Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-02-2012, 09:57
deconstruction deconstruction is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 11
Default 86c NZ temperatuur koelsysteem

Mijn 1989 steilheck heeft een NZ motor, en is naar mijn weten verder origineel (op filters e.d. na).

In de afgelopen 8 jaar af en toe problemen gehad met niet starten, bleek benzine in de carterolie en dus hydraulischgeblokkeerd. Verholpen door bougies te verwijderen en 'starten' (benzine boven de zuigers er uit gespoten) en de carter leeg laten lopen.
Ook twee keer de Digijet-brein vervangen, vanwege slechte massacontact.

Stationaire toeren altijd wat hoog geweest en nog altijd zo, maar motor klinkt en loopt prima.

Recentelijk alweer carter overvol met een olie/benzine mix.

Ik begin een connectie te vermoeden tussen lage koelsysteem temperatuur - behalve na een tijd in een file staan nooit ver boven 'Koud' op de temperatuurmeter - en 'overfuelling'.

Blauwe zender al vervangen, geen verschil.

Dus besloot ik de thermostaat te vervangen. De nieuwe - gekocht op basis van kenteken en motorcode - bleek kleiner in diameter dan de oude. Volgens de automateriaalzaak is de oude van een AAV motor en dus 84graden.
En een NZ hoort een 91graden thermostaat te hebben, maar die lijkt niet te passen in de behuizing.

Advies iemand?
- zou een temperatuurverschil van 7graden voldoende zijn om de temperatuur- en brandstofbesturing te verwarren?

Alvast bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 26-02-2012, 10:38
Pieter1f Pieter1f is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 24
Default

Quote:
Originally Posted by deconstruction
Mijn 1989 steilheck heeft een NZ motor, en is
Dus besloot ik de thermostaat te vervangen. De nieuwe - gekocht op basis van kenteken en motorcode - bleek kleiner in diameter dan de oude. Volgens de automateriaalzaak is de oude van een AAV motor en dus 84graden.
En een NZ hoort een 91graden thermostaat te hebben, maar die lijkt niet te passen in de behuizing.

Advies iemand?
- zou een temperatuurverschil van 7graden voldoende zijn om de temperatuur- en brandstofbesturing te verwarren?

Alvast bedankt


Zelfde probleem gehad alleen is de temeratuur sensor in je waterhuis voor de meter in je cockpit de zwarte, kwam ik achter. En ook dat ik een te kleine thermostaat heb gekregen voor NZ (op motorcode besteld ) heb er wel een van een AAV in zitten en ik merk het verschil niet.

Zal zeggen kijk hier eens staat vast wel tussen wat je moet weten.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-02-2012, 14:23
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

je symptomen klinken eerder in het gebied koppakking en misschien zelfs zuigerveren
Benzine bij de olie is nooit een goed teken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #4  
Old 26-02-2012, 15:36
deconstruction deconstruction is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 11
Default

Beetje warrig beschreven van mij:
Linker / blauwe zender is (volgens een systeemtekening) Digijet, rechter / zwarte inderdaad dashboardmeter, maar beide vervangen.

Compressie al doorgemeten en in orde, koelvloeistof ook in orde. Injectoren ook in orde, tenminste ze lekken niet, maar er wordt geregeld te veel brandstof geleverd.

Als de wagen uitsluitend lange, snelle ritten maakt, maanden lang geen probleem. Bij korte ritten treedt dit na een paar weken op.

Goed, ik zoek verder. Bedankt, reageerders!

Last edited by deconstruction : 26-02-2012 at 19:24. Reason: tikfout(en)
Reply With Quote
  #5  
Old 04-03-2012, 12:54
deconstruction deconstruction is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 11
Default

Geen advies meer?
Reply With Quote
  #6  
Old 04-03-2012, 21:19
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

drukpotje op de injectierail wel in orde? Vacuüm gecheckt? (gezien dat drukpotje op vacuum werkt)

NZ en AAV lijken technisch overigens heel veel op elkaar. Overigens, die 7 graden verschil maakt alleen wat uit voor wanneer je grote koelsysteem open gaat en de radiateur wordt gebruikt. De meetsensoren zitten eerder. Als het aan een van die sensoren zou hebben gelegen, zou je er juist met lang stationair of lange ritten last van moeten hebben. Bij jou is het met korte en dus te koude ritten (niet op bedrijfstemperatuur) Nou is het normaal dat er dan iets meer benzine ingespoten wordt.
Alleen als de druk te hoog is (daarom dus drukpotje controleren) komt er meer benzine in dan noodzakelijk. Slecht starten kan er goed mee te maken hebben. Want in principe verzuipt de boel.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 05-03-2012, 17:05
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Thermostaat al vervangen?
Die 7 graden zullen het hem niet doen.
Beter iets te koud dan veelste koud.
Als koelvloeistoftemperatuur te laag blijft dan zal er meer benzine ingespoten worden dan nodig.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #8  
Old 05-03-2012, 17:13
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

zit er niet een koudestart injector op oid die blijft hangen? Ben verder niet bekend met nz motor, maar zou misschien kunnen?
Reply With Quote
  #9  
Old 05-03-2012, 17:15
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by casss
zit er niet een koudestart injector op oid die blijft hangen? Ben verder niet bekend met nz motor, maar zou misschien kunnen?


Niet aanwezig bij NZ systeem is vrij simpel van opzet, vergelijkbaar met een monopoint.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 26-03-2012, 16:42
deconstruction deconstruction is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 11
Default

Ik heb een tijd niets aan de wagen kunnen doen, maar vanmiddag wel en dus even een update:
De thermostat is nu vervangen. De behuizing bleek de thermostat van een AAV te willen hebben i.p.v. van een NZ. De 6-kantige schroefjes heb ik door imbusschroefjes vervangen (handiger).
Ik vond de hele klus best vervelend: alles zit in de weg of weggestopt en o o die klemmen voor de koelslangen! Uiteindelijk heb ik de radiateur verwijderd om een beetje rustig te kunnen werken (had ik meteen moeten doen natuurlijk). Ook die klemmen zijn vervangen, door 'normale' wormschroef-type.
Ik weet het, allemaal weinig spannend, maar goed, we zijn er (helaas) nog niet, want tijdens de wederopbouw en het controleren van e.e.a. is een van de kabeltjes van de blauwe temperatuur sonde erafgebroken

En dus en vraag:
weet iemand de juiste kleuren van de kabeltjes van de koelsysteemsondes van een NZ?
s.v.p.
- blauwe zender (Digijet)
-- boven
-- onder
- zwarte zender (dashboard-meter)
-- boven
-- onder
Ik wil zeker weten dat alles op de juiste plek zit. Raadsels genoeg.

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #11  
Old 26-03-2012, 18:55
erik_jetta's Avatar
erik_jetta erik_jetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 922
Default

Hier is een handige site waar alles over de nz staat. Heel handig, het heeft mij nu al veel geholpen!
http://vw-nz.freehostingcloud.com/i...id=62&Itemid=67
Reply With Quote
  #12  
Old 26-03-2012, 19:25
deconstruction deconstruction is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 11
Default

Wauw, dat ziet er heel goed uit. Bedankt, Erik.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum