Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-11-2015, 11:19
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default Koelvin probleem

Jahoor, nog een probleempje.
gaat wederom om een caddy 1 met een golf 2 GTD motor

De koelvin slaat niet aan, ook niet als ik de auto een tijd lopend stil laat staan tot hij te heet word.

Ik heb nieuwe temperatuursensoren, temperatuurschakelaar (die onderin de radiator zit) en nieuwe vloeistof.

als ik de 2 polen van de stekker die op de schakelaar komt met elkaar verbind dan draait de koelvin wel, dus dan kan het probleem toch alleen in de temperatuurschakelaar zitten??
Reply With Quote
  #2  
Old 09-11-2015, 11:33
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Je hebt ze in verschillende temperaturen. Je hebt ze ergens vanaf 84 *C tot 104 *C .. als je die hele "hete" hebt, kan het best zijn dat ie ook nooit aanslaat, met een diesel. Hoewel een IDI toch warmer loopt dan een DI..
Reply With Quote
  #3  
Old 09-11-2015, 13:50
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

Er zit een nieuwe temp schakelaar op die hoort bij een normale 1.6D omdat ik de originele radiator er ook nog op hebt.

Als ik de auto draaiend laat staan en de temp meter al ver voorbij het midden is slaat de koelvin nog niet aan.
Reply With Quote
  #4  
Old 09-11-2015, 14:45
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Probeer hem uit je radiateur te halen en met een föhn te verhitten kijken of ie het zou kunnen doen
Reply With Quote
  #5  
Old 09-11-2015, 18:41
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

worden de beide koelvloeistof slangen van/naar de radiateur wel warm?
Reply With Quote
  #6  
Old 10-11-2015, 16:06
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

bovenste wordt redelijk warm, niet heet.
onderste minder.

wat zou dat betekenen dan?
Reply With Quote
  #7  
Old 10-11-2015, 16:24
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

ontluchten of thermostaat
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #8  
Old 10-11-2015, 17:11
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

hoe werkt het ontluchten, het koelvloeistof is een paar keer gezakt en zit nu zo'n 4.5L in, lekt niet.

maar er is dus iets wat er voor zorgt dat het bij de tempschakelaar niet heet genoeg word? want dat moet het probleem zijn, aangezien de koelvin het wel gewoon doet, en hij koelt ook gewoon goed als ik rijd.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-11-2015, 17:15
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Probeer hem inderdaad eerst eens goed te ontluchten -> kachel op standje snijbranden, dop van je koelvloeistofreservoir en stationair laten draaien tot alle slangen warm zijn geworden (Dus ook de onderste) en de koelfan een paar keer heeft gedraaid.

Blijft je onderste slang koud en slaat de meter tóch weer naar maximaal, dan zou ik de thermostaat vervangen.

En als je pech hebt, is je waterpomp overleden

En als je nog meer pech hebt

Ik heb hetzelfde gehad met een Golf 2 1.6 TD en daar bleek de kop gescheurd te zijn. En hierdoor kwam er continu druk/lucht in het systeem. Dit kwam wel vaker voor werd mij toen verteld.

Maar probeer eerst de bovengenoemde dingen maar eens
Reply With Quote
  #10  
Old 10-11-2015, 17:25
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

Oke ga ik doen, maar het gaat hier om een niet aanslaande koelvin trouwens he, niet om een temperatuur of temperatuur meter probleem (al heeft de temperatuurmeter ook wel eens wat gek gedaan)
Reply With Quote
  #11  
Old 10-11-2015, 18:41
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Naja....als ik je verhaal zo lees, slaat je temperatuurmeter wel ver uit. Dan had de fan al lang moeten draaien.

Het klinkt iig een beetje als slechte circulatie van je kvs
Reply With Quote
  #12  
Old 10-11-2015, 19:04
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

klopt, als de auto stil staat en loopt word hij uiteindelijk te warm en had de koelvin allang aan moeten slaan. als ik rijd is er niks aan de hand.

is het dan waarschijnlijk het aan het thermostaat ligt? (snap niet helemaal wat die nou eigenlijk doet)

kan me niet voorstellen dat het aan de circulatie ligt, er zit genoeg kvs in, en het komt ook wel op de plek van de temp/koelvin schakelaar. als ik de schakelaar er uit draai stroomt daar namelijk meteen kvs uit.
Reply With Quote
  #13  
Old 10-11-2015, 19:37
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

De thermostaat staat kan je zien als een "klep" in je koelsysteem. Als het kvs koud is, staat deze dicht en daardoor sluit hij de onderste verbinding met de radiateur. Hierdoor gaat er geen circulatie door de radiateur, zodat het motorblok snel opwarmt. Op een bepaald moment heeft het kvs een bepaalde temperatuur gekregen door het opwarmen van de motor en door het bi-metaaltje in de thermostaat gaat deze vanaf die temperatuur open staan (85 graden ofzo?). Vervolgens wordt dus de radiateur in de circulatie opgenomen en wordt je kvs gekoeld dmv rijwind wat de warmte onttrekt van de radiateur.

Met slechte circulatie bedoel ik dat je waterpomp overleden zou kunnen zijn of dat de thermostaat dicht blijft staan. Wat beide resulteert in een slechte circulatie van kvs
Reply With Quote
  #14  
Old 11-11-2015, 16:07
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

Thanks voor de duidelijke omschrijving

wachten was even op een koppelingskabel, vandaag weer een eerste testritje gemaakt. met nieuwe tempsenorst, tempschakelaar en nieuwe vloeistof. thermostaat in onbekende staat.

Thuis eerst even beetje warm laten lopen om te kijken wat er gebeurt; niks bijzonders.

Waarnemingen;

temperatuurmeter geeft na een paar kilometer al maximaal aan en lampje knippert, vervolgens teruggegaan naar huis, motor uitgezet.
dit probleem had ik eerst dus niet.

vloeistofpeil blijft goed
motor voelt heet, radiator niet.
bovenste radiatorslang voelt warm, zit geen druk op / niet stijf
onderste radiatorslang voelt niet warm, zit geen druk op / niet stijf
koelvin doet niks.

vervolgens de thermostaat er uit gehaald om te testen, ziet er netjes uit.
valt wel op dat er een gaatje van 1mm in is geboord om toch altijd wat vloeistof door te laten lopen.
getest in een pannetje met water. hij hoort bij 87 graden open te gaan maar gaat pas echt goed open bij 95 graden.

waterpomp durf ik zo niks over te zeggen, zit wel nieuwe v-riem op, draait goed, lekt niet.

Is het dan waarschijnlijk dat een nieuwe thermostaat de oplossing is?

Last edited by feffe : 11-11-2015 at 16:11.
Reply With Quote
  #15  
Old 11-11-2015, 16:25
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Als de thermostaat later open gaat dan hij zou moeten gaan, dan zou ik sowieso een nieuwe thermostaat plaatsen. Het blijft een slijtage-onderdeel en voor die paar euro...en je hebt hem er nu toch al uit.

Gewoon proberen. Desnoods eerst gewoon afvullen met gewoon water...en als het daarna goed blijkt te zijn -> drainen en afvullen met kvs.

Waterpomp kan je globaal checken door het retourstroompje te bekijken die vanuit de bovenkant van je radiateur retour kvs reservoir gaat. Dit is dat dunne slangetje. Hier moeten een continue, mooie straal uit komen..
Reply With Quote
  #16  
Old 11-11-2015, 20:06
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

Net de oude thermostaat weer even teruggezet om nog even wat te testen.

dat retourslangetje kwam voorheen nooit water uit, ik ging er vanuit dat dat puur was om lucht kwijt te kunnen ofzo.
net even op gang geholpen door compressor op het reservoir te zetten, toen pas kwam het water er uit.
daarna bleef hij mooi constant stromen, dus dat zou betekenen dat de waterpomp goed is?
maar nadat hij een tijdje liep werd hij wel weer te warm (metertje op 3kwart en lampje brand)logisch ook natuurlijk, omdat er geen rijwind is en de koelvin doet niks.

Als ik het goed begrijp komt er geen heet water op de plek waar de tempschakelaar voor de koelvin zit, omdat het thermostaat niet goed opengaat en er geen goeie circulatie door de radiateur is?
Reply With Quote
  #17  
Old 11-11-2015, 20:11
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Vermoedelijk wel ja.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #18  
Old 11-11-2015, 20:13
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Dat zou een oorzaak kunnen zijn idd.
Laat anders de thermostaat er eens tussen weg
Reply With Quote
  #19  
Old 11-11-2015, 23:27
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

dat is het proberen nog wel waard ja.
zijn er nog andere mogelijke oorzaken?
Reply With Quote
  #20  
Old 12-11-2015, 20:16
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Persoonlijk zou ik toch zeggen waterpomp
Temp sensor voor de klok zit in de kop die word heet
Voor de vin in de radiateur en die word onderin niet heet dus geen goede doorstroom
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum