Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-08-2004, 22:13
golf1gtd golf1gtd is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 65
Default hellup, pech langs de weg met golf 1

hallo, ik stond zojuist langs belgische snelweg, had geen enkele versnelling meer, terwijl bak goed in orde is,
na een uur of wat stopten er mensen die me afsleepten tot ong 3 km van huis, daarna de auto naar huis geduwd, als je dus denkt dat een golf 1 een lichte auto is, grrrrrrr



anyway, probleem is dat mijn pook hele rondjes kan zwaaien, en het mechanisme er niet op reageert, als ik aan de as van de bak draai, schakelt ie wel dus de bak is ok, heb gezien dat er een boutje niet heel vast meer zat,, van het schakelmechanisme, die met zo,n rare ronde rubber en een ijzeren plaatje afstelling is weg, als ik het boutje vastdraai heb ik 1 versnelling die het doet, dat is beter dan geen.

vraag, hoe moet ik dit nu vastzetten/afstellen

vraag, er zitten aan de onder kant van de bak 2 mechanismen, eentje met een pin en 2 rubbertjes, en eentje die is korter en zit dichter bij het linker voorwiel dan de andere, deze zit wel goed vast.

ik heb geen zin meer in beunen of dure rekeningen,

wie kan me zeggen hoe ik dit op moet lossen

groetjes, bram
Reply With Quote
  #2  
Old 28-08-2004, 22:45
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik volg niet helemaal wat je nu vertelt dat kapot is....

Dit is een eenvoudige schematische tekening van een Golf 1 schakelsysteem, wat is er kapot/los bij jou?


__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #3  
Old 29-08-2004, 08:04
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Knap schema. Nu weet ik precies wat ik nog moest veranderen.
Reply With Quote
  #4  
Old 29-08-2004, 11:29
golf1gtd golf1gtd is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 65
Default

dank je wel stijn, voor dit goede schema,

de bout van het linker gedeelte onderaan was los, dus zeg maar het mechanisme aan de linkerkantvan de centrale as vanaf de versnellingsbak gezien,
dus de schakelbewegingsmoer losgeschoten,
niet de keuzebeweging. is dat korte beugeltje aan de rechterkant.

kon in het donker niet zoveel zien gisteren, mijn auto is gvd verlaagd, dus eronder gaat amper...

zoals ik het bij mijn auto kan zien is de moer losgeschoten waarmee ik van 2 naar 1 en van 4 naar 3 ga, dus de schakelbeweging

de keuzebeweging, links en rechts met de pook binnen funktioneert blijkbaar nog, want die moer zit wel vast.

heb de moer er weer es op gezet, pook en bak in vrij gezet, moer vastdraaien zonder dat ie schakelt,beetje pielen, en dan ging ie weer in alle versnellingen, maar heel heel erg beroerd, en stangen gaan niet lekker,
heb wel gezien dat mijn rubberen busjes helemaal versleten zijn en dus is er veel speling, deze heb ik inmiddels nieuw gehaald vanochtend, hoe moet ik het mechanisme nu afstellen zodat ie wel lekker schakelt,

door jou schema kon ik hem al weer rijdend maken, deze golf, kan je me ooknog een goede tip geven zodat ie weer als vanouds lekker schakelt en boel.

bedankt tot zover..

heeft er trouwens nog iemand een vloerkleed liggen voor een gti/gtd, wel org gti. geen golf c matten of andere schuurpapier..

groetjes,

bram
Reply With Quote
  #5  
Old 30-08-2004, 16:49
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Als je alle rubbers en geleiders vervangt en alles goed smeert dan schakelt hij vast weer als vanouds.
De bak valt zonder stangen er aan vanzelf in een vrijpositie tussen de 1 en 2. Als je je pook ook in de positie zet en zo de keuzebeugel op de as vast zeg dan zou het moeten kloppen. Even testen, misschien nog een millimeter verstellen...
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 30-08-2004, 16:52
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Knap schema. Nu weet ik precies wat ik nog moest veranderen.


Yep, jij moet de rechtopstaande beugel die aan het einde van de lange stang naar voren zit een centimeter verlengen. Dan krijg je een grotere slag zodat je van achteruitblokkering tot rechts genoeg slag hebt om aan de bak van 1 tot 5 te komen.
Als je die beugel van een 4 en 5 bak vergelijkt zie je dat het enigste verschil is dat de 5 bak beugel iets langer is. Sinds ik dat weet zoek ik niet meer op de sloop maar verlas ik gewoon de 4bak beugel.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #7  
Old 30-08-2004, 17:28
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Ja dat moet ik idd nog doen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum