Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Lupo, Fox en Up!
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-04-2015, 20:33
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default kenners gezocht: Lupo FSI probleem!

Hoi VF-ers,

Ik heb nu ongeveer een jaar een Lupo FSI uit 2001. Heerlijk snel en erg zuinig bakkie. Hij verbruikt sinds de aankoop echter al koelwater en het abgaswarnleucht blijft branden.

Vorige week het koelsysteem op druk laten zetten om te testen of de koppakking of cilinderkop lek was. Gelukkig waren beiden nog goed. Toen ik hem ophaalde werd het minder leuk. Mijn maat in m'n golf tdi en ik in de lupo. Stoplichtsprintje dus. Ik bleef hem makkelijk voor maar binnen 200 meter leek het alsof er een nieuwe paus was gekozen. Grote witte rookwolken onder de auto vandaan Dus. Het kwam niet uit de uitlaat.

Bleek dat er een verwarmingsklep(6X0 819 809) in zit, die door een magneetklep (1J0 906 283 C) wordt aangestuurd die weer door de koelwatertemperatuursensor wordt bediend. Die verwarmingsklep kwam het water uitzeiken wanneer de kickdown wordt gebruikt.

Dit klepje kan ik natuurlijk domweg vervangen samen met het magneetklepje. Kostenopgave 100 e. Nu ben ik echter bang dat dit probleem dan binnen afzienbare tijd gewoon weer opnieuw begint.

Iemand ervaring hiermee?

De storing schijnt een NOx sensor te zijn en het regelapparaat daarvan kan stuk zijn. maar dat is minder spannend dan het koelwaterverlies. Iemand die me kan helpen? Ik heb de verwarmingsklep er nu tussen uit gehaald en kan dus gewoon rijden zolang ik niet in de file kom of de kickdown gebruik.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW

Last edited by GoAzBox : 13-04-2015 at 20:39.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-04-2015, 22:39
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Dat klepje is 14 jaar waterdicht geweest, waarom zou het dan nu snel weer stuk gaan?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 14-04-2015, 05:44
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Dat hoeft in principe niet maar het klepje is vast om een reden stuk gegaan. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er meer aan de hand is en hoop dat er op dit forum iemand aanwezig is die er ervaring mee heeft.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum