Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-11-2004, 20:34
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default Domstrebe(n)

Wie heeft er hier ervaring met een domstrebe (veerpootbrug) achter in de auto. Eentje die boven op de schokbrekers word gemonteerd en niet aan de carrosserie. Heeft dit nut, is het te merken? Ik heb een Jetta 4-drs en met die plaat van de achterbank erin lijkt de auto me al redelijk stevig.

Ook ben ik benieuwd naar mensen die voor onder een versteviging hebben. Dwz tussen de draagarmen in. Ik ben namelijk bang dat deze erg laag komt te hangen en daardoor de grond gaat raken. Ik weet dat bij Polo 86(C) modellen dit tot zware schade aan de voorwielophanging kan leiden :frown:

Liefst had ik een complete rolkooi maar dat is niet erg praktisch aangezien ik ook nog met 4-man (liever 4-vrouw ) de auto wil kunnen instappen zonder acrobatische toeren uit te halen
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #2  
Old 02-11-2004, 20:39
Chrispy's Avatar
Chrispy Chrispy is offline
Old Fart
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 931
Default

een jetta is op zich stevig genoeg. Maarrrrrr... als jij aan de vering gaat werken, (lees: zwaardere klappen laat krijgen door verlaging etc. ) kunnen de schokken op de veerpootbehuizing schade gaan veroorzaken. Ik heb er wel eens kokers compleet weg zien scheuren. Dit kan je door het plaatsen van een veerpootbrug wel ondervangen.
__________________
Eigen volkswagens eerst !!!
Reply With Quote
  #3  
Old 02-11-2004, 20:41
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Ik heb zelf een vaste brug tussen de kasten geklemd. De strebe die jij bedoelt komt op de zuigerpennen. Heb er geen ervaring mee maar ik weet dat er erg weinig ruimte overblijft om je zuigerpen vast te zetten. Ook heb ik op een duits forum eens wat over deze manier van bevestigen gelezen, dat was negatief. Zo uit mijn hoofd weet ik niet wat er op tegen was maar ik weet nog wel dat het toen logisch en goed onderbouwd was.

Ik heb op mijn polo coupe een unterfahrschutz en dat fungeert dus ook als strebe tussen de draagarm punten. Voor een polo doet het wonderen door gebrek aan een subframe (weet jij ook uit ervaring). Hoeveel het doet voor jouw jetta durf ik niet te zeggen.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-11-2004, 20:46
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by Chrispy
een jetta is op zich stevig genoeg. Maarrrrrr... als jij aan de vering gaat werken, (lees: zwaardere klappen laat krijgen door verlaging etc. ) kunnen de schokken op de veerpootbehuizing schade gaan veroorzaken. Ik heb er wel eens kokers compleet weg zien scheuren. Dit kan je door het plaatsen van een veerpootbrug wel ondervangen.


Het gaat om de achterkant in dit geval. Jij bedoelt dan een domstrebe die met bouten aan de carrosserie word bevestigd? De reden die jij opgeeft is idd een vd redenen dat ik er eentje overweeg te plaatsen! Plus dat ik nog strakker hoop te sturen. Maar ik denk dat dat laatste niet zo snel te merken zal zijn.

@Polopower, ik had idd een Unterfahrschutz onder mijn G40. Werkte echt perfect icm met een veerpootbrug. Duidelijk te merken!
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #5  
Old 02-11-2004, 20:51
Chrispy's Avatar
Chrispy Chrispy is offline
Old Fart
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 931
Default

ik bedoel ook de achterkant, maar daar heb je ook nog twee versies voor gehad. een op de kokers, en en op de cilinders van de schokkers. Volgens mij hebben beiden het zelfde effect.
__________________
Eigen volkswagens eerst !!!
Reply With Quote
  #6  
Old 03-11-2004, 18:58
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Niemand ervaring met een domstrebe achter die bovenop de zuigerstangen van de schokbrekers komt? Eentje die aan de carrosserie bevestigd word is niet te vinden voor een Jetta 2. Ik heb Wiechers erover gemaild en volgens hun klopt de afstand niet t.o.v. een Golf 2. Anders moet ik een universele op de kop zien te tikken!
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #7  
Old 03-11-2004, 19:00
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

en als je nu gewoon een balk last voor tussen de poten in?
ga even zoeken naar foto's of vortex.ik heb er al heel wat oplossingen voor gezien
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-11-2004, 23:11
MKII freak's Avatar
MKII freak MKII freak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 342
Default

ik heb voor onder wel een stang zitten maar die zit redelijk gelijk met mijn carter dus lager iig niet. En achter (boven op de schokbrekers)zit ie net en heb er nog niet mee gereden dus dat kan ik je niet vertellen.

Maar ik rijd dan wel een golf 2.

Suc6
Reply With Quote
  #9  
Old 03-11-2004, 23:16
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by MKII freak
ik heb voor onder wel een stang zitten maar die zit redelijk gelijk met mijn carter dus lager iig niet. En achter (boven op de schokbrekers)zit ie net en heb er nog niet mee gereden dus dat kan ik je niet vertellen.

Maar ik rijd dan wel een golf 2.

Suc6


Die stang vooronder gaat er wel komen, via Braspenning bestellen denk ik. Achter gaat het een zelfbouw apparaat worden. Alhoewel, zelfbouw? Een vriend van me gaat hem in elkaar zetten
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #10  
Old 05-11-2004, 11:06
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

heb even mijn best gedaan qua zoeken:

Quote:

zu Domstreben die direkt auf die Kolbenstangen der Stoßdämpfer geschraubt werden (ohne bohren):

Das ist nicht nur schwachsinn weil es dem Sinn einer Domstrebe völlig wiederspricht, das ist sogar gefährlich da du spätestens nach ein paar hundert Kolimoetern kaputte Domlager haben wirst und die Dämpfer nicht lange mitmachen!

Das hat sich mal irgendeiner ausgedacht der davon weder ahnung hatte noch verstand.

Oder hat einer von euch mal eine solche Strebe von Wiechers oder Sandtler gesehen, die im übrigen auch für den Motorsport produzieren und wenn das wirklich sinnvoll wäre dann würde es das auch mit sicherheit von denen geben!

also, FINGER WEG von diesen teilen die auf die Kolbenstangen kommen!


Bron: http://www.motor-talk.de/t439961/f146/s/thread.html


Klinkt logisch. De reden waar ik eerder aan refereerde kan ik echter niet terug vinden maar daar stond ook een technische verklaring voor wat er met je zuigerpennen gebeurt, dat ik toen niet anders dan logisch kon beschouwen.
Reply With Quote
  #11  
Old 05-11-2004, 11:21
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Lees ook deze topic even: http://www.motor-talk.de/t451424/f22/s/thread.html

Met een dergelijke brug loop je dus het risico op schade aan je zuigerpennen. Normaal zorgt de toplager voor demping van de krachten die vrijkomen van de demper. Zodra jij een directe/ongedempte verbinding aanbrengt tussen de zuigerpennen dan komen er andere krachten op de pennen te staan, dan waar zij voor gemaakt zijn. (lengterichting vs. horizontaal)
Reply With Quote
  #12  
Old 05-11-2004, 12:08
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Duidelijke zaak! Heel erg bedankt!!!

Word waarschijnlijk een eigenbouw of universele brug achter. Een Wiechers steun tussen de draagarmen voor en op de veerpoten voor zit al een Wiechers!
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #13  
Old 05-11-2004, 20:11
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

lees het nu pas:

Quote:
Eentje die aan de carrosserie bevestigd word is niet te vinden voor een Jetta 2


Zijn de 'domen' en de dimensies ertussen dan anders dan bij de golf?
Reply With Quote
  #14  
Old 06-11-2004, 01:24
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by polopower
Zijn de 'domen' en de dimensies ertussen dan anders dan bij de golf?


Achter schijnt die afstand niet hetzelfde te zijn. Heb Wiechers een mail gestuurd of ik die van een Golf/Corrado kon gebruiken. Dat scheen niet te kunnen.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum