Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Vraag en Aanbod > Archief
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-10-2004, 19:16
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default 1966 squareback de luxe voor Miss L.

Week 42 (nog 25 weken te gaan ... )




Dit is de staat zoals de auto in haar bezit is gekomen ... hard,maar inkompleet,dwz zonder deuren, schermen,motor en
bumpers,maar daar was de prijs ook naar.
Hij (zij?) is wel voorzien van een orgineel,geschorst Nederlands kenteken,en das ook wat waard naar mijn idee.
Het doel is om de auto voor 1 April 2005 weer klaar te hebben (dan loopt de schorsing af),zodat ook zij volgend jaar
met een 'leuke' ride meetings kan gaan bezoeken.(of gewoon lekker kan gaan cruisen met man én kind )
De waslijst is lang wat we (ehhh,ik) er aan wil(len) gaan doen,maar ik denk niet geheel onmogelijk ...
Ik weet ondertussen ook aardig de weg voor de diverse onderdelen en spullen die ik nodig ga hebben !!

Wat er moet gebeuren is het volgende:
Er moeten nog een paar plekjes gelast worden,en er zijn een paar plekjes al gelast door de vorige eigenaar
(Miss L. is de 4e eigenaresse),maar omdat die plekjes in het zicht zitten (dorpels) wil ik die graag wat netter overdoen.
De voorklep,de twee voorschermen,de beide deuren en de achterschermen liggen al NOS (New Old Stock) te wachten,
maar ook daar zit werk aan ...
Er zit vliegroest op,en er zijn twee manieren om dat te verwijderen,of stralen (wat vaak een hoop schade aanricht),of
fosfateren ...........
Fosfateren is het dus geworden,maar dat is alleen mogelijk met nieuw plaatwerk,en dat is dit.
Het dak moet worden kaalgetold/geschuurd vanwege wat miniscule roestspoortjes dit onder de lak zitten,
en later voor problemen zouden kunnen gaan zorgen.
Technisch wordt de auto ook aangepakt (ben dat ook een beetje 'verplicht' ),het gehele remsysteem (ook ALLE leidingen)
worden vervangen door Aeroquip,er komt voor een setje Porsche 944 S2 remklauwen op,
en de auto gaat natuurlijk verlaagd worden ... 2 tandjes voor en 1 tandje achter,idem aan user-x z'n notch.
Voorts moet de squareback ook omgebouwd gaan worden naar 12Volt.
User-x z'n notch leverd de motor ( ) omdat zijn notch van de winter van een twee liter type4 voorzien gaat worden.
Qua wielen ben ik er nog niet echt uit ... heb wat ideetjes,maar het komt erop neer dat ik geen van alle wielen reeds
onder een typ3 heb zien zitten bij mijn weten.

Gedurende de 'restauratie' zal ik proberen wekelijks verslag te gaan doen van probleempjes en de vorderingen !!

Als eerste gaan vrijdagmiddag de 7 NOS plaatwerkdelen naar Vecom om te laten fosfateren,dus ik hou jullie op de hoogte.
(ook wat dat fosfateren precies inhoudt,want daar ben ik zelf ook nog niet helemaal achter )

Last edited by kruk@b : 01-07-2005 at 09:10.
  #2  
Old 14-10-2004, 19:23
RATFINK's Avatar
RATFINK RATFINK is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,572
Default

NOS (New Old Stock) kijk das nog eens een uitleg, zag het al vaker staan maar weet nu waar het voor staat.

Zo leer je nog eens wat als beginnend Aircooler
__________________
Gimme fuel, gimme fire, gimme that which I desire
  #3  
Old 14-10-2004, 20:04
klaas's Avatar
klaas klaas is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 400
Default

Quote:
Week 42 (nog 25 weken te gaan ... )

en de tijd loopt :biggrin:
__________________
voor dat je het weet is de zomer alweer om :

www.ijsbus.nl
  #4  
Old 14-10-2004, 21:37
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Succes ermee!! btw erg leuke combinatie die bus met de auto
  #5  
Old 15-10-2004, 06:59
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Knap gek allemaal!!!!

Succes ermee. en aub geen GT's eronder.die dingen moet je inlijsten en boven je bed hangen.

Over onder mijn bus doen.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
  #6  
Old 15-10-2004, 10:04
Niels - AirMighty.com's Avatar
Niels - AirMighty.com Niels - AirMighty.com is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,589
Default

Succes Kruk!
Ik ben benieuw!!! We spreken elkaar.
  #7  
Old 15-10-2004, 11:36
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Ben wel benieuwd naar dat fosfateren, betekend dat nooit weer roest? of gewoon beter beschermd tegen?

Ik was van plan om mijn binnenschermen en de binnenkant van de deuren te laten coaten. Helaas lukt dit niet bij andere onzichtbare delen van de koets om de eenvoudige reden dat de wagen niet in de 'oven' past. Misschien wel een idee voor de bodemplaat van je squareback? Al dan niet vooraf gegaan door een verzink beurtje. (tenminste, ik ga er vanuit dat net als bij een kever de bodemplaat niet één geheel vormt met de rest van de koets?)

Last edited by polopower : 15-10-2004 at 11:40.
  #8  
Old 16-10-2004, 10:42
Peppie's Avatar
Peppie Peppie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 561
Send a message via MSN to Peppie
Default

Ik wilde zelf van de winter mijn deuren, spatborden en voor en achterklep laten stralen. Nu hoor ik van jou dat dat schade opleverd, weet nu niet meer wat wijsheid is. Wat zijn de andere mogelijkheden voor (niet nieuw) plaatwerk? Met schuren bereik je nooit alle hoekjes en daar zitten toch juist de probleemplekken.

Ben erg benieuwd naar de resultaten, succes!
  #9  
Old 16-10-2004, 10:47
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Door grote oppervlakken te stralen heb je kans op oneffenheden in het plaatwerk, golven etc.... ik weet zo niet hoe die andere manier heet, maar daar leggen ze je onderdelen in een bak met vloeistof en weekt de lak (zelfs in de kleine hoekjes) eraf tot het blanke metaal...
  #10  
Old 16-10-2004, 11:00
Peppie's Avatar
Peppie Peppie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 561
Send a message via MSN to Peppie
Default

Maar haalt dat ook de roest weg (sorry, off topic). Heb al over vele ontroestmethodes gelezen en iedereen heeft helaas weer een andere mening. Is erg moeilijk nu te bepalen wat het beste is. Als iemand nog tips heeft....

Sorry kruk, nu weer terug naar het topic; Ben erg benieuwd naar je ervaringen gezien het feit dat ik niet zo veel ervaring heb met type 3's. Ga je hem nog scheiden (body off)? Werd mij afgeraden ivm vervormen bodywork.

Last edited by Peppie : 16-10-2004 at 11:02.
  #11  
Old 16-10-2004, 13:15
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Quote:
Originally Posted by René
Door grote oppervlakken te stralen heb je kans op oneffenheden in het plaatwerk, golven etc.... ik weet zo niet hoe die andere manier heet, maar daar leggen ze je onderdelen in een bak met vloeistof en weekt de lak (zelfs in de kleine hoekjes) eraf tot het blanke metaal...


Ga eens langs bij een loog-bedrijf .
Die dompelen eeuwenoude meubels in een zogenamd loogbad en het hout komt er weer kaal en onaagetast uit .
Werkt ook perfect op metalen
  #12  
Old 18-10-2004, 10:01
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default Update 1

Vrijdagmiddag het NOS plaatwerk (7 delen) bij Vecom in Maassluis afgegeven.


Ze belden net,dinsdagmiddag kan alles weer opgehaald worden !!
Het spul ligt nu in de 'beits'baden om alle roest eraf te 'branden'.
Weet nog niet goed wat ik me daarbij voor moet stellen,maar ik zal vragen naar een technische omschrijving van de behandeling.
De linkerdeur is best wel erg aangetast door de tand des tijds,maar bij Vecom garandeerden ze me dat hij er weer netjes én blank uitkomt ... ze hadden wel eens delen gehad die er nog erger aan toe waren
Voorts komt er na de behandeling een soort zinklaagje op,waardoor verdere aantasting voorkomen gaat worden.
(dat neemt niet weg dat ik hier alles in een hoek pleur,want woensdagmorgen liggen alle delen bij de spuiter )

Quote:
Originally Posted by Peppie
Sorry kruk, nu weer terug naar het topic;
Ben erg benieuwd naar je ervaringen gezien het feit dat ik niet zo veel ervaring heb met type 3's.
Ga je hem nog scheiden (body off)? Werd mij afgeraden ivm vervormen bodywork.

Nee Peter,de body blijft op de bodem staan.(Vervormen ben ik niet zo bang voor,als je dorpels maar hard zijn.)
Deze variant is reeds door de vorige eigenaar gelast,en dat is wel dermate netjes gedaan dat ik er niet veel meer aan hoef te doen.
Ik loop de auto wel in z'n geheel na,maar tot nu toe ben ik nog geen verontrustende dingen tegen gekomen.
En ik heb een deadline,als ik hem ga scheiden,ga ik dat ook niet meer redden.

Last edited by kruk@b : 18-10-2004 at 10:31.
  #13  
Old 19-10-2004, 11:54
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,878
Default

http://www.typ3-konny.de/

Doe het maar even hier krukkie, in het fotoboek kan dat niet???

Misschien heb je hem al gecontact maar anders heeft hij het misschien wel, heeft VEEL iig.
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
  #14  
Old 20-10-2004, 09:19
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default update 2

Maandagavond de variant op kriksteunen geplaatst,de remklauwen verwijderd,de remleidigen
weggeknipt (waren nog de orginele) en de hoofdremcilinder eronder vandaan gehaald.
Schijven worden vervangen door 944 naven en schijven en ook de klauwen worden 944,
evenals de hoofdremcilinder.
Voorts worden alle remleidingen vervangen door RVS Aeroquip leidingen met een teflon binnenmantel.



Zoals reeds eerder gemeld kon ik dinsdagmiddag alle delen weer ophalen bij Vecom in Maassluis.
Ondanks dat ik NOS delen tot mijn beschikking had,wilde ik toch zo goed mogelijk de (vlieg)roest te lijf gaan.
7 delen zijn nu gefostateerd en het overtreft mijn stoutste verwachtingen !!
Met stralen wordt er vaak een hoop schade aangericht,door de warmte die daarbij vrijkomt,
en was dit plaatwerk nooit zo mooi vlak en strak gebleven.


de foto toont de linkerdeur,en die was er ook het meest aangetast door de roestduivel,maar deze deur is gered !!
de voorschermen en de achterschermen liggen reeds bij de spuiter en vrijdag volgen de kofferklep en de deuren.
Ik moet daar nog wat specifieke 'deluxe' gaten voor sierlijstjes inboren, en dat kan ik beter doen vóór het spuiten.
Woensdagavond gaan de achterremmen los,en worden de flenzen en trommels vervangen door
exemplaren met 5x130 steek ...
ik zie voorlopig af van een komplete IRS/944 ombouw,omdat ik mijn tijd nog hard nodig ga hebben.



[off topic mode on]
de 72'tiger fastback is naar een vriend van mij gegaan,en die heeft maandagavond vast de motor verwijderd.
het op 3 cilinders lopen is ook al opgelost ... er was een stangetje van de carburateurbediening los
Daarvoor was niet de wegenwacht (Volkswouter) aanwezig ... die kwam gewoon op de koffie af !!
De ontsteking wordt ook nog omgebouwd naar een typ4 CU hallgeversysteem,er komt een macaroni
spruitstukkie met een ander uitlaatdempertje onder en de 1600 krijgt een grote beurt.



@Beetspeed;wees gerust,ook deze type3 blijft niet orgineel en/of standaard
  #15  
Old 20-10-2004, 12:13
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Toe maar jij bent echt druk bezig!!!!

ben benieuwd zaterdag.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
  #16  
Old 20-10-2004, 13:07
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ziet er super uit man!! heej, dat fosfateren.. hoe werkt dat precies en waar heb je dat laten doen? groeten rene
  #17  
Old 20-10-2004, 13:13
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Quote:
Originally Posted by René
heej, dat fosfateren.. hoe werkt dat precies en waar heb je dat laten doen? groeten rene

en ook wel interessant: Wat kost dat?
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
  #18  
Old 20-10-2004, 13:17
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

een heel stuk minder dan stralen in ieder geval !!
één nadeeltje,ze willen alleen schoon (of nieuw) plaatwerk behandelen,dit om vervuiling van de baden
tegen te gaan ... maar ook daar is een oplossing voor,nl eerst ontlakken bij een logerij.
(Logerij;Blankhout in Nootdorp en voor het Fosfateren Vecom in Maassluis)

ik was voor 7 delen fosfateren nog geen 200 euro kwijt,en er is niks naar de kl*te gegaan door te hard stralen !!
  #19  
Old 20-10-2004, 13:19
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

sjit zeg!! das helemaal niet duur vind ik!!

logerij? fosfateren?? info please???

als de lak er al af is bij een logerij, waarom laat je ze dan fosfateren? of bescherm fosfateren tegen roest?? hellup!!
  #20  
Old 20-10-2004, 13:25
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Een logerij heeft baden waar lak (en tectyl) in oplost,maar de roest blijft zitten waar die zit
Fosfateren lost de roest op ... wat normaal gesproken met zandstralen wordt gedaan (ontroesten),
nemen hier de chemiecalieën op zich.
Ik had er tot voor kort ook nog nooit van gehoord (echt waar BKZ !!),maar in de Porsche restauratiewereld
schijnen ze dit wel vaker toe te passen

Kijk voor logerijen in de gouden gids,en voor fosfateren op www.vecom.nl



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum