Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-03-2009, 11:45
Vwkever's Avatar
Vwkever Vwkever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 5
Default aansluitschema ruitenwissermotor

Ik probeer een intervalstand te maken in mijn kever voor de ruitenwissers. Hiervoor heb ik een apparte ruitenwisserschakelaar naast de bestaande en het relais 99 van een golf II. Ik weet alleen niet hoe ik precies dit realais moet aansluiten weet iemand dit?

Op het relais zitten de volgende aansluitingen:
53M
53S
1
15 = +12volt na contact
31= massa
T= aansluiting naar de ruitensproeier

Op de ruitenwissermotor heb ik:
53
53a = +12 volt na contact
53b
53e= nulstand
33= massa

Op de schakelaar zitten dezelfde nummers.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Reply With Quote
  #2  
Old 24-03-2009, 11:54
blokkever's Avatar
blokkever blokkever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2
Send a message via MSN to blokkever
Default

Quote:
Originally Posted by Vwkever
Ik probeer een intervalstand te maken in mijn kever voor de ruitenwissers. Hiervoor heb ik een apparte ruitenwisserschakelaar naast de bestaande en het relais 99 van een golf II. Ik weet alleen niet hoe ik precies dit realais moet aansluiten weet iemand dit?

Op het relais zitten de volgende aansluitingen:
53M
53S
1
15 = +12volt na contact
31= massa
T= aansluiting naar de ruitensproeier

Op de ruitenwissermotor heb ik:
53
53a = +12 volt na contact
53b
53e= nulstand
33= massa

Op de schakelaar zitten dezelfde nummers.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Je moet hem aansluiten volgens onderstaand schema:



Als je nu de ruitenwisser met een stuurschakelaar bediend, dan is het het mooist om de intevalstand daar ook mee te bedienen i.p.v. een extra schakelaar.
De stuurkolomschakelaar is aan te passen zodat je een extra intervalstand krijgt, vanuit de nul stand heb je twee standen naar boven voor normale en snelle stan van de ruitenwissers.
je kunt de schakelaar echter ook nog een stand naar beneden zetten, maar dan moet je wel eerst een nokje afbreken waar de arm nu tegenaan komt als je hem naar beneden probeerd te duwen.
binnenin de schakelaar moet je een extra draad aansluiten (de zwart/rode op het schema) en je moet een interne verbinding verbreken.
Het "bruggetje" op onderstaande foto moet je boven de aansluiting met de zwarte draad doorknippen, en de zwart/rode draad moet je vervolgens op het losse contact solderen:


Als je het netjes wilt doen maak je nog extra contacten in de stekkerverbinding tussen stuurkolom en kabelboom, stekkertje hiervoor zijn te koop bij Rick Donkers Auto Electrics, deze heb je nodig voor in de stekker: 2.8*0.8 mm 3-2923/1Z voor in de stekker, en deze voor het deel aan de stuurkolomschakelaar:
2.8*0.8 mm 16403-00

Last edited by blokkever : 24-03-2009 at 11:56.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-03-2009, 12:25
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

^^Dat is nog eens info^^

__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 26-03-2009, 06:48
Vwkever's Avatar
Vwkever Vwkever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 5
Default

Thanks dit is de info die ik zoek
Reply With Quote
  #5  
Old 03-05-2009, 09:19
Vwkever's Avatar
Vwkever Vwkever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 5
Thumbs up

Gelukt Ik heb een nog modernere schakelaar en hoefde alleen een extra stekkertje in de aansluitstekker te maken en voila. En met relais 99 uit een golf heb ik nog een instelbare intervalstand ook nu en gaan de ruitenwissers meteen aan als je sproeid. Helemaal goed
Reply With Quote
  #6  
Old 17-07-2016, 04:48
MVW MVW is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 1
Default

Een oude post, maar wellicht het vermelden waard. Veel technici in opleiding hebben moeite om de ruitenwissermotor aan te sluiten op bijvoorbeeld een praktijkexamen. Ik heb een pagina gemaakt waar de werking van de ruitenwissermotor wordt uitgelegd en hoe de motor weer in zijn beginstand terugkomt, zie Werking ruitenwissermotor

Hieronder staat een voorbeeld van een schema met een plusgeschakelde motor die een constant toerental draait, waarbij de rode lijnen (plus) en bruine lijnen (massa) aangeven waar de stroom loopt. Op de eerder genoemde pagina staan meerdere voorbeelden.

Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum