Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 16-12-2006, 16:41
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
remdelen kan je niet eeuwig laten droog leggen he. een hoofdremcilinderbijv als jedeze droog weg legt dus zonder remvloeistof meer, dan kan je hem na een half jaar beter weg gooien,
zoals gezegt remvloeistof trekt vocht aan en vocht tast je delen aan, het kan dus goed zijn als je hem straks monteert en je gaat remmen je zo de cups kapot trapt omdat het allemaal verroest en vergaan is.

de remolie zal dan zo je rembekrachtiger in stromen en dit is uiteraard ongemerkt.

denk er even aan


Nee zolang staat t nou ook weer niet droog en de hoofdremcilinder zit nog vol, alleen de leidingen niet, en gaat t kapot dan vervang ik t wel, voor mijn project wagen interesseert me dat niet zoveel...
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #22  
Old 17-12-2006, 09:52
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Persoonlijk zou ik het gewoon bij dot 4 houden. Deze remvloeistof is goed genoeg voor sportief gebruik. Als je toch betere vloeistof wil gebruiken dan zou ik voor dot 5.1 gaan en geen dot 5.
Misschien is het wel handig om te vertellen waarom je het wilt gebruiken. Ik las in je eerste post iets over verversen, geen lakaantasting etc. Maar wil je echt op een circuit gaan rijden ofzo?. Vergeet niet dat dot 5.1 ook geregeld vervangen moet worden aan de hand van het gebruik. Sommige lui die geregeld op een circuit rijden verwiselen om de 4 week hun remolie.

Door stahlflex leidingen te monteren heb je een iets harder perdaal. Dat weet iedereen. Wat vele niet weten is dat het nog een positieve eigenschap heeft: het laat minder water door dan rubberen slangen. Dit verlengt de levensduur van je remolie. Ook het rempotje moet goed dicht zijn (op het ontluchtingsgaatje na)

Dot 5 is een olie die op siliconenbasis is. Totaal anders dan de dot 3 dot 4 en dot 5.1. Alleen als je het remsysteem opnieuw opbouwd, dus alles nieuw, kun je dit gebruiken. Remcups etc mogen nog niet eerder in aanraking zijn geweest met dot 4. Alleen dan kan dot 5 voordelen hebben.

Last edited by peter139 : 17-12-2006 at 10:12.
Reply With Quote
  #23  
Old 17-12-2006, 21:47
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

alles is en komt nieuw aan mijn systeem dus dat is geen probleem.

en circuit gebruik?? najah wil is een keer op het circuit gaan rijden ja om gewoon een beetje vlink te kunnen gassen zonder dat er opstakels om en op de weg verschijnen die je niet hebben wilt. ( mede weg gebruikers - kinderen-wilde dieren) allemaal factoren die je auto in 1 keer naar een vrak kunnen laten veranderen.

en natuurlijk heb je op een circuit ook altijd mede rijders maar die zijn even wat meer bedacht op zaken dan een bestuurder onder invloed of een beginnende bestuurder of simpel weg een bestuurder die niet op zit te letten.

en ja misschien moet ik toch maar voor dot 4 gaan dan kan ik eventueel als ik een keer vlink ga blazen op het circuit de remolie vervangen naar 5.1.

maar de hoofdzaak is gewoon dat dot 5 niks aan tast geen lak/remdelen en trekt geen vocht aan.

dus wel zaken die mij trekken zeg maar.
Reply With Quote
  #24  
Old 12-08-2007, 14:28
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Beetje oude koe uit de sloot halen

Heb vorige week bij mijn Golf1 het systeem ontlucht samen met mijn neef die werkt bij een vw dealer. Er is nu Dot 5 ingekomen, wat volgens hem totaal geen probleem zou zijn. Nu heb ik alleen wel een flinke lekkage bij de remklauw linksachter. Lekt zo te zien bij de bediening van de handrem langs. Is mijn systeem nu compleet fucked door die remolie (rubbers gaar etc) of is misschien alleen die afdichting daar gaar ? Klauwen zijn wel gereviseerd, maar niet door mij zelf.
Reply With Quote
  #25  
Old 12-08-2007, 18:38
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Kan zijn dat er een vuiltje tussen de afdichting heeft gezeten ofzo? Of een zuigertje wat lekt en over het hoofd is gezien misschien...

Maar het lijkt me sterk dat een remvloeistof je rubber aantast, dat zou niet echt handig zijn...
Reply With Quote
  #26  
Old 13-08-2007, 10:39
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Ik denk dat je een lekke remcilinder hebt...
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #27  
Old 13-08-2007, 18:09
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Het komt bij de afdichting van het handremmechanisme omhoog. Ligt iig een flinke plas in de garage. Heb al even wat research gedaan op internet:

Quote:
DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd.


Quote:
Gebruik dus nooit siliconen remvloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit zal zeer agressief reageren op elkaar wat levensgevaarlijk kan zijn.


Denk dat ik maar beter complete remsysteem kan reviseren (nu alleen de achter klauwen gereviseerd) en dan zorgen dat alles eruit is. Daarna gewoon weer dot4 erin gooien. Wil iig geen risico nemen. Mijn complete systeem was wel bijna leeg, maar is dus wel dot3/4 in gebruikt. Daardoor kans dat het gaat reageren met die dot5 remvloeistof.
Reply With Quote
  #28  
Old 26-09-2007, 20:07
DutchRebel DutchRebel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 380
Default

werkt natuurlijk ook andersom, als er ooit dot 5 in heeft gezeten mag je ook geen 3 of 4 meer gebruiken.

maar weet je zeker dat t geen 5.1 is geweest wat erin gestopt is?

lijkt me dat iemand die bij een dealer werkt wel weet dat je dit niet kunt doen..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum