Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-02-2014, 22:03
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default Schok bij acceleratie onder 2000 rpm

Beste Forumleden,

Golf 2
1800 GU
1991
Pierburg 2E

Vandaag ging ik onderdelen halen voor mijn Pierburg 2E (het waselement dat de gasklep verstelt bij het warmdraaien/op temperatuur komen).

1. De golf startte goed (loopt na koud starten 30 sec iets minder lekker, maar goed dat is een ander probleem -->ander topic)

2. Toert mooi op naar 1500 rpm
3. Bouwt dit vervolgens in enkele minuten af naar regulier stationair toerental (nu blijft hij hangen op 1100 omdat het waselement overleden is)

4. Ik merkte dat na het gas los laten voor een drempel ( ) en vervolgens weer accelereren (van 'onderin' toerental <1750 rpm) de motor éénmaal heel kort schokt en vervolgens gewoon oppakt en normaal accelereert. Bij gas los laten schokt hij ook een klein beetje. Dit heeft hij eigenlijk altijd al gehad maar nu is het veel erger dan normaal het geval was.

5. bij plots gas intrappen bij een toerental lager dan 1750 krijg je dus één schok en daarna normale acceleratie

Wat heb ik al gecontroleerd:
Rotor en verdeler (niet nieuw maar OKE) --> nieuw besteld
Luchtfilter (ook niet nieuw maar OKE) --> nieuw besteld
Vervroeging ontsteking --> OKE
Zonder luchtfilter en luchtfilterhuis doet het probleem zich ook voor

Het klinkt niet als oververrijking/verzuipen omdat hij slechts een fractie van een seconde en slechts eenmalig schokt.
Brandstoffilter is nu iets meer dan 20.000 kilometer/3 jaar oud

Heeft iemand een suggestie of een mogelijke oplossing? Ik tank sinds enkele maanden 98 en voorheen trok hij als een lier (ook van onderuit) voor een 1800

UPDATE:
Stationairprobleem is opgelost.
Hij bokt af en toe als ik op de snelweg rijd. Bij een snelheid van +- 120km/u in de 5 bokt hij.
Een keer terugschakelen naar de 4 en volgas doortrekken (wat hij vervolgens dan wel gewoon goed doet) lost het probleem tijdelijk op.
Iemand suggesties?

Gr Maarten

Last edited by Maarteno : 13-03-2014 at 23:01.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-03-2014, 13:48
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Misschien de voetpakking van het gasklephuis iets versleten? Als de motor een schok krijgt gaat hij iets bewegen waardoor er misschien iets lucht naar binnen komt.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #3  
Old 13-03-2014, 22:58
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Heb een voetpakking besteld. De motor stottert nu soms bij constante snelheid...
Reed vanochtend richting Leusden vanuit mijn woonplaats (rit van zon 130 kilometer). Toen ik ongeveer een drie kwartier aan het rijden was begon hij te bokken. Ik reed toen 120 km/u en zon 3000 toeren in de 5.
Gas los, terugschakelen naar 4, volgas flink doortrekken (lukte wel gewoon goed) en weer naar de 5 schakelen loste het probleem tijdelijk op. Het probleem deed zich nog een aantal keer voor
Daarna werd het drukker in het verkeer en kon ik niet meer met constant tempo rijden. Het probleem heeft zich echter niet meer voorgedaan.
Ik tank al een hele tijd euro 98, heb laatste een kleine beurt gedaan met rotor en verdeler.
Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Reply With Quote
  #4  
Old 14-03-2014, 07:41
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Vanochtend deed hij het weer. Bij elke constante snelheid schokte hij. Ik bedacht me dat ik laatst de slang die van het uitlaatspruitstuk naar de inlaat loopt weggehaald had (was afgescheurd bij de flens van de luchtfilterbuis). Het was mistig en koud vanochtend vroeg dus het kan dus zijn dat de carburateur bevriest bij een hoge snelheid en een (relatief) arm mengsel bij deellast.
De voetpakking vertoont daarnaast kleine scheurtjes.
In ieder geval bedankt voor de reactie Jasper

Rest alleen nog de vraag: Waar kan ik die flexbuis kopen? Heeft iemand een VW nummer?
Reply With Quote
  #5  
Old 14-03-2014, 13:04
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Als ik jou was zou ik voor een weber vervanginskit gaan, of de pierburg laten reviseren. Dat spul heeft na al die jaren zijn beste tijd gehad. Vaak gaat hierna de auto beter en ook nog zuiniger lopen ( wat de investering dus terug verdiend )
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #6  
Old 15-03-2014, 20:28
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

De Pierburg is al eens gereviseerd. Alles is er nieuw op gekomen. Op zich verder nog niet heel veel aan gehad maar de laatste tijd beginnen dezelfde dingen alweer terug te komen (waselement, vacuumslangen e.d.). Zo'n Weber lijkt me erg mooi, maar hij kost ook wel wat.
Bovendien moet ik als ik voor een Weber ga nog steeds de slangen hebben voor de inlaatluchtverwarming, omdat een weber net zo goed kan bevriezen :P
Reply With Quote
  #7  
Old 16-03-2014, 21:21
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Dat hoeft niet hoor. De egel die in het spruitstuk zit, i.c.m de spruitstuk verwarming die beide los staan van de carburateur en dus vacuum is voldoende. Mijn schoonbroer rijdt al 2 winters probleemloos. Motor draait mooier, zuiniger en is vlotter. Ook het geluid is wat sprtiever, maar niet overdreven.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #8  
Old 17-03-2014, 13:25
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

En waar heeft ie hem gekocht? En voor hoeveel?
Reply With Quote
  #9  
Old 17-03-2014, 18:55
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

ik heb dit probleem ook gehad en bij mij was het de verrijkingsklep halfgas.
Die vervangen loste het probleem op.
Gebeurt het ook als je heel rustig versnelt? Dan kan het ook de opbrengst van de acceleratiepomp zijn, die kun je zelf instellen.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-03-2014, 19:19
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Hij heeft hem gekocht voor 275 euro, compleet met handchoke enz erbij. Deze was tweedehands op dit forum
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #11  
Old 17-03-2014, 19:22
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

hoe is de vulpijp? Het kan ook zijn dat er zich roest heeft verzameld in de tank en dat dat het filter op de aanzuigleiding in de tank verstopt.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-03-2014, 08:54
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

het is opgelost. Die betreffende ochtend was het erg mistig en vrij koud. Hij begon te stotteren bij een constante snelheid op de snelweg.
De extra vochtige lucht bevroor in de carburateur. Als ik volgas gaf duurde het even voor hij oppakte maar daarna was het weg. Het duurde dan weer een tijdje voordat het weer begon. Toen ik minder constant ging rijden (lees filerijden, optrekken afremmen) was het weg.
Ik heb de slang vervangen afkomstig van het uitlaatspruitstuk. Nu is het weg en gisteren liep hij 's ochtends vroeg helemaal goed.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum