Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-09-2007, 17:10
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Exclamation 100km probleem

Ik heb nou toch wat vaags, al zeg ik het zelf.
Na customreparatie van m'n choke (zie mijn welkomsttopic 'nieuwe Golf 1 lover') drinkt m'n 1300tje weer normaal en rijdt ie ook prima.. op 1 ding na:

Na ongeveer 100 km te hebben gereden, vaak ben ik dan net op plaats van bestemming, begint de boel plots te stotteren en moeilijk te doen. Wil ik dan inparkeren slaat de motor continue af. Een keer gebeurde het ook veel eerder dan na 100 km te hebben gereden, maar toen had ik al wel ongeveer 1 tot 1,5 uur 'gereden' vanwege file, normaalgesproken ongeveer dezelfde tijd als wat ik doe over die 100 km's.
Ik weet ondertussen wanneer het komt, maar kan er nog niks aan doen. De symptomen waardoor ik het zie aankomen zijn dat de radio plots uitvalt (kan wel weer aan daarna), dit gebeurd meestal een minuut of 10/15 van te voren. Even later heb ik ook ineens een rateltje achter m'n km-teller, geen idee waar dat vandaan komt of wat het is.

Wanneer ik niet te ver hoef is er niets aan de hand en rijdt ie prima, maar zodra ik wat verder wil, dus een km of 100 of meer, dan is dit erg lastig. Hebben jullie suggesties wat dit kan zijn en/of hoe het op te lossen is?

Alvast bedankt!
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 19-09-2007, 17:43
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Dat geratel aan je km-teller hoor je waarschijnlijk alleen onder het rijden, niet als je stilstaat. Dit heeft te maken met de smering van de km-teller. De mijne ratelt ook af en toe. Kwestie van de tacho-unit loshalen, km-teller kabel ontkoppelen en van bovenaf wat smeerolie erin laten lopen (WD-40 kan wel). die olie loopt door tot aan de versnellingsbak. Het geratel zou nu over moeten zijn.

Dat van die radio die ineens wegvalt vind ik wel vaag. Het kan niet zo zijn dat de dynamo de accu niet goed bijlaadt, want dan trek je je accu leeg en kun je na uitvallen helemaal niet meer starten. Maar het lijkt er wel op dat het daarmee te maken heeft, naar mijn idee.

In hoofdzaak zijn er altijd 1 of 2 dingen mis als de motor ineens uitvalt: of ineens geen benzine meer, of geen ontsteking. Als je na een tijdje rijden geen benzine meer hebt, kan dat komen door een verstopte benzineleiding, Kwestie van filter losschroeven (de benzinefilter onder de motorkap) en dan met perslucht doorblazen (wel tankdop van tevoren even afnemen!)

indien ontsteking niet goed: wat is de staat van rotor, verdeelkap, bougiekabels en dergelijke?

ben wel eens benieuwd waar het nu aan ligt...

groeten, Dennis
Reply With Quote
  #3  
Old 19-09-2007, 17:55
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Kijk eens na hoeveel je dynamo laadt...
Reply With Quote
  #4  
Old 19-09-2007, 21:22
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Dynamo probleem lijkt me ook erg waarschijnlijk, kan ook anders niet verklaren waarom je radio uit zou vallen...

@sjoes85: is dat wel sim wd40 in je km-teller kabel? Kan dat dan niet IN de versnellingsbak terechtkomen?
Reply With Quote
  #5  
Old 19-09-2007, 21:44
GertJan Vento's Avatar
GertJan Vento GertJan Vento is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 187
Default

problemen met je contactslot, als je dynamo slecht zou zijn zou hij geen problemen aangezien de accu niet leeg is
Reply With Quote
  #6  
Old 19-09-2007, 22:03
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,993
Default

Geen massalek o.i.d?

Alleen dan is t echt raar dat het dan altijd
na dezelfde tijd/aantal km gebeurt...

Kun je na het afslaan van de motor wel direct
opnieuw starten?

Werken vlak voor het afslaan jouw brandstofmeter
en temperatuurmeter nog wel prima?

Lastig probleem...
Reply With Quote
  #7  
Old 21-09-2007, 16:31
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Heren, bedankt voor het meedenken tot nu toe!

Ik ben nog niet zo auto-elektrotechnisch, maar dat de accu wordt leeggetrokken lijkt me logischerwijs niet mogelijk. Een auto rijdt toch geen 100km op een accu!? Ook kan ik na het uitvallen wel weer starten, maar blijft ie dan niet stationair lopen (anders was ie ook niet uitgevallen lijkt me). Bedenk me nu: heb wel een aantal keer gezien dat wanneer het probleem weer op kwam, tijdens het schakelen bij het intrappen van de koppeling in feite heel de auto kortstondig uitvalt. Acculampje brandt kort en motor valt eigenlijk uit maar wordt daarna wel weer opgepakt, tot ik helemaal stil sta dan slaat ie uit. Bij het gas terug nemen hort en stoot ie al wat in deze fase.

@ Gertjan Vento: Wat bedoel je precies? Wat kan er mis zijn met m'n contactslot (kan ik dit zien?)

@ Sponze: Massalek? Waardoor kan dat veroorzaakt worden, hoe kan ik dat zien?
Bij de temp.meter heb ik nooit afwijkingen geconstateerd; de benzinemeter het ik nooit zo op gelet, maar tijdens het rijden geen afwijkingen gezien.

Tis ook nog es een lastig probleem om een dealer/garage voor op te zoeken. Dan moet ik eigenlijk eerst 100km rijden en zorgen dat ik net bij hun uit kom
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 21-09-2007, 19:36
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by rhwp
Bedenk me nu: heb wel een aantal keer gezien dat wanneer het probleem weer op kwam, tijdens het schakelen bij het intrappen van de koppeling in feite heel de auto kortstondig uitvalt. Acculampje brandt kort en motor valt eigenlijk uit maar wordt daarna wel weer opgepakt, tot ik helemaal stil sta dan slaat ie uit. Bij het gas terug nemen hort en stoot ie al wat in deze fase.
(


Dat heb ik ook wel eens gehad in de winter als de motor net gestart was. Door het op laten komen van de koppeling slaat de motor weer aan. Naar mijn idee heeft dit te maken met een fout in de ontsteking of te weinig benzine.
Eerder een fout / uitval in de ontsteking dus. Misschien zijn je vacuumslangetjes lek, zodat de vervroeging/verlating van onsteken niet goed functioneert en er soms bij het accelereren geen bougies vonken op het juiste moment.
De vacuumslangetjes zijn die witte/groene slangetjes die je op de volgende trajecten terugvindt: van luchtaanzuigslang naar carburateur, van carburateur naar ontstekingsmodule (rotor/stator + contactpuntjes houder) en van je groene 'bol' linksachter onder de motorkap tegen de parafan opgeschroefd, naar de carburateur. Vervang die slangen eens, en stel je contactpuntjes eens goed af. Of nog beter: vervang je contactpuntjes eens!
die dingen moeten om de 15000 km vernieuwd worden.
Contacthoek moet 47 +/- 3 graden zijn.

groeten, Dennis
Reply With Quote
  #9  
Old 21-09-2007, 22:55
GertJan Vento's Avatar
GertJan Vento GertJan Vento is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 187
Default

Als je een slecht contactslot zou kunnen hebben dat hij daarom een slechte verbinding heeft. Kan ook iets met de ontsteking of brandstofpomp zijn??
Reply With Quote
  #10  
Old 23-09-2007, 21:28
rhwp's Avatar
rhwp rhwp is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 96
Default

Vanochtend naar Lelystad gereden en vanavond weer terug. Beide zonder problemen, behalve dan dat op de heenweg na 130km (paar 100m voor plaats van bestemming) m'n radio uitviel en op de terugweg na 105km M'n radio zit overigens direct op de accu en niet via het contactslot bedacht ik me, dus een slecht contact zal het in dezen niet zijn lijkt me dan. (?)

De ratel achter de teller constateer ik nu ook bij het wegrijden en zal met een drup olie dus oplgelost moeten kunnen worden (trek ik die tellers er zo uit?)

Benzine wordt er niet extra verbruikt gelukkig. Vanavond getankt (hoe duur ) en heeft de laatste tank weer 1:10.9 gereden, dat is normaal gebleken de afgelopen paar maanden en m'n choke-fix houdt het dus ook

De luchtslangetjes heb ik gechecked, leken me goed te zitten. Een 'groene bol' met bijbehorden 3e slangetje kon ik echter niet vinden.. Misschien is dat alleen bij een jb-motor zoals jij hebt Sjoes?. Aan de andere kant zijn de slangetjes nu wel verdacht omdat ik ze gister ff los heb gehad en weer terug heb gezet.. en nu blijft de auto dus lopen. Zelfs drie rondjes door de wijk a 20km/h, op zoek naar een P-plek, leverden geen problemen of gestotter op.

Deze week eens kijken of ik in de (beperkte) onderhoudsinfo die ik heb iets kan vinden over wanneer hiervoor de contactpunten etc zijn vervangen en dan wellicht maar es informeren wat zoiets moet kosten. Wellicht gelijk ook bougies + bougiekabels meenemen? Is dat aan de raden?
__________________
Als het Golft, dan golft het goed.

Donkervoort Automobilia.nl
Reply With Quote
  #11  
Old 25-03-2008, 14:38
Tommy_cc_'s Avatar
Tommy_cc_ Tommy_cc_ is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 145
Default

neem dan ook een verdelerkapje en rotortje mee, kost geen drol en weet je zeker dat je onsteking goed in orden is. je kunt ook ombouwen naar electronische ontsteking (search gebruiken!!)
Mij lijkt het er op dat je last hebt gehad van een vacuum lekje (slangetje zit nu weer goed) en misschien wat last van vuil in de tank/leiding (het 100km probleem komt wel vaker voor)
succes ermee
__________________
Einzer eingezatst!!
Reply With Quote
  #12  
Old 25-03-2008, 16:05
peter88 peter88 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 209
Default

heb wel eens last ervan dat hij inhoud en stottert ,maar dat is verschillend van afstand , en het gebeurt alleen maar praktisch , als ik harder dan 90 a 100 rijdt ,

of een berg oprijd ??? . is dat dan hetzelfde euvel of ? , zit dat meer in de carb
__________________
'81 mk1 cabrio 1600 eg --> 1800 DX
'05 polo 16v
'08 T5 1,9tdi
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum