Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-02-2024, 15:21
oscar_G60 oscar_G60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2023
Posts: 5
Default Roestbult onder de zijraam rubbers reparatie

Mijn Golf2 2 deurs heeft de bekende 3 roestbultten onder beide zijraam rubbers. Vorig jaar heb ik dat vluchtig bijgewerkt door de rubber iets op te tillen, schoon te maken en antiroest en lakstift op de plekken te doen. Op een plek prikte ik er al doorheen met een klein schroevendraaiertje. Dus ik wil de ruiten er van de zomer uithalen en kijken wat ik eraan kan doen.

Heeft iemand toevallig ervaring met deze reparaties?
Ik zat te denken om de plekken blank maken en een evt. klein gaatje met een dun glasvezel matje te dichten. Dan fijnplamuur en met een grondlakstift en kleurlakstift afwerken. Geen idee of dat goed houd de komende jaren?

En voor het terugplaatsen van de rubbers/ramen. Kan ik dan siliconenkit gebruiken rondom de rubbers om het zo waterdicht te krijgen? Of is vasiliene of iets anders aan te raden?

Op onderstaand filmpje is ook een reparatie te zien, maar dat is een wat extremere. :
https://www.youtube.com/watch?v=n8fT7WxhF0o&t=1370s
Reply With Quote
  #2  
Old 14-02-2024, 07:23
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,262
Default

Heb zelf ooit zo'n reparatie uitgevoerd samen met een kameraad van mij bij zijn type 2. Hebben toen van een sloop wagen een goed deel uitgeslepen en ingelast in zijn type 2. Bij mezelf heb ik ik het toen kunnen wegslijpen en lassen, was nog niet zo erg toen. De ramen heb ik gewoon teruggezet zonder lijm oid, dus zoals het hoort. Heb ooit een raam moeten verwijderen die op een hoekje gelijmd zat, wat ik dus niet wist en niet zo hoorde, klapte de raam kapot.....
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #3  
Old 14-02-2024, 07:32
vwjopie's Avatar
vwjopie vwjopie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,918
Send a message via MSN to vwjopie
Default

Eigenlijk is er maar 1 goede oplossing.
Ruit eruit, plaatje eruit slijpen ruim rond de roest en een nieuw stuk plaatwerk erin lassen, strak maken en spuiten.
Een goedkopere optie zoals je zelf voorstelt kan maar is zeker voor de toekomst geen blijvende optie.
Mocht je de ruiten er weer terug in plaatsen NOOIT siliconen kit gebruiken wantd at lijmt ook.
als je kit wil gebruiken dan moet je deze nemen:
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/3...p roduct-specs
__________________
T1 panel 1964

Sold Golf 1 LS 1.8 DX 1981
Reply With Quote
  #4  
Old 18-02-2024, 23:33
oscar_G60 oscar_G60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2023
Posts: 5
Default

Bedankt, het is even afwachten tot de ruit eruit is om te zien wat de schade is. Hoop dat het op dat kleine gatje na nergens erdoor is.
Helaas heb ik niet de spullen of vaardigheden om zulk dun plaatwerk te lassen. Maar mocht iemand in de regio Venlo daarbij kunnen helpen dan hoor ik het graag.

Dus de raam gewoon droog terugplaatsen, of is vaseline of Siliconenspray ed. nog een optie?
Reply With Quote
  #5  
Old 19-02-2024, 07:41
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,006
Default

Lassen is inderdaad de beste optie. Al het andere niet aan beginnen mijn inziens. Ik heb voor het plaatsen van de ruiten en rubbers gewoon veel dreft gebruikt en een dun stuk isolatiedraad. Dat werkt prima. Ik heb de oude rubbers er uit gesneden. Die zijn vaak toch niet meer bruikbaar.

Houdt er rekening mee dat er vaak meer roest is danop het eerste oog zichrbaar is.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-02-2024, 07:30
vwjopie's Avatar
vwjopie vwjopie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,918
Send a message via MSN to vwjopie
Default

Quote:
Originally Posted by oscar_G60
Bedankt, het is even afwachten tot de ruit eruit is om te zien wat de schade is. Hoop dat het op dat kleine gatje na nergens erdoor is.
Helaas heb ik niet de spullen of vaardigheden om zulk dun plaatwerk te lassen. Maar mocht iemand in de regio Venlo daarbij kunnen helpen dan hoor ik het graag.

Dus de raam gewoon droog terugplaatsen, of is vaseline of Siliconenspray ed. nog een optie?


Je hoeft niet perse kit te gebruiken voor de afdichting.
Normaal dient daar het rubber voor.
Wel is het aan te raden om het rubber in te vetten zodat hij makkelijk langs de sponning glijdt met intrekken.
Iets van dreft werkt prima, ik gebruik eigenlijk altijd bandenvet maar dat moet je natuurlijk wel hebben dan.
__________________
T1 panel 1964

Sold Golf 1 LS 1.8 DX 1981
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum