Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-01-2014, 19:07
peerke112's Avatar
peerke112 peerke112 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 198
Default Hoe bezwaar indienen decibelmeting?

Beste,

Een tijdje geleden ben ik met mijn golfje 2 aangehouden voor geluid.
Daarna is er een decibelmeting gedaan en daaruit bleek dus dat mijn golf teveel herrie produceerde. omdat het meer als 4db was werd het een officier van justitie.
Vandaag de bekeuring binnen gekregen en die is maar liefst 397euro echt te gek voor woorden.

Dus nu ben ik een beetje aan het rond zoeken geweest naar hoe de meting zou moeten verlopen en dan zijn er een aantal dingen die bij mij niet klopten.

1. Bij een uitlaat met dubbele pijp moet gemeten worden vanaf de pijp die het dichtst bij de omtrek van de auto zit. Bij mij hebben ze gewoon het hart van de twee uitlaatpijpen genomen, dit klopt dus niet.
2. Verder is er bij het uitzetten van de microfoon geen gradenboog gebruik wat volgens mij wel zou moeten. Dit is gewoon op het oog gedaan, terwijl hij ergens tussen de 35 en 55 graden zou moeten zitten.
3. Er is gemeten met de motorkap open. Heb hier geen specifieke regel voor kunnen vinden, maar volgens mij is het de bedoeling dat je de auto op een normale manier meet, je rijd immers nooit met je motorkap open en hierdoor heb je dus achtergrond geluiden van de motor.

Nu wil ik dus bezwaar gaan indienen, maar kan iemand mij vertellen hoe dit precies aan te pakken?
Want heb ook ergens iets gevonden over een WOB melding aanvragen. maar weet iemand wat dit precies is, en of dit ook per se nodig is om aan te vragen, of is alleen een bezwaarschift genoeg?

Wie kan me hier wat meer over vertellen, want zulke bedragen gaan natuurlijk nergens meer over
__________________
Sunday ride: mk2 1.8 gti 16V '86
Reply With Quote
  #2  
Old 04-01-2014, 19:44
timberland timberland is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 349
Default

helaas heb je als enige punt nr 2.
nr 1 Bij een dubbele uitlaat wordt deze in het midden gemeten.
Bij uitlaten aan beide zijde worden beide kanten gemeten en daar het gemiddelde van gepakt.

en nr3 is verwaarloosbaar, als het motor geluid in decibels boven de uitlaat uit komt, heb je serieuze problemen
Reply With Quote
  #3  
Old 04-01-2014, 19:47
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Er zijn nog wel meer eisen bij het meten van je uitlaatgeluid, een heel lijstje.

Zal straks even voor je opzoeken, maar er zijn nogal wat eisen waaraan ze moeten voldoen.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #4  
Old 04-01-2014, 19:56
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by timberland

en nr3 is verwaarloosbaar, als het motor geluid in decibels boven de uitlaat uit komt, heb je serieuze problemen



Er staat zover ik weet nergens een wetsartikel die iets zegt over het geluidsniveau van je motor?


Mijn motorgeluid komt ook boven m'n uitlaatgeluid uit, maar meneer agent kon mij niet vertellen waar ergens te vinden is dat dat niet mag..

(mijn welbekende compressor-gejank )
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #5  
Old 04-01-2014, 20:12
timberland timberland is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 349
Default

Op straat wordt over het algemeen alleen maar de uitlaat gemeten.
In jou geval Sven, zou de stap moeten zijn dat jij je bijv bij lelystad zou moeten melden.
dan wordt er een meting gedaan hoeveel db de complete auto maakt, deze waardes liggen vastgelegd en mogen geloof ik maar 2 db hoger zijn dan aangegeven.
Reply With Quote
  #6  
Old 04-01-2014, 20:17
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Om dit allemaal te voorkomen ben ik bezig om m'n auto superstil te maken. Ik hoor de laatste tijd vaak mensen die een (extreme) boete krijgen vanwege hun uitlaatgeluid.

M'n uitlaat is helemaal origineel nu, alleen zit er een y-stuk tussen met een klep waarbij ik 'm helemaal open kan zetten.

Verder komt er een dichte luchtfilterbox zodat ik het aanzuiggeluid van die compressor flink kan dempen
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #7  
Old 04-01-2014, 21:56
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Maar om even on-topic te gaan:

Je zou eigenlijk van de geluidsmeting foto's moeten hebben en/of een filmpje. Anders is het altijd jou woord tegen dat van de 2? agenten.
Het is ook moeilijk om achteraf te bewijzen dat ze iets fout hebben gedaan bij de geluidsmeting.

Je kunt wel aangeven dat je het niet eens bent met de meting vanwege ?obstakels in de buurt? of een andere reden en aangeven dat je een nieuwe meting wil. Dan zorg je dus wel dat je uitlaatgeluid in orde is En hopen dat ze hiermee akkoord gaan.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #8  
Old 04-01-2014, 22:18
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,428
Default

Is de meeting op straat gedaan?
Als dit zo is is het niet rechtsgeldig omdat je dan ook de omgevingsgeluiden meet.
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
  #9  
Old 05-01-2014, 17:26
peerke112's Avatar
peerke112 peerke112 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 198
Default

Quote:
Originally Posted by timberland
helaas heb je als enige punt nr 2.
nr 1 Bij een dubbele uitlaat wordt deze in het midden gemeten.
Bij uitlaten aan beide zijde worden beide kanten gemeten en daar het gemiddelde van gepakt.

en nr3 is verwaarloosbaar, als het motor geluid in decibels boven de uitlaat uit komt, heb je serieuze problemen


Volgens artikel 2.3.7 lid 5:

3. de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
4.indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;

dus heb ik toch wel gelijk mbt. het meten van de linkse pijp van de 2 pijpen? aangezien mijn pijpen minder dan 0,3m van elkaar zitten

en wat betreft de motor. ik snap dat hij niet meer herrie zou mogen maken dan de uitlaat. maar met open kap zorgt hij dan toch wel voor extra achtergrond geluiden en dit scheelt per toerental dus kunnen ze er met het calibreren van de achtergrondgeluidenmeting er geen rekening mee houden?
__________________
Sunday ride: mk2 1.8 gti 16V '86

Last edited by peerke112 : 05-01-2014 at 17:35.
Reply With Quote
  #10  
Old 05-01-2014, 17:31
peerke112's Avatar
peerke112 peerke112 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 198
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Maar om even on-topic te gaan:

Je zou eigenlijk van de geluidsmeting foto's moeten hebben en/of een filmpje. Anders is het altijd jou woord tegen dat van de 2? agenten.
Het is ook moeilijk om achteraf te bewijzen dat ze iets fout hebben gedaan bij de geluidsmeting.

Je kunt wel aangeven dat je het niet eens bent met de meting vanwege ?obstakels in de buurt? of een andere reden en aangeven dat je een nieuwe meting wil. Dan zorg je dus wel dat je uitlaatgeluid in orde is En hopen dat ze hiermee akkoord gaan.


Meting werd gedaan door 1 agent. maar mening tegen mening trek je toch altijd zelf aan het kortste eind. Misschien dat ik het inderdaad voor elkaar krijg een nieuwe meting te laten doen.
Er komt nu sowieso een extra demper bij want een boete van 400 euro wil ik niet nog een keer riskeren.
__________________
Sunday ride: mk2 1.8 gti 16V '86
Reply With Quote
  #11  
Old 05-01-2014, 17:48
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Erg vervelend, ik probeer mijn auto zo stil mogelijk te houden.


Ik weet niet of het voor een auto mogelijk is je decibels op kenteken aan te laten passen?

Want normaal staat er een standaard waarde voor personenauto's. Maar bijvoorbeeld een Porsche Carrera GT3 maakt ook veel meer geluid van een standaard Carrera.


Op het kentekenbewijs van mijn racemotor staat ook apart een hogere Decibel waarde aangegeven.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #12  
Old 09-01-2014, 11:47
m20vt m20vt is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 81
Default

Reply With Quote
  #13  
Old 09-01-2014, 15:39
Tiefleger's Avatar
Tiefleger Tiefleger is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 2,323
Default

Heb ik ook eens gehad. Boete gehad van 180 gulden (ja ja de goede tijd nog)
en mijn kentekenbewijs is in beslag genomen. Maar mijn oom agent deed het gewoon op zijn gehoor en die zei je auto maakt teveel herrie, maar hij moest zijn oor op de grond leggen om onder mijn auto te kijken of ik er wel dempers onder had.

Maar ik had er alleen een einddemper onder zitten.
Ik moest toen een extra demper plaatsen en dan langskomen op het bureau en na deze controle en de bekeuring had betaald kreeg ik mijn kentekenbewijs terug. Ik heb toen eens nagevraagd en het blijkt hij had mij nooit een bekeuring op deze had mogen geven.Want hij had mij mee moeten nemen naar een meting station. En die meting moet gebeuren onder een aantal eisen, onder een bepaalde hoek en bij ik geloof 3000 toeren en een afstand van een aantal cm achter de uitlaat. Als ik dit allemaal nog goed heb.
__________________
Cars.
Golf 7 tdi.
Seat mii
Golf 2 GTI 84' (origineel ned)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum