Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-03-2015, 11:14
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default Storende remlichten golf 1

Heb al jaren dat soms sporadisch mijn remlichten het niet doen (allebei). Heel gevaarlijk, laatst gelukkig een vriendelijke automobilist die me erop attent maakte dat ze het niet deden. Alle overige verlichting inclusief achterlichten/knipperlichten/kenteken functioneert dan wel.

De remschakelaar zit nu op het rempedaal maar dit probleem is hiermee niet verholpen. Het is denk ik een massa probleem omdat de achterlichten dan wel branden en dat is dezelfde 12 volt ader? In het verleden zijn bij de achterlichten al is een extra massa gemaakt naar het punt onder de kofferbakmat denk voor een soort gelijk probleem met massa. Ik verdenkt zelf het pinnetje in een stekker dat is gelubberd want bij het aandrukken van de stekkers achter de zekeringenkast is het probleem weer tijdelijk verholpen. De zekeringenkast zelf is nieuw.

Ik ga dus zowiezo maar de pinnetjes opsporen en vervangen van het massa gebeuren.

Tevens zat ik er aan te denken om ergens subtiel een controle (lampje / ledje) te plaatsen of is dat een gek idee? Dus bij het remmen dat ik kan zien dat de remlichten het doen. Daarvoor de massa pakken van de remschakelaar en een plus pakken van zo'n extra poortje op deze zekeringenkast? Dan controleer ik alleen de massa en ga ik vanuit dat de plus goed is naar achteren maar geen achterlichten kan ik nog wel controleren. Denk ik zo.

Als laatste, er zijn achterlampjes in led vorm (dus kant en klaar banjonet sluiting). Zouden deze bij slechtere omstandigheden het langer uithouden dan de gewone lampjes? Voor mag niet weet ik voor de APK achter weet ik niet.

Iemand al eens een soort gelijk probleem gehad/opgelost?
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #2  
Old 30-03-2015, 13:49
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Je hebt een denkfout, niet de plus maar de massa wordt met de achterlichten gedeeld. Dat is inderdaad dat punt links achter onder je mat. Da's origineel, niet naderhand bijgemaakt. Dat je stekker op de pool van je remlicht aan het achterlicht niet helemaal soepel meer zit is mogelijk, maar niet heel waarschijnlijk. Vervangen is al sowieso niet nodig omdat het klemmende zijn die je gemakkelijk even wat strakker kunt buigen. Wat vaak het probleem is, of eigenlijk vrijwel altijd wel, is dat de plaat waar je je lampjes zelf in draait gaat oxideren en roesten, geeft slecht contact bij de lampjes maar ook binnen je plaat zelf. Dus vervangen is vaak de betere optie.

Lopen rommelen met controle leds en led lampen achterin lijkt me ook een bijzonder slecht idee. Je controle lampje gaat altijd buiten de storing vallen daar die helemaal achteraan bij je lampjes zit dus is hij nutteloos en daarbij wordt je denk ik ook helemaal zot van een continu knipperend lampje in je dash. Leds achterin is persoonlijk, de gewone gloeibollen werken prima, vind dat gedoe met leds persoonlijk niet mooi en past ook totaal niet bij de uitstraling van een golf. Al die heldere meuk niet trouwens, maar da's dus persoonlijk.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-03-2015, 13:50
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

De remlichten schakelen in principe via de plus. Draadkleur is meestal rood/zwart en rood/geel vanuit de motorruimte. Die beide pinnen gaan naar een grote stekker achterop de zekeringkast. Denk een gele stekker. Die pinnen zou ik als ik jou was vervangen of tenminste schoonmaken en aanknijpen...

De ene draad staat een constante plus op, de andere draad gaat via de zekeringkast naar achteren voor de remlichten. Dit is tevens de reden dat die stekkers op de hoofdremcilinder altijd groen oxideren, er is altijd een potentiaalverschil van 12V tussen de hoofdremcilinder en de schakelaar die erop zit. Daar krijg je elektrolyse van.

Het controlelampje waar je het over hebt is geen gek idee, maar moet dus niet via de massa schakelen, zoals je zegt, maar via de plus. De plus die je pakt is in principe gewoon de draad naar achteren, of ergens anders op de zekeringkast. De massa die je pakt kan iedere massa zijn.

Wat betreft led lampjes, DO NOT DO THAT. Punt 1 de lampjes zien er heel erg cheap uit, zeker op een degelijke duitse bolide. Punt 2 is dat deze lampjes erg weinig stroom verbruiken, en daardoor niet de vonk kunnen trekken over de schakelaar die ervoor zorgt dat hij netjes schakelt. Als je contactproblemen hebt, worden die alleen maar erger met led verlichting... Dus blijf daar verre van Het is echter wel toegestaan.

De massa van de achterlichten komt bij het linker achterlicht op een lipje aan de laadvloer bij elkaar. Het gebeurt vrij vaak dat die slecht wordt, maar dat is hier niet het probleem. De verschijnselen die je dan zou krijgen zijn mee knipperende achterlichten als je de richtingaanwijzer aan zet, deels brandende lichten. (de spanning verdeelt zich tussen de richtingaanwijzer en het achterlicht). Ga je dan remmen dan branden de knipperlichten (ook voor!)
Dat is dus niet het probleem. Het ligt echt aan de geschakelde plus die naar achteren gaat. Dit kan dus aan de toevoer naar je hoofdremcilinder liggen (bij jou bij je pedaal dus)(dit is een constante plus) Het kan in de verbinding van de schakelaar naar de zekeringkast zitten. Het kan in de zekering zitten die mogelijk zelf slecht contact maakt. Last but not least kan het in de draad die naar achteren loopt zitten. Het ene achterlicht (rechts) is doorgekoppeld naar de eerste. Ze hebben er beide last van dus de verbinding tussen de achterlichten is uitgesloten. Het zit ergens eerder in het traject

Hoop dat je hier wat mee kunt, kom je er niet uit, post het gerust...
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #4  
Old 30-03-2015, 13:53
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Dat is ook helemaal waar haha
Reply With Quote
  #5  
Old 30-03-2015, 14:01
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Toppie posts jongens, duidelijk ook. Hier kan ik wat mee.

Ik ga er mee aan de slag
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #6  
Old 30-03-2015, 15:07
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Als je contactproblemen hebt, worden die alleen maar erger met LED-verlichting
Klopt helemaal, ik heb hetzelfde probleem met beide deurschakelaars van de interieurverlichting, terwijl die voorheen altijd prima gewerkt hebben. Misschien is een condensatortje parallel aan het LED-je een oplossing?
Reply With Quote
  #7  
Old 30-03-2015, 15:24
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Zou kunnen ik heb nog heel weinig met LED gedaan.

Ik heb alleen de sigaretten/asbak verlichting omgebouwd naar LED en het kachelverlichting paneeltje voorzien van LED (puur en alleen omdat je deze eigenlijk niet kan vervangen) en omdat daar de lampjes van kapot waren.

Tellerunit zijn nog de ouderwetse lampjes want ik wil graag de dimmer functionaliteit behouden.

Als er lampjes zijn pak ik liever een lampje dan het gedoe met solderen van zo'n weerstandje. Ben een lui mens ik weet het maar alle lampjes moeten het wel doen anders erger ik me eraan
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #8  
Old 30-03-2015, 16:02
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Lampje voor het kachelpaneeltje heb ik gewoon van de Cartal, 2 euro ofzo?
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #9  
Old 30-03-2015, 17:19
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
[..] pak ik liever een lampje dan het gedoe met solderen van zo'n weerstandje.
Deze was simpel: buislampje er uit, buisLEDje (van Boelm, geloof ik) er in. Klik, klak, klaar. ;-)
Bevalt verder wel goed: meer en witter licht! Als je het ook doet let dan wel op de polariteit: als je 'm andersom plaatst brandt 'ie niet.
Reply With Quote
  #10  
Old 30-03-2015, 19:43
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Geprul met leds, gewoon niet aan beginnen, die lampjes zijn nog gewoon nieuw te krijgen. Doosje van tien van bosch voor iets meer dan een tientje.
Reply With Quote
  #11  
Old 31-03-2015, 08:19
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Probleem met de remlichten gisteren opgelost!

Stekker C (die gele) was goed daar zitten de twee draden voor de remschakelaar.

Het probleem zat hem in stekker E die zwarte in het midden. Probleem was pin 16 dat is de rood/zwarte draad die naar achtergaat deze was vuil/vet. Leek wel of er kopervet in zat. Tevens gestekker-trekkert en opnieuw aangeknepen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #12  
Old 31-03-2015, 09:33
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Kijkaan, mooizo!
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum