Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-11-2011, 08:21
Martin '73 Martin '73 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2005
Posts: 131
Default Hoe goed zijn de turbodiesels van de 32b?

Het gaat om een 32b Kombi uit '86. Ik kan er een kopen voor weinig, maar het is een turbodiesel. Heeft 4 ton gelopen.
Hoe staat de td bekend? Plus- en minpunten, betrouwbaarheid, kosten enz.
Alle info is welkom, want ik weet er eigenlijk niks van

Groet, Martin

Last edited by Martin '73 : 11-11-2011 at 08:34.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-11-2011, 10:23
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Zijn prettige wagens! Heb zelf een 32b turbodiesel met zo'n 310.000 erop. Ik heb m bij 290 goed onderhoud gegeven waardoor ie wel tot de 4 ton mee moet kunnen denk ik.

De motoren zijn allemaal met code CY.
plus en minpunten? sja moeilijk te zeggen, eerst een proefrijden, kijken of ie lekker loopt en niet voortdurend verkeerde rook uitpuft. Of de turbo nog een beetje te voelen en te horen is.

blok is best betrouwbaar, ik rijd al 80.000 met deze wagen en heb een keer een lekkage aan de dieselpomp gehad, is zo op te lossen (met hulp voor afstellilng). Groot onderhoud was vooral omdat een uitlaatpakking lekte, t geluid irriteerde me. dan is t blok eruit en veel uit voorzorg vervangen.

kosten zijn gering, alle delen makkelijk bestellen op www.kfzteile24.de
verbruik ligt bij mij gemiddeld over een jaar rond de 1:16. Rijd soms wel aardig door

kijk ook of de wagen zelf ok is, vooral rond het rechter achterwiel, in de kuip, bij de vulslang. achter tankklepje etc...

succes (en plaatjes natuurlijk )
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #3  
Old 11-11-2011, 11:06
Martin '73 Martin '73 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2005
Posts: 131
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Zijn prettige wagens! Heb zelf een 32b turbodiesel met zo'n 310.000 erop. Ik heb m bij 290 goed onderhoud gegeven waardoor ie wel tot de 4 ton mee moet kunnen denk ik.

De motoren zijn allemaal met code CY.
plus en minpunten? sja moeilijk te zeggen, eerst een proefrijden, kijken of ie lekker loopt en niet voortdurend verkeerde rook uitpuft. Of de turbo nog een beetje te voelen en te horen is.

blok is best betrouwbaar, ik rijd al 80.000 met deze wagen en heb een keer een lekkage aan de dieselpomp gehad, is zo op te lossen (met hulp voor afstellilng). Groot onderhoud was vooral omdat een uitlaatpakking lekte, t geluid irriteerde me. dan is t blok eruit en veel uit voorzorg vervangen.

kosten zijn gering, alle delen makkelijk bestellen op www.kfzteile24.de
verbruik ligt bij mij gemiddeld over een jaar rond de 1:16. Rijd soms wel aardig door

kijk ook of de wagen zelf ok is, vooral rond het rechter achterwiel, in de kuip, bij de vulslang. achter tankklepje etc...

succes (en plaatjes natuurlijk )


Oke, klinkt goed allemaal. De turbo staat dus niet perse bekend als zwak? Daar ben ik een beetje bang voor en dat dat een dure grap kan worden.
Hier wat pics. 't Is een Duitser...nog wel..






Last edited by Martin '73 : 11-11-2011 at 11:47.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-11-2011, 12:00
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Op de eerste foto zie ik zo al wel wat roest rechts achter. soms kan je met je vuist vanuit de kofferbak naar het achterwiel... let hierop, haal bij twijfel het scherm eraf en kijk hoe het ervoor staat. is toch weer een lasklusje om erger te voorkomen.

verder een knappe bak, motor ziet er aardig fris uit eigenlijk. geen rare vuiligheid, de pomp ziet er al helemaal mooi uit, zeker voor 4 ton! je weet niet of er ooit een ruilmotor in is gekomen of een nieuwe pomp misschien??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #5  
Old 11-11-2011, 12:57
Martin '73 Martin '73 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2005
Posts: 131
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Op de eerste foto zie ik zo al wel wat roest rechts achter. soms kan je met je vuist vanuit de kofferbak naar het achterwiel... let hierop, haal bij twijfel het scherm eraf en kijk hoe het ervoor staat. is toch weer een lasklusje om erger te voorkomen.

verder een knappe bak, motor ziet er aardig fris uit eigenlijk. geen rare vuiligheid, de pomp ziet er al helemaal mooi uit, zeker voor 4 ton! je weet niet of er ooit een ruilmotor in is gekomen of een nieuwe pomp misschien??


Die roest had ik ook gezien. Zelf had ie het over roest aan de onderkant van de voordeuren.
Motor ziet er idd (té?)fris uit. Ik weet verder niet of er dingen vervangen zijn. De radiateur lekt en een remcilinder lekt. Valt allemaal nog mee zo.
Reply With Quote
  #6  
Old 11-11-2011, 23:34
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Ja, idd ziet de auto en vooral het blok er niet verkeerd uit voor zijn leeftijd en km-stand.
Feit is wel dat als je een auto (ongeacht merk en type) van een dergelijke leeftijd aanschaft en wilt gaan rijden, je wel een beetje handig moet zijn met sleutelen e.d. Zodra dat het geval is, is zo'n 32B goed te doen, want qua techniek zit alles logisch inelkaar met goede onderdelenvoorziening.
Naar mijn idee moet je met dit soort aankopen ook altijd een beetje geluk hebben met o.a. de motor, voor het zelfde geld draai je er nog probleemloos 2 ton bij op met goed onderhoud!
Als het nog de originele en ongereviseerde motor is, zeg ik gevoelsmatig en deels uit ervaring, dat de turbo en de koppakking wel es snel aan de beurt zijn voor respectievelijk revisie en vervanging. Maar dat blijft koffiedik kijken.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #7  
Old 13-11-2011, 20:50
Martin '73 Martin '73 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2005
Posts: 131
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Als het nog de originele en ongereviseerde motor is, zeg ik gevoelsmatig en deels uit ervaring, dat de turbo en de koppakking wel es snel aan de beurt zijn voor respectievelijk revisie en vervanging. Maar dat blijft koffiedik kijken.


Wat zijn de kosten hiervan? Zeker naar de prijzen mbt. turbo reparatie/ revisie ben ik wel beniewd naar.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-11-2011, 21:27
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Ik heb ze wel gezien met 1ton die stuk waren en met 3ton die super waren.
Als je met respect met de motor omgaat blijft ie lang goed.
Heb zelf nog een CY liggen van een jetta1 td 140.000 km daar is alleen een nieuwe koppakking ingekomen ivm olie in de koelvloeistof en en busje in de pomp. verder top.

Uitlaatspruitstuk pakkingen lek is ook een "kwaal" is te verhelpen door met koude motor rustig te rijden ipv vol doortrekken.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 14-11-2011, 08:28
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Uitlaatspruitstuk pakkingen lek is ook een "kwaal" is te verhelpen door met koude motor rustig te rijden ipv vol doortrekken.


Geeft lekker geknetter in elk geval







Wat jouw passat betreft, gewoon kopen, zeker als ie goeiekoop is!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #10  
Old 14-11-2011, 16:13
Martin '73 Martin '73 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2005
Posts: 131
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie

Wat jouw passat betreft, gewoon kopen, zeker als ie goeiekoop is!


Ik heb gisteren gemaild met het voorstel om zaterdag de auto op te komen halen. En nu maar wachten op reactie...
Reply With Quote
  #11  
Old 18-12-2011, 11:40
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

En gelukt?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum