Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-12-2005, 13:16
lowrider's Avatar
lowrider lowrider is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 148
Default vw t1 diesel ?

Sinds kort ben ik in bezit van een t1 pickup.
Hier ligt een 1200 motor in . Veeeel te licht naar mijn zin voor deze zware pickup.
Nu heb ik meerdere opties , of ik leg er een 1600 in of een 2l typ 4 , of ik bouw hem om naar een 1,6 d of td of 1,9 tdi.
De laatste 2 opties hebben mijn voorkeur omdat diesel betrouwbaarder is en goedkoper ( ik ben van plan om hem veel te gebruiken)


Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
De bus is import dus heeft nog geen kenteken . Ik weet niet hoe moeilijk het is om dit met RDW te regelen.

Alvast bedankt voor de reakties.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-12-2005, 13:21
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,387
Default

Als je de waarde van de auto respecteert, kun je hem het beste origineel houden, of in de geest van origineel. Géén pleidooi voor de 1200, maar een getuned type 1 blok wordt algemeen gewaardeerd.
Diesleombouw vergt nogal wat aanpassingen, en bij verkoop.. moet je maar afwachten wie hem wil hebben, want de bus is dan veel van zijn karakter kwijt.

Ik heb wel eens een diesel-samba gezien... brrr!!!


Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 19-12-2005, 13:24
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Mwaoh.. denk ik er heel anders over: een goed geslaagde ombouw naar diesel (met T3 delen bijvoorbeeld) kan heel geslaagd zijn..

Denk alleen dat t kostenplaatje vies tegen kan vallen,. maar ach: in T1 land gelden er ook heel andere prijzen natuurlijk.

BTW: Mail de RDW eens: voor een bepaald jaartal is er ineens van alles mogelijk qua ombouwen en op kenteken laten zetten..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #4  
Old 19-12-2005, 18:56
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Quote:
Originally Posted by Zeend
Als je de waarde van de auto respecteert, kun je hem het beste origineel houden, of in de geest van origineel. Géén pleidooi voor de 1200, maar een getuned type 1 blok wordt algemeen gewaardeerd.
Diesleombouw vergt nogal wat aanpassingen, en bij verkoop.. moet je maar afwachten wie hem wil hebben, want de bus is dan veel van zijn karakter kwijt.

Ik heb wel eens een diesel-samba gezien... brrr!!!


Jens


Mee eens
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 19-12-2005, 19:30
lowrider's Avatar
lowrider lowrider is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 148
Default

Ik denk dat het met origineel houden wel meevalt , een motorblok is simpel te wijzigen en terugkeuren is ook geen probleem.
Het ombouwen valt mee denk ik omdat de reductiekasten sowieso komen te vervallen , het is mi niet meer werk dan een typ 4 motor inbouwen.
Qwa kosten valt het mee , een vw t3 motor en bak kosten minder dan een beetje goed typ 4 blokje
En wat tuning betreft ,als je een luchtgekoeld blok wilt tunen kom je met 1000 euro niet zo ver ( carbs van weber kosten nieuw al 500 euro stuk).

enfin het was de vraag niet wat jullie er van vinden maar of er ergens voorbeelden of fotos etcetera te vinden zijn van een t1 diesel.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-12-2005, 20:00
Fahrvergnugen's Avatar
Fahrvergnugen Fahrvergnugen is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,407
Default

Quote:
Originally Posted by lowrider
Sinds kort ben ik in bezit van een t1 pickup.
Hier ligt een 1200 motor in . Veeeel te licht naar mijn zin voor deze zware pickup.
Nu heb ik meerdere opties , of ik leg er een 1600 in of een 2l typ 4 , of ik bouw hem om naar een 1,6 d of td of 1,9 tdi.
De laatste 2 opties hebben mijn voorkeur omdat diesel betrouwbaarder is en goedkoper ( ik ben van plan om hem veel te gebruiken)


Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?
De bus is import dus heeft nog geen kenteken . Ik weet niet hoe moeilijk het is om dit met RDW te regelen.

Alvast bedankt voor de reakties.


Geen T1 en ook geen diesel, wel pick-up en watergekoeld.
Misschien heb je er iets aan.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=15793

Gr, Paul.
__________________
If some is good and more is better, then too much should be just about right!

O/NN #125
www.fast-air.skynetblogs.be
Reply With Quote
  #7  
Old 20-12-2005, 08:47
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

ik heb er 1 in de uk gezien (een TDi blok uit een bora) en het inbouwen was echt VEEL werk geweest. vergeet niet dat je nog ergens een radiatuer kwijt moet.
ik zou gewoon voor een getuned luchtgekoeld blok gaan.
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #8  
Old 20-12-2005, 21:58
lowrider's Avatar
lowrider lowrider is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 148
Default

De koeling is het probleem niet , tis nl een single cab dus de radiateur kan in de opbergbakken onder de laadbak.

Kijk eens Hier

Is wel geen diesel of t1 maar wel mooi gemaakt

Zal nog wel even duren voor ik er aan toe ben want mn t2 moet eerst af ( zal voor de zomer wel lukken)

Last edited by lowrider : 20-12-2005 at 22:02.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-12-2005, 08:44
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

smaken verschillen, die scoops zo midden op de zijkant vind ik dus helemaal niks
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #10  
Old 21-12-2005, 12:47
Just A Funk's Avatar
Just A Funk Just A Funk is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 52
Default







Vindt het ook helemaal nix
Reply With Quote
  #11  
Old 21-12-2005, 12:51
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

das geen porem
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #12  
Old 21-12-2005, 13:59
Fahrvergnugen's Avatar
Fahrvergnugen Fahrvergnugen is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 1,407
Default

Quote:
Originally Posted by lowrider
De koeling is het probleem niet , tis nl een single cab dus de radiateur kan in de opbergbakken onder de laadbak.

Kijk eens Hier

Is wel geen diesel of t1 maar wel mooi gemaakt

Zal nog wel even duren voor ik er aan toe ben want mn t2 moet eerst af ( zal voor de zomer wel lukken)


de radiateur staat op de juiste plaats, nu alleen de bodem van de bagage ruimte er nog uit dan heeft hij geen luchtinlaten aan de zijkant nodig.

Gr. Paul.
__________________
If some is good and more is better, then too much should be just about right!

O/NN #125
www.fast-air.skynetblogs.be
Reply With Quote
  #13  
Old 21-12-2005, 14:45
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Exclamation

Quote:
Originally Posted by lowrider
Ik denk dat het met origineel houden wel meevalt , een motorblok is simpel te wijzigen en terugkeuren is ook geen probleem.


Ik wil me er niet mee bemoeien....maar ik doe het toch

Ik denk dat je wel wat zult moeten -en om dat blok er in te krijgen, dus zo makkelijk heb je dat niet teruggebouwd naar hoe het was. Mijn advies: niet doen! Tenzij je een volledig verbastelde roestbak hebt, dan heb je een excuus: het was toch al een verloren zaak.

Ik ben niet zo'n tune-dude maar in dit geval raad ik toch een getunde type 1 motor aan in plaats van een diesel...yuk, alleen het idee al! Die verlaagde diesel samba heb ik horen en zien rijden, geen porem! Bij zo'n geluid verwacht ik een T3-bouwvakkers bus.

Quote:
Originally Posted by lowrider
En wat tuning betreft ,als je een luchtgekoeld blok wilt tunen kom je met 1000 euro niet zo ver ( carbs van weber kosten nieuw al 500 euro stuk).


Tja, wie in stijl wil rijden moet geld uitgeven. Zo'n spijlbus is ook niet gratis, het zou een beetje jammer zijn als je die wagen nu gaat ont-stylen door er een dieseltje in te lepelen.

OK, it's a free country en het is jouw wagen, maar ik wil je toch aanraden er nog een nachtje over te slapen.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #14  
Old 21-12-2005, 22:29
lowrider's Avatar
lowrider lowrider is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 148
Default

Quote:
Originally Posted by ploon
smaken verschillen, die scoops zo midden op de zijkant vind ik dus helemaal niks



nee dat had ik ook anders gedaan , bv via da laadbak of in de bodem .

Met rdw word het wel wat lastig omdat er geen kenteken opzit , moet em dan eerst laten keuren met benz motor , dan kenteken aanvragen en dan weer ombouwen naar diesel.Ook wat omslachtig , mischien slimmer om de std engine erin te laten en deze wat tunen.( is een 1200 uberhaupt te tunen ?
Er zijn wel luchtgekoelde diesels van Deutz maar dat zijn weer trekkermotoren dus ook niet echt geschikt ivm lage max toerentallen(2500 rpm max)
Reply With Quote
  #15  
Old 02-06-2007, 23:56
minifreak minifreak is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2
Default

ik ben nieuw in de vw scene maar ben al jaren zot van een t1. Nu vliegt mijn dagelijkse wagen buiten maar ik moet dus op zoek naar een andere wagen. Daar we niks anders vinden die ons echt aanstaat willen we nu een spijlbusje maar op een grote voorwaarde; met dieselmotor! Het is interessant om andere meningen te lezen maar ik wil het dus wel echt! Mijn vraag is nu hoe kan het op de belgische wegen gebracht worden als dagelijks gebruik? Of moet ik het via de tuv keuring van duitsland regelen? Of is een andere linkse manier mogelijk?
Reply With Quote
  #16  
Old 03-06-2007, 20:39
spijlbus_dot_tk's Avatar
spijlbus_dot_tk spijlbus_dot_tk is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2007
Posts: 232
Default

zo'n bus is historie die moet je niet verprutse met een diesel motor

koop dan een t3 daar heb je meer plek in. en maak daar iets leuks van
__________________
GAAANK is allez Remme is angst
Reply With Quote
  #17  
Old 03-06-2007, 21:06
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

niet zeuren jongens, ze vragen HOE het moet en niet OF het mag....
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #18  
Old 03-06-2007, 23:24
minifreak minifreak is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2
Default

thanks tjaap
vandaag in waregem, belgie geweest (2de grootste VAG meeting van belgie) en na enkele gesprekken mss toch niet zo fantastisch idee T1 diesel. wat denken/weten jullie dan over lpg. is motor betrouwbaar genoeg of geschikt daarvoor?
Reply With Quote
  #19  
Old 03-06-2007, 23:43
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

LPG nog minder vermogen...
Reply With Quote
  #20  
Old 04-06-2007, 16:29
martin_d_B martin_d_B is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 110
Default

Ik vind het nogal jammer dat mensen je hun mening op willen dringen met: niet doen dat is zonde!, het klinkt niet een diesel in een spijl!

Wat een gez**k zeg!Laat mensen lekker doen met hun eigen spullen wat ze zelf willen!
Ik ben zelf ook bezig met een diesel ombouw en heb ook al het nodige commentaar gehad...helaas. Ondanks dat ik een t2 heb...

Ik zou zeggen de zaag erin en de diesel erin! Ikzelf wil geen uiterlijke aanpassingen, maar dat kan je natuurlijk altijd naar wens wel of niet doen.

grt Martin
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum