Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-01-2006, 11:24
w3zl01d w3zl01d is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 73
Send a message via MSN to w3zl01d
Default keuring

lekker hoor moet me t2b bus voor de keuring kan ik toch nergens die 2de gele nummer plaat vinden ik naar zo een bedrijf die ze bij maakt moet ik nieuw kenteken bewijs aan vragen duurt 2 weken gelukkig vind ik hem net achter me stoel !

Last edited by w3zl01d : 05-01-2007 at 19:15.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-01-2006, 11:31
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,387
Default

Die regels zijn niet voor niets aangepast hoor!
Vroeger kon je zo een nummerplaat laten maken: gevolg dat heel vaak auto's met een kentekenplaat van iemand anders rondreden.


Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 24-01-2006, 11:35
w3zl01d w3zl01d is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 73
Send a message via MSN to w3zl01d
Default

ja alleen waarom duurt het dan 2 weken voordat je een nieuwe heb
als je alles kan aantonen dat die bus van jouw is moet je toch zo een nieuwe kenteken bewijs kunnen laten maken vind ik..
Reply With Quote
  #4  
Old 24-01-2006, 13:11
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

En je krijgt straks mooi een cijfertje extra op je gele platen, en op het bewijs.
Maar gelukkig niet op de blauwe
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #5  
Old 25-01-2006, 10:46
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by w3zl01d
ik heb blauwe nummer platen die zaten er al op , alleen voor de keuring moet ik ff die gele erop schroeven omdat ie van 1978 is als ie daarvoor is mag ik gewoon blauwe erop gooien tsssssssssssss

lekkere klote regeltjes in nederland


Op zich wel terecht dat ze tegenwoordig zo moeilijk doen over die platen. Werd veel mee gefraudeerd. Wel jammer dat je dan 2 weken op nieuwe papieren moet wachten. Dat zouden ze misschien wel iets makkelijker kunnen maken.

En voor wat betreft de blauwe platen: De gele platen zijn niet alleen voor de keuring. Als je volgens de keuring gele platen moet hebben dan moet je bus ze altijd hebben. Je kunt er dus in theorie een boete voor krijgen. Voorwaarden voor het mogen hebben van blauwe platen:

1. je wagen moet een datum 1e toelating hebben van voor 1 januari 1978
2. de kentekencombinatie moet bestaan uit 4 cijfers en 2 letters

Voor de gemiddelde agent is een T2 een oude auto dus valt het in de praktijk allemaal wel mee.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #6  
Old 25-01-2006, 20:32
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

waar maak je je druk om.... `t is maar 2 week.......
Reply With Quote
  #7  
Old 25-01-2006, 20:33
w3zl01d w3zl01d is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 73
Send a message via MSN to w3zl01d
Default

volgens mij krijg je een boete als je paar weken over je keuring heen zit ?
en kan er ook niet meer rijden ...
Reply With Quote
  #8  
Old 25-01-2006, 20:37
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by w3zl01d
volgens mij krijg je een boete als je paar weken over je keuring heen zit ?
en kan er ook niet meer rijden ...


Je auto mag volgens de wet twee maanden over de keuringsdatum heen zijn en op straat geparkeerd staan (dus niet mee rijden).

Op de dag dat je een keuringsafspraak hebt hoeft je auto niet apk gekeurd te zijn.

Als je wilt kan ik de wetsartikelen wel ff voor je opzoeken, kun je daar vervelende agenten mee om de oren slaan
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #9  
Old 25-01-2006, 20:38
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

moest jij es weten hoeveel mensen er zonder apk keuring rijden in nederland
en als je aan kan tonen dat je `n afspraak hebt staan bij de garage mag jij rijden
Reply With Quote
  #10  
Old 25-01-2006, 20:39
w3zl01d w3zl01d is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 73
Send a message via MSN to w3zl01d
Default

nah ik heb hem dus al gekeurd had dat gele nummer plaatje dus op t laatste nippertje gevonden en snel daar heen gebracht ..
maar bedankt voor je hulp , kijk zo leer ik elke keer weer wat !
Reply With Quote
  #11  
Old 25-01-2006, 20:45
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Quote:
Originally Posted by molenari
Je auto mag volgens de wet twee maanden over de keuringsdatum heen zijn en op straat geparkeerd staan (dus niet mee rijden).

Op de dag dat je een keuringsafspraak hebt hoeft je auto niet apk gekeurd te zijn.

Als je wilt kan ik de wetsartikelen wel ff voor je opzoeken, kun je daar vervelende agenten mee om de oren slaan


Hou je er wel rekening mee dat als je naar de APK gaat dat het dan op een trailer moet
Zelfs de rechter gaf me ongelijk ..
Reply With Quote
  #12  
Old 25-01-2006, 20:49
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

met verlopen apk mag jij NIET rijden van je verzekering!...wet of geen wet
Reply With Quote
  #13  
Old 25-01-2006, 20:54
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
met verlopen apk mag jij NIET rijden van je verzekering!...wet of geen wet


Daar kreeg ik iig geen bekeuring voor
Reply With Quote
  #14  
Old 25-01-2006, 21:48
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Quote:
Originally Posted by Gert
Daar kreeg ik iig geen bekeuring voor


dat kunnen ze ook niet als je de auto wel verzekerd hebt..maar als je een ongeluk maakt zonder apk zal de verzekering dat zeker niet door de vingers zien.
Reply With Quote
  #15  
Old 25-01-2006, 22:02
w3zl01d w3zl01d is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 73
Send a message via MSN to w3zl01d
Default

gelukkig dat ie gekeurd is pff
Reply With Quote
  #16  
Old 25-01-2006, 22:43
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
met verlopen apk mag jij NIET rijden van je verzekering!...wet of geen wet


Dat hangt van je verzekeringsvoorwaarden af. Mijn verzekering (Univé) zei dat ik wel kon rijden maar in geval van uitkeren bij schade het item 'geen apk' wel een mooi puntje was om niet uit te keren.

In de meeste polisen staat dat je voertuig moet voldoen aan de wettelijke eisen. Geen apk = je voldoet niet aan de wettelijke eisen = je bent niet gedekt (als je het mij vraagt). Maar, aangezien je geen apk hoeft t ehebben op de dag dat je naar de keuring rijdt voldoe je die dag wel aan de wettelijke eisen.

Ik zal zo de wetteksten even posten. Kun je het zelf nazoeken.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #17  
Old 25-01-2006, 23:29
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Exclamation APK, wat zegt de wegenverkeerswet hierover?

Quote:
Originally Posted by Gert
Hou je er wel rekening mee dat als je naar de APK gaat dat het dan op een trailer moet. Zelfs de rechter gaf me ongelijk ..


Gert: Geef me meer details over deze zaak. Wat is er gebeurd?!?

Bij deze de wettekst. Eerst zal ik even kort omschrijven wat er volgens mij staat en daarna kun je het zelf lezen. EN DOE DAT DAN OOK!! ...want ik ben geen jurist dus het is eigenlijk helemaal niet verstandig dat je bij deze aan gaat nemen wat ik hier beweer (that's right! THE DISCLAIMER! )

Daar gaan we:

Ieder voertuig dat een kenteken heeft moet ALTIJD over een geldig keuringsbewijs beschikken. (WVW94, art 72 lid 1)
deze regel gaat NIET op als... (de uitzonderingen dus):
  • de auto jonger is dan drie jaar (WVW art 73 lid 2a)
  • de wagen is geschorst (WVW art 73 lid 1b)
  • op de dag dat de wagen naar de keuring moet (Voertuigregelement art 4.6)
  • binnen de eerste 2 maanden na het verlopen van de keuring en de wagen op de weg geparkeerd staat (niet mee rijden dus!) (Voertuigregelement art 4.7 lid 2)
  • het voertuig bij een bedrijfsvoorraad hoort (Voertuigregelement art 4.8)

Wegenverkeerswet 1994 ("WVW 1994")

Artikel 72.

1. Voor een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een kenteken is opgegeven dan wel dient te zijn opgegeven, dient een keuringsbewijs te zijn afgegeven.

2. Het keuringsbewijs dient:
a. te voldoen aan de bij ministeriële regeling vastgestelde eisen inzake inrichting en uitvoering,
b. zijn geldigheid niet te hebben verloren, en
c. behoorlijk leesbaar te zijn.

3. Voor overtreding van het eerste lid en het bepaalde bij of krachtens het tweede lid zijn aansprakelijk:
a. voor zover het betreft een motorrijtuig, de eigenaar of houder, alsmede in het geval dat met dat motorrijtuig over de weg wordt gereden, de bestuurder, en
b. voor zover het betreft een aanhangwagen, de eigenaar of houder, alsmede in het geval dat de aanhangwagen met een motorrijtuig over de weg wordt voortbewogen, de bestuurder van dat motorrijtuig.

Artikel 73.

1. Artikel 72 geldt niet indien:
a. voor het motorrijtuig of de aanhangwagen ter zake van een keuring die ingevolge een andere dan deze wet is voorgeschreven en blijkens aanwijzing bij ministeriële regeling ten minste een controle inhoudt op de eisen, bedoeld in artikel 75, eerste lid, onderdeel a, een keuringsdocument waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken, is afgegeven, dan wel
b. de geldigheid van het voor het betrokken voertuig afgegeven kentekenbewijs is geschorst overeenkomstig paragraaf 6 van hoofdstuk IV.

2. Bij algemene maatregel van bestuur kan onder daarbij te stellen voorwaarden worden bepaald dat:
a. artikel 72 niet geldt voor motorrijtuigen en aanhangwagens zolang gerekend vanaf het tijdstip waarop deze voertuigen voor het eerst op de weg zijn toegelaten, nog geen bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen termijn die ten hoogste drie jaren bedraagt en voor verschillende groepen van voertuigen verschillend kan worden gesteld, is verstreken; bij algemene maatregel van bestuur kan nader worden bepaald op welk tijdstip een voertuig wordt geacht voor het eerst op de weg te zijn toegelaten;
b. artikel 72 niet geldt voor nader aangewezen groepen van motorrijtuigen of aanhangwagens. Hieronder vallen in ieder geval aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg;
c. in bepaalde uitzonderingsgevallen tijdelijk wordt of kan worden afgeweken van artikel 72;
d. artikel 72 gedurende een nader te bepalen termijn na het tijdstip van verstrijken van de geldigheidsduur van het voor het voertuig afgegeven keuringsbewijs niet geldt voor het op de weg staan van dat voertuig.

3. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden vastgesteld met betrekking tot het tweede lid, onderdelen b en c.


Voertuigregelement

Artikel 4.6

Artikel 72, eerste lid, van de wet geldt niet voor een motorrijtuig of een aanhangwagen op de dag waarop dat voertuig naar aanleiding van de aanvraag van een keuringsrapport aan een keuring wordt onderworpen.

Artikel 4.7

1. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

2. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

Artikel 4.8

Artikel 72, eerste lid, van de wet geldt niet voor motorrijtuigen en aanhangwagens, die behoren tot de bedrijfsvoorraad van een natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een erkenning als bedoeld in artikel 62 van de wet is verleend.



Als bron heb ik deze site gebruikt: http://www.tdekkers.nl/
...en ook deze persoon aanvaard geen enkele aansprakelijkheid (net als ik, want ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van).

Als je van plan bent de apk van een wagen wat te laten verlopen kan het verstandig zijn dit berichtje ff uit te draaien. Of zoek desnoods deze wetsartikelen zelf ff op in de wet en in het voertuigregelement (in je lokale bieb als die 'em heeft). Ik heb het zoekwerk al gedaan (is lastig te vinden als je niet weet waar je moet zoeken), de artikelnummers staan hierboven, het moet zo op te zoeken zijn.

Graag hoor ik nog reacties hierop. Denkt iemand misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb? Zo ja: waarom?
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #18  
Old 26-01-2006, 09:17
martin's Avatar
martin martin is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 387
Default

Quote:
Originally Posted by molenari
Je auto mag volgens de wet twee maanden over de keuringsdatum heen zijn en op straat geparkeerd staan (dus niet mee rijden).

Op de dag dat je een keuringsafspraak hebt hoeft je auto niet apk gekeurd te zijn.


Mijn verhicle was zes en een halve week over de keuring heen toen ik een brief van de RDW kreeg.
Toen ik daar (volgens hun) niet snel genoeg op reageerde lag er een boete op mijn mat ivm overschrijdingstermijn van de APK.
Ik heb gebeld dat ik een afspraak had, maar moest gewoon de doekoes betalen.
De RDW had een datacheck gedaan en daar zat mijn verhicle net tussen.
Boete bedrag 96 eurie.

Last edited by martin : 26-01-2006 at 09:21.
Reply With Quote
  #19  
Old 26-01-2006, 10:00
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Kreeg deze week ook een fijne brief van de RDW. Bij een steekproef zijn ze er achter gekomen dat mijn Kever (die overigens in de stalling staat) sinds juni vorig jaar geen APK meer heeft Binnenkort dus een acceptgiro in de bus van het CJIB: €95
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
Reply With Quote
  #20  
Old 26-01-2006, 10:28
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by martin
Mijn verhicle was zes en een halve week over de keuring heen toen ik een brief van de RDW kreeg.
Toen ik daar (volgens hun) niet snel genoeg op reageerde lag er een boete op mijn mat ivm overschrijdingstermijn van de APK.
Ik heb gebeld dat ik een afspraak had, maar moest gewoon de doekoes betalen.
De RDW had een datacheck gedaan en daar zat mijn verhicle net tussen.
Boete bedrag 96 eurie.


OK, maar als je auto 6,5 week over keuring is dan zit je al dicht tegen de 2 maanden aan natuurlijk. Zodra de 2 maanden zijn verstreken kunnen ze een boete uitdelen (ik weet niet wanneer je de acceptgiro kreeg?).

En wat betreft de regel: "apk is niet nodig op de dag dat je keuring hebt", gaat natuurlijk wel op, maar.... als je al 2 maanden 'over tijd' bent kunnen ze je natuurlijk voor de dag ervoor en de dag erna nog steeds een boete uitdelen. Dus na 2 maanden over tijd te zijn ben je gedwongen de auto te schorsen. Met geschorste auto kun je wel naar de keuring rijden met als voorwaarde dat ie wel gekeurd is natuurlijk.

Deelt het RDW/politie onterecht een boete uit dan moet je gewoon bezwaar aantekenen en ze om hun oren slaan met die wetteksten die ik net heb gemaild. Hoe je bezwaar aantekend staat in de brief met de acceptgiro. Een agent weet niet alles en bij het RDW zullen ongetwijfeld fouten worden gemaakt.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum