Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-10-2011, 20:30
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default Exact afstellen Bosch VE dieselpomp GTD

Hallo,

mijn golf 2 GTD met SB motor loopt nog niet helemaal naar mijn zin. Laatst heb ik de boostpin verdraaid zodat hij meer pit zou hebben , maar toen liep hij nog alleen maar stationair. Omdat ik vermoed dat deze pomp al eens uiteen is geweest zou ik graag alles weer op de basis afstellingen zetten. Volgens mij is die info beschikbaar in Bosch Esi-tronic op de C-archief dvd en wellicht ook in Elsa, maar helaas heb ik die niet ter beschikking. Wie heeft dit wel, of heeft een andere manier om aan deze info te komen?
Ik vermoed dat de pomp niet genoeg brandstof levert op dit moment omdat als de verrijkingsklep in de LDA dicht is, de auto alleen stationair loopt.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-10-2011, 20:38
Rallye Rallye is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 1,187
Default

Ik kan morgen eens kijken maar denk niet dat die info op Bosch ESI-Tronic staat.
In Elsawin is de auto volgensmij zoiezo te oud voor.

PB me anders het kenteken misschien dat ik morgen in de pauze wat aan de hand van het kenteken kan vinden.
__________________
Audi S3
Golf 6 GTI
Reply With Quote
  #3  
Old 21-10-2011, 00:13
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Als de auto na het verdraaien van de boostpin, slecht gaat lopen, of zelfs alleen nog maar stationair, heb je iets serieus fout gedaan of er zit iets niet lekker in je pomp.

Waar veel info te vinden is zou ik zo niet weten.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #4  
Old 21-10-2011, 08:53
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Dat er iets niet goed zit, ben ik zeker met je eens. Als ik de boostpin weer terugdraai dan loopt hij weer zoals voorheen. Ik vraag me ook af of de LDA werkt als een "verrijker" dus alleen de motor van "extra" diesel voorzien bij een bepaalde turbodruk, of juist als " doseerder" die de totale hoeveelheid diesel bepaalt.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-10-2011, 16:17
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

De LDA werkt als een verrijker. Echt heel vreemd dat ie zo extreem reageert op wat verdraaien, kan m.i. niet kloppen. Zit dat pennetje onderin, die tegen de kegel aan loopt, wel goed?
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #6  
Old 21-10-2011, 20:03
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Dat pennetje onderaan heb ik als eerste bekeken, zit daar een veertje achter of werkt hij op luchtdruk? Hij veerde niet vanzelf eruit aanvankelijk toen ik de boostpin demonteerde, maar toen ik de motor starte zonder boostpin kwam hij wel naar buiten.Ik ga er vanuit dat dat zo hoort, want als er een veertje in zit krijg je die boostpin nooit meer terug in het gat, maar heb er voor de zekerheid wat wd40 op gespoten. "Rallye" heeft me vriendelijk aangeboden in Esi-tronic, het systeem van Bosch, te kijken of hij de afstelgegevens kan vinden, als het goed is hoor ik daar nog over of t gelukt is.

Mijn vermoeden is dat de hoeveelheid diesel op de pomp zelf verkeerd is ingesteld, omdat vroeger een andere procedure bestond voor het stationair afstellen dan tegenwoordig, waardoor je natuurlijk vrij snel van de basisafstellingen af raakt.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-10-2011, 21:38
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Nee, zit geen veertje achter, hij gaat idd op druk naar buiten as de pomp draait. Als ik het zo lees, is daar niks mis mee bij jouw pomp.
Misschien kun je es proberen om de roetstop een halve slag in te draaien en kijken wat ie doet. Draai dan wel van te voren even je stationairschroef terug.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #8  
Old 22-10-2011, 14:38
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Als ik dat doe dan ben ik bang dat ik steeds verder van de originele instellingen afraak, dus wil ik het experimenteren liever bewaren als laatste redmiddel en eerst proberen of ik de "originele" basisafstellingen kan krijgen ergens.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-10-2011, 15:31
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

voor de mededieselaars nog een hele handige link waarin de pomp super uitgebreid staat beschreven:
http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum