Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-07-2016, 19:09
oldevil oldevil is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2015
Posts: 6
Default Vreemd geluid golf4 1,6

Kan geluid niet lokaliseren, de spanrollen van de multiriem eraf gehad, de lagers ervan zijn nog tiptop in orde. De riem heb ik vervangen, ik verdenk nu het lager van de dynamo.
De frequentie van het geluid suggereert dat het niet van de distributieriem-spannerrol vandaan komt, maar dat Is maar een theorie van mij.
Enige suggesties welkom
Filmpje met geluid: https://youtu.be/6Za0mojrzCs

Last edited by oldevil : 01-07-2016 at 19:11.
Reply With Quote
  #2  
Old 02-07-2016, 19:59
Antekrees Antekrees is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2015
Posts: 6
Default

Had vorig jaar een auto hier met soortgelijk geluid. Bleek de kunststof van de onderste looprol voor de distributieriem gebroken te zijn. Beide delen zijn toen naar onder gevallen en tegen de riem blijven liggen. Aan de buitenzijde. De looprol is daardoor wel in diameter kleiner geworden. Als het goed is kun je van boven in de onderste kap kijken en zien of de kunsstof er nog om zit.

Deze motor kun je zonder multiriem laten lopen. Enkel de dynamo, airco en stuurbekrachtiging werken dan niet. Maar dan kun je wel uitsluiten of het geluid daar vandaan komt.

Last edited by Antekrees : 02-07-2016 at 20:02.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-07-2016, 14:50
oldevil oldevil is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2015
Posts: 6
Default

Bedankt voor de tip, zal dat snel checken.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-07-2016, 15:44
oldevil oldevil is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2015
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by Antekrees
Had vorig jaar een auto hier met soortgelijk geluid. Bleek de kunststof van de onderste looprol voor de distributieriem gebroken te zijn. Beide delen zijn toen naar onder gevallen en tegen de riem blijven liggen. Aan de buitenzijde. De looprol is daardoor wel in diameter kleiner geworden. Als het goed is kun je van boven in de onderste kap kijken en zien of de kunsstof er nog om zit.

Deze motor kun je zonder multiriem laten lopen. Enkel de dynamo, airco en stuurbekrachtiging werken dan niet. Maar dan kun je wel uitsluiten of het geluid daar vandaan komt.


Heb gekeken na verwijderen kapje en als dat het enige kunststof wieletje is lijkt dit niet het probleem, kan natuurlijk ook nog het lager zijn maar het klinkt niet als een defekt lager: https://drive.google.com/file/d/0B_...iew?usp=sharing

Echter, ik zie op een foto uit een handboek voor de golf 4 dat er drie rolletjes zijn, een grote en twee kleine, 1kleine kan ik zien en die is van metaal, neem daarom aan dat die onderste kleine die ik niet kan zien ook van metaal is?
foto uit boek: https://drive.google.com/file/d/0B_...iew?usp=sharing

Ook zie ik hier niet mijn motorcode BCB bij staan voor de interval waarbij de riem gewisseld moet worden, volgens het onderhoudsboekje heeft hij nu 55000 km gelopen met de huidige riem.


Stom trouwens van me dat ik er zelf niet aan gedacht heb de motor te starten na het verwijderen van de oude multiriem

Last edited by oldevil : 03-07-2016 at 16:20.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-07-2016, 17:23
Antekrees Antekrees is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2015
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by oldevil
Stom trouwens van me dat ik er zelf niet aan gedacht heb de motor te starten na het verwijderen van de oude multiriem


Kan altijd nog. Gewoon de riem even eraf, toch?








Reply With Quote
  #6  
Old 03-07-2016, 20:56
oldevil oldevil is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2015
Posts: 6
Default

Wow, hoe kon dat gebeuren vraag je je toch af, te zien van je foto's Is mijn spanrol dus die bij jou versie gespleten was nog heel, duidelijk zichtbaar op die foto van mij.
En dat ander kleine rolletje onderaan Is dus ook van metaal.
Bedankt voor die foto's te linken.

Ronald
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum