Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-03-2010, 22:29
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default problemen golf variant met AAZ diesel

allen,

Ben al een tijdje de tevreden bezitter van een Golf III variant met een 1.9 AAZ blok. De wagen is van 1998 en de krukasbout is dus af fabriek al aangepast.

de wagen heeft nu ca 210.000km gedraaid en dat is volgens mij voor een diesel niet veel.
nu zijn echter in de afgelopen weken achter elkaar de waterpomp (vorige maand) en de start-motor (afgelopen week) kapot gegaan.... is dit normaal bij een dergelijke lage kilometerstand en wat is de volgende "grote" reparatie?

de distribitie en multiriem (wagen heeft airco) zijn overigens bij de 180.000 vervangen.
kokers zijn goed, draagarmen spelingsvrij en de wagen heeft eigelijk nergens roest.
Heb de auto niet als hobby (daar zijn mijn Guzzi's voor..........) en gebruik 'm voornamelijk voor het werk; hij moet dus betrouwbaar en rendabel blijven

gaat deze wagen na vervanging van de startmotor weer 2 ton mee zonder al te veel gezeur of wordt het tijd voor iets anders?

meeste onderhoud doe ik zelf maar ik heb geen garage tot mijn beschikking.

lagers, remmen etc draai ik mijn hand niet voor om, maar kan nu eenmaal niet op straat eventjes het blok lichten.

mijn rijstijl: vlot, maar nooit op koude motor; als de boel eenmaal op temperatuur is toerental rond de 3000 toeren houden, daaronder is er toch niemand thuis en boven de 4 raaktie een tikkie buiten adem (max koppel zit volgens opgave fabriek bij 3200 als ik me niet vergis)

iemand ervaringen met deze blokken? en wat zijn reguliere kilometerstanden voor groot onderhoud

alvast bedank voor jullie input
ben zelf heel erg gecharmeerd van deze wagen; de volledig mechanische inspuiting en het ontbreken van een echt motormanagment systeem maakt 'm in mijn ogen betrouwbaarder en makkelijker te onderhouden, maar vrouwlief is een beetje geschrokken van de twee "grote" reparaties binnen zo'n korte tijd

steven
Reply With Quote
  #2  
Old 27-03-2010, 18:01
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Herkenbaar dit!

Mijn Golf (zelfde blok) heeft na 245000 km ook 1x de behoefte aan veel nieuwe onderdelen...
Zo stond ik anderhalve week geleden met een kapotte dynamo, laatst een dieselleiding lek en tot 2x kort achter elkaar de multiriem moeten vervangen. Afgelopen week de gloeispiralen. En nu staat de uitlaat op de nominatie.

Tsja, vergeet natuurlijk niet dat je praat over een auto van 12 jaar oud en dan gaat er wel eens iets stuk. Dus echt gek kijk ik er niet van op. Het is vervelend dat zoiets kort achter elkaar gebeurt maar zou me niet echt zorgen maken. De motoren zijn in de basis degelijk zat om 3 ton of meer te halen. En je mist een hoop elektronica en dat maakt het onderhoud alleen maar eenvoudiger en minder duur.
Waar je rekening mee moet houden bij deze motoren is dat de koeling in orde is. Ze kunnen onder hoge belasting snel warm lopen met alle gevolgen van dien. En rustig warm rijden, maar dat doe je al lees ik.

Maar goed, de dingen die jij stuk hebt gehad zijn niet direct op de motor terug te voeren maar zijn aanbouwdelen.

Ikzelf rijd de auto ook eerst rustig warm en kom het eerste half uur niet boven de 2500 tpm met schakelen. Daarna wil ik hem wel eens doortrekken tot zo'n 3500tpm maar dat is vrij zelden. Op de snelweg rij ik nooit boven de 4000tpm en das dan zo'n 150 km/h. Mijn verbruik ligt zo rond de 1 op 16 constant. Het koppel van 150 Nm is beschikbaar tussen de 2400 - 3400 tpm.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken en lekker door blijven karren. Onderdelen zijn goed te betalen en makkelijk te vervangen. En voor 500 € die je misschien nu aan kosten hebt gehad heb je geen andere auto die net zo goed is.....

Hoop dat je wat aan deze info hebt!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #3  
Old 28-03-2010, 16:22
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

leeftijd boeit me niet zo, de golf is wat dat betreft het jongste voertuig in de familie; de daihastsjie van vrouwlief is van 93, en de twee guzzi's van 82 en 85........ (de 85er heeft overigens 256.000km gelopen)

wil meer weten wat ik bij een dergelijke golf nog aan potentiele dure grappen kan verwachten de komende kilometers

4000 toeren kom ik zelden aan, hier in de randstad moet je midden in de nacht gaan rijden om nog eens een keer de snelheids limiet te breken (en s'nachts rijdt ik voor mijn plezier en laat ik de golf dus lekker staan...........)
momenteel maak ik de meeste kilometers voor de baas en das allemaal tijdens werkuren; dan heb je geluk als je een gemiddelde van 80-90 neerzet

mijn uitlaat is recent gelast; maar die gaat er inderdaad ook 1 dezer dagen onder vandaan vallen; maar dat boeit me niet zo; die kan ik makkelijk zelf vervangen dus dat zijn de kosten niet.

verdere zaken die je noemt (dynamo, gloeispiralen, leidingkie.......) zijn allemaal dingen die ik zelf kan; startmotor had ik eigelijk ook zelf willen doen maar dat werd mij afgeraden omdat die (welke malloot verzint zoiets???) met 1 van zijn bevestigingsbouten de bakzijde van het blok op zijn plaats houdt.
Blok van de golf is nu eenmaal wat zwaarder als mijn guzzi-spul en ik heb er de ruimte en het gereedschap niet altijd voor.

wolgast bedankt; iemand anders nog wat tips/opmerkingen

Last edited by 3wheel : 28-03-2010 at 16:27.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum