erg handig als je vaak in het 'oud ijzer' zit.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #7  
Old 25-11-2005, 19:56
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Hoe ziet zo'n zaagje eruit?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #8  
Old 25-11-2005, 20:02
Isard's Avatar
Isard Isard is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 299
Default

Ach, zo'n recipro van ferm of zo kost ook haast niets. Voor 35 euro heb je er al een. Ik vraag mij af of je daar een luchtvariant voor hebt. En vergeet niet dat je daar een flinke compressor voor moet hebben ook!

Let idd op op het losdraaimoment bij de pneu. tollen. Ik heb nu een slagtol waarmee ik niet alles loskrijg. Dan heb je er dus niets aan, want dan moet je nog met een lang stuk pijp aan de gang.

Ik ga nu een 750Nm variant kopen. Dan komt dat ongeveer overeen met mijn gewicht op een lange momentsleutel.
Reply With Quote
  #9  
Old 25-11-2005, 22:15
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Nog n tip, koop echte slagdoppen, dese sijn meestal soewart van kleur, sijn n beetje sterker weetje...
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #10  
Old 26-11-2005, 08:08
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Ja klopt. Meestal zitten die erbij maar als je z toch los koopt idd de zwarte nemen. Voor incourante maten kun je best een normaal chroom-vanadium dopje nemen omdat je deze toch vrijwel niet gebruikt. Setje torsie staven, kan ook handig zijn maar zijn prijzig. Dit omdat je met de luchsleutel en de bijbehorende doppen niet altijd overal bij kan.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #11  
Old 26-11-2005, 10:02
Mark1's Avatar
Mark1 Mark1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 649
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Hoe ziet zo'n zaagje eruit?



__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project *
'86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor *
Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk *
Reply With Quote
  #12  
Old 26-11-2005, 10:26
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default




Recipro (schrob) zaagjes regeren!
Vorige week nog een complete auto de ijzerbak in gewerkt. Lijkt me alleen niet echt nuttig zo'n ding op lucht te hebben: Vooral niet als je een huis tuin en keuken compressor hebt (zo'n 25 liter geval)... Die slaan veelste vaak aan.

luchtvijl (dremel-alike) heeft wel zo z'n voordelen, evenals schuurdingetjes....
Voordeel: worden niet (of nauwelijks) warm, en smelten niet weg in dauerbetrieb: en ja: schuren en dremelen (kop bewerking) doe je vol continu. De schrobzaag gebruik je (zelfs bij het slopen van een auto) niet vol continu...

(ochja: ook hiervoor geldt: alleen voor bedrijfs/profi compressors)..

Voor de rest: voor de luchttol, spot-blaster (straalpistool met terugvangzakje), bandenpomp en luchtspuit doet een 25 liter ding t best aardig.. Zorg wel voor een LANGE luchtslang, en zet de compressor zo ver mogelijk weg
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!

Last edited by sjampoo : 26-11-2005 at 10:28.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum