Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-10-2009, 17:42
Yoan's Avatar
Yoan Yoan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 181
Default Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI - auto stuk p16

Ik wil jullie graag op de hoogte brengen van het project 'Mijn BlueMotion' dat ik kortgeleden heb opgezet.

De doelstelling is om met mijn Golf IV 1.9 TDI 81kW een gemiddeld verbruik van 1 op 25 te halen. Ik heb er een echt project van gemaakt met een speciale site:

www.mijnbluemotion.nl

Ik ga echt tot de limiet; de vorderingen kun je volgen op de site en die zal ik ook hier posten.

Alle opmerkingen en tips over dit project en de site zijn welkom!





De aanpassingen tot nu toe:

- Michelin Energy Saver 205/55R16 banden
- Bandenspanning 2,8 bar
- Verlaagd 70 mm
- Reservewiel verwijderd

More to come!

Het project wordt gesponsord door Vagtechniek uit Nuenen. Zij gaan de software optimaliseren om zo nog meer uit iedere druppel brandstof te halen.
__________________
Eigen project:
www.mijnbluemotion.nl

Last edited by Yoan : 29-09-2010 at 11:01.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-10-2009, 18:02
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

mooi project! Waarom ga je je spoorbreedte achter kleiner maken? Succes ermee ben benieuwd wat je verdere plannen zijn en of je je doelstelling gaat halen. nog wat gekke ideeen van mij: 6 bak van een 150pk TDI. 175er bandjes, egr dicht, kat leeg, links een engelse spiegel. Dunnere Olie erin
Reply With Quote
  #3  
Old 24-10-2009, 18:04
ben zine's Avatar
ben zine ben zine is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 601
Default

Dat wordt op tijd opstaan zodat je niet hoeft te jakkeren. En wat doe je met file's ? Want dat kan je gemiddelde behoorlijk onderuit halen.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-10-2009, 18:41
Yoan's Avatar
Yoan Yoan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 181
Default

Quote:
Originally Posted by Niles
mooi project! Waarom ga je je spoorbreedte achter kleiner maken? Succes ermee ben benieuwd wat je verdere plannen zijn en of je je doelstelling gaat halen. nog wat gekke ideeen van mij: 6 bak van een 150pk TDI. 175er bandjes, egr dicht, kat leeg, links een engelse spiegel. Dunnere Olie erin

Er zitten nu nog 20mm spacers tussen. Deze kreeg ik niet los met de hand bij het wielen wisselen. Dus de spoorbreedte is straks weer 40mm minder, dus standaard.
De bak is een jaar geleden vervangen en toen heb ik al geïnformeerd naar een 6-bak maar dat ging toch teveel kosten (zijn nog behoorlijk wat aanpassingen voor nodig). De EGR is dicht en links heb ik al een kleine spiegel. De rechter gaat eraf. De 205 banden zijn nog lang niet versleten, dus die ga ik nog niet vervangen. Met olie ga ik niet experimenteren, daar is het blok en de turbo te gevoelig voor. Ik gebruik altijd 5W-40 Castrol Edge Turbo Diesel.
Maar bedankt voor het meedenken! De kat gaat leeg of er vanonder.

Quote:
Originally Posted by ben zine
En wat doe je met file's ?

Heel simpel: in een gebied wonen waar geen files zijn Ik rijd dagelijks van Tholen (Zeeland) naar Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland). Geen snelweg, geen file. Rust en ruimte

Bedankt voor de reacties!
__________________
Eigen project:
www.mijnbluemotion.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 24-10-2009, 19:00
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Cool project! Weer eens een andere doelstelling dan het maximale aan vermogen uit een TDI halen, ik kan dit wel waarderen.
Misschien is het een optie om een set lichte LM-wielen te scoren, ik weet niet wat er standaard onder een Polo 9N Bluemotion zit qua gewichtsbesparend lichtmetaal??
Zou de rechterspiegel gewoon laten zitten... als je het daar van moet hebben trek het ding dan kaal van isolatie en bitumenmatten ed. daar win je meer mee. Dat beetje luchtweerstand wat die rechterspiegel pakt...
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
  #6  
Old 24-10-2009, 19:12
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

kzou een lupo 3l kopen... (straks ook nog wegenbelastingsvrij)
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #7  
Old 25-10-2009, 12:48
Yoan's Avatar
Yoan Yoan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 181
Default

Quote:
Originally Posted by Arnaud
Misschien is het een optie om een set lichte LM-wielen te scoren, ik weet niet wat er standaard onder een Polo 9N Bluemotion zit qua gewichtsbesparend lichtmetaal??
Zou de rechterspiegel gewoon laten zitten... als je het daar van moet hebben trek het ding dan kaal van isolatie en bitumenmatten ed. daar win je meer mee. Dat beetje luchtweerstand wat die rechterspiegel pakt...

De velgen en banden kunnen inderdaad nog beter, maar de basis is niet verkeerd: 16 inch lichtmetaal en de Michelin banden die speciaal gemaakt zijn om zuinig te rijden. Vorig jaar had ik ze er al onder zitten; ik vind het nu nog geen tijd om andere wielen te kopen. Eerst het resultaat van de andere aanpassingen bekijken.
Over de spiegel: alle kleine beetjes helpen. Als je een aantal kleine beetjes doet zal dat zeker resultaat opleveren

Quote:
Originally Posted by Richard
kzou een lupo 3l kopen... (straks ook nog wegenbelastingsvrij)

Een kant en klare auto kopen is niet leuk. Van een luxe Golf naar een Lupootje zal zwaar vallen.
__________________
Eigen project:
www.mijnbluemotion.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 25-10-2009, 16:59
stefanebg stefanebg is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 185
Default

Nette site heb je Suc6!
Reply With Quote
  #9  
Old 25-10-2009, 17:08
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by Yoan

Een kant en klare auto kopen is niet leuk. Van een luxe Golf naar een Lupootje zal zwaar vallen.


ehm wel eens in een lupo gereden? heb beide gehad, maar de keuze ook met hoofdruimte gaat echt naar de lupo.
maar succes met je project
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels

Last edited by Richard : 25-10-2009 at 17:22.
Reply With Quote
  #10  
Old 25-10-2009, 17:21
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Leuk project! Zelf heb ik ook een 81kW diesel, dus ik ga dit eens in de gaten houden. Nu rij ik gemiddeld 1:15 / 1:16 met een 1340kg wegende Passat. Hoe is dat bij jou nu?

Scheeld het afdoppen van de EGR veel in het gebruik? Ik ben dit zowiezo van plan, maar ik dacht dat het alleen je vermogen ten goede kwam
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #11  
Old 25-10-2009, 17:47
Yoan's Avatar
Yoan Yoan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 181
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Nu rij ik gemiddeld 1:15 / 1:16 met een 1340kg wegende Passat. Hoe is dat bij jou nu?

Scheeld het afdoppen van de EGR veel in het gebruik? Ik ben dit zowiezo van plan, maar ik dacht dat het alleen je vermogen ten goede kwam

Ik reed gemiddeld 1 op 18,3 met 1180kg, hij was al gechipt en de EGR afgedopt toen ik hem kocht. Ik weet dat het zuiniger is, maar niet hoeveel ten opzichte van normaal.
__________________
Eigen project:
www.mijnbluemotion.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 26-10-2009, 18:51
Yoan's Avatar
Yoan Yoan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 181
Default

Met deze tank heb ik nu al 1037 km gereden en de wijzer tikt het rode gebied aan. Ik ga dus zeker de 1100 km halen. Overmorgen zal ik moeten tanken en dan weet ik hoe zuinig ik kan rijden met aangepaste rijstijl.
__________________
Eigen project:
www.mijnbluemotion.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 27-10-2009, 08:10
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Ik zie dat je altijd met BP Ultimate rijdt, heb je ook al geexperimenteerd met andere 'premium' brandstoffen?
Reply With Quote
  #14  
Old 27-10-2009, 09:46
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Een project wat past bij de huidige crisis succes ben benieuwd wat er nog gata komen waar heel dit forum nog niet aan heeft gedacht.
Reply With Quote
  #15  
Old 27-10-2009, 10:06
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

wat een stoer project zeg. ik begrijp dat je niet zo ver wil gaan om de hele binnenkant te strippen? Ik zie namelijk ook een zwaar leren interieur zitten

Ik kan weinig bedenken waar je iets mee op zou schieten. Alleen kleine dingetjes waar je zelf waarschijnlijk ook wel aan hebt gedacht. Airco (er) uit, Vochtvanger in de auto (minder kachelaanjager/achterruitverwarming gebruik), overdag verlichting uitschakelen, etc.

Interessant project, ik blijf dit volgen... (Maar als dit echt je streven is, zou ik aan de binnenzijde eens gaan strippen...)

edit: trouwens een dikke pluim voor je website. helemaal vw/blue motion team, erg mooi! Zit je in de grafische business of is dit puur hobby?
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933

Last edited by Zweiter : 27-10-2009 at 10:09.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-10-2009, 20:10
Yoan's Avatar
Yoan Yoan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 181
Default

@Arne: Nee, heb niet met andere brandstoffen geëxperimenteerd. Bij BP heb ik een goed gevoel, de uitstraling van het merk e.d. Bij Shell totaal niet. Kan het niet goed uitleggen, maar ik blijf bij BP

@Zweiter: de binnenkant komt zeker aan de beurt. Ik heb er zelf ook al aan gedacht om radicaal te gaan strippen. De stoelen wegen echt heel zwaar, maar ik weet niet hoe radicaal ik te werk wil gaan. Maar de auto moet zeker op dieet.
Ik zit idd zelf in de 'webwereld'. Sites bouwen is mijn dagelijkse werk
Thanks voor het compliment!
__________________
Eigen project:
www.mijnbluemotion.nl
Reply With Quote
  #17  
Old 27-10-2009, 20:11
Yoan's Avatar
Yoan Yoan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 181
Default

Update:

Vanochtend ging bij de 1040 km het brandstoflampje branden en heb daarom vanmiddag getankt. Toen had ik 1103 km afgelegd.




Check het verbruiksresultaat op de site! (link naar http://www.mijnbluemotion.nl)
__________________
Eigen project:
www.mijnbluemotion.nl
Reply With Quote
  #18  
Old 28-10-2009, 19:22
Yoan's Avatar
Yoan Yoan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 181
Default

Aanstaande zaterdag ga ik de auto van wat gewicht ontdoen en probeer ik een aantal (kleine) aanpassingen te doen om de luchtweerstand te verminderen.

Zaterdag 7 november gaat de auto naar Vagtechniek voor een kleine onderhoudsbeurt. Daarna maak ik een afspraak voor het aanpassen van de software.
__________________
Eigen project:
www.mijnbluemotion.nl
Reply With Quote
  #19  
Old 29-10-2009, 10:53
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

al een mooi resultaat. van 18,3 naar 22,8. Hoe probeer je nou al rijdende het verbruik zo laag mogelijk te houden?
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #20  
Old 29-10-2009, 10:56
Gerrit G60's Avatar
Gerrit G60 Gerrit G60 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 83
Default

Cool project!
Weer eens wat anders...

Succes ermee, ik blijf dit volgen, wel leuk

Groet, Gerrit
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum