Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-04-2014, 17:56
M@th1eu's Avatar
M@th1eu M@th1eu is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 4
Default Zagende toerenteller en bijna afslaan mk3 1.8 ADZ

Hoi allemaal,

ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Matthieu ik ben 37 en ben alweer een tijdje mk3 gek.
Op dit moment rijd ik mijn rondjes in een Dragon Green mk3 uit '97 met daarin een 1.8 90pk ADZ kloppend hart.
Hiervoor had ik een Candy White met daarin een 1.6liter 75pk blokje en weer daarvoor een Dusty Mauve 1.6 75pk ABU motor.

Uiteraard heb ik als Volkswagen fanaat altijd zelf het onderhoud gedaan en ook dingen zoals een koppakking of distributieriem vervangen heb ik allemaal al een keer meegemaakt.

Helaas heb ik nu een probleem met de Golf waar ik niet uitkom.

Wat is er aan de hand:
Soms wanneer ik de auto net gestart heb, en vaak wanneer het blok op temperatuur komt begint het zagen.
Met zagen bedoel ik dat het lijkt alsof de motor zelf gas geeft hiervan schrikt en meteen het gas weer loslaat.
Wanneer dan de toeren terugvallen valt ook de motor bijna uit.

Ik heb er een filmpje van gemaakt. Dat kan je hier bekijken. http://www.zideo.nl/playzideo/6c6f6d586f467876

Wanneer ik voor de auto sta en gas geef en weer loslaat kan je horen dat hij bijna afslaat maar toch net weer oppakt.

Soms kan ik dit zagen tegengaan door het stuur een stuk naar links of naar recht te trekken zodat de stuurbekrachtiging gaat werken. Dit werkt helaas niet altijd en natuurlijk ook alleen als ik stil sta.
De toeren gaan dan meteen naar 1200 en blijven daar hangen totdat ik het stuur weer loslaat. Waarna het zagen weer begint.
Leuk bij het optrekken in de file.

De dingen die ik al gedaan heb zijn:
rotor en verdeelkap vervangen.
Bougies en de kabels vervangen.
Alle slangenklemmen vervangen ivm eventuele valse lucht.
Koelvloeistofsensor vervangen.
Gasklephuis gereinigd.
Ook heb ik de carterontluchting schoongemaakt, deze zat bijna dicht geslibd.
Alle stekkers en bekabeling nagelopen.

Toen ik hiermee bezig was kwam ik er achter dat het korte vacuümslangetje achterop het gasklephuis los lag. Dit was uitgescheurd. Ik heb het gescheurde stuk er vanaf gesneden en weer goed gemonteerd.
Kan het zijn dat dit slangetje nu te kort is?
Zit hier een minimale lengte aan?
Ik heb natuurlijk goed opgelet dat er geen knik in de slang zit.

Nadat ik dit allemaal gedaan heb loopt de motor een stuk rustiger en het zagen is ook minder vlot nu. Niet zo snel op en neer als in het filmpje.
Alleen toen ik vandaag een filmpje wou maken van het zagen stopte het natuurlijk, vandaar het ietwat verouderde filmpje waar het blok een stuk onrustiger is.
Maar het gaat natuurlijk om het zagen.

Vandaag ben ik bij Volkswagen langsgegaan om de ecu uit te laten lezen.
Helaas willen ze daar €68 voor hebben en dan krijg ik nog net een printje ervan mee.
Voor het wissen van storingen of het aanpassen van meetwaardes moet extra worden betaald. Hoeveel ligt weer aan wat er precies moet worden gereset/ingeleerd.
Dit vind ik nogal wat geld wat ik op dit moment zeker niet meteen kan missen.

Nu hoop ik natuurlijk dat er hier iemand is die dit kent of al een keer mee heeft gemaakt en hier ook een oplossing voor heeft gevonden.

Ik begrijp dat er met uitlezen al heel veel uit kan worden gesloten maar die €68 kan ik op dit moment niet missen.
Als er iemand in Amsterdam of omgeving mij hiermee kan helpen dan hoor ik dat graag. Uitlezen natuurlijk. Geld is ook welkom hoor.

Het is een heel verhaal geworden. maar ik hoop dat alles nu duidelijk is en er iemand een oplossing heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Matthieu


Nog een kleine toevoeging.
Ik kwam erachter dat de uitlaatklemmen gaar waren en de uitlaat dus niet gasdicht was. De klemmen heb ik ook al vervangen en de uitlaat is nu over de hele lengte dicht.
__________________
Ik drink om mezelf op de been te houden,
soms drink ik zoveel dat ik niet meer op m'n poten kan staan.

Last edited by M@th1eu : 14-04-2014 at 18:05.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-04-2014, 21:36
bramvw bramvw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 130
Default

Voetpakking inspuiteenheid kapot(motor stationair laten draaien en dan met de hand de inspuiteenheid/carburateur heen en weer bewegen) als die kapot is slaat de motor meteen af.
Vacuum slang van rembekrachtiger wil ook wel inscheuren.
Tot slot temperatuur zender vernieuwen 4polig(zit voor op cilinderkop)
Reply With Quote
  #3  
Old 14-04-2014, 21:40
bramvw bramvw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 130
Default

Sorry tempzender had je al vernieuwd( overheen gelezen)
Reply With Quote
  #4  
Old 15-04-2014, 17:16
M@th1eu's Avatar
M@th1eu M@th1eu is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 4
Default

bramvw dank je voor je reactie.

Ik neem aan dat je het gasklephuis bedoelt met de inspuiteenheid?
Ik heb die vandaag net na het starten van voor naar achter en van links naar recht bewogen maar er veranderd niets aan het toeren verloop.
Pakking is dus in mijn optiek nog goed.

Verder gaf je aan dat de vacuümslang van de rembekrachtiging kapot kan zijn. Kan je mij vertellen welke dat precies is op mijn blok?
Ik heb natuurlijk wel alle slangen nagelopen, (volgens mij tenminste) maar
kan natuurlijk zijn dat ik die net over het hoofd heb gezien.
http://i57.tinypic.com/2qnnwq8.jpg
Dit is een foto van een ADZ blok. Is die slang hier te zien?

Vandaag heb ik de hele dag gewoon kunnen rijden zonder problemen.
Alleen had ik nu voor het eerst problemen na het starten met een koude motor.
De motor bleef nauwelijks op toeren en schommelde rond de 600 op de toerenteller.
De motor liep ook vrij onregelmatig en sloeg bijna af.
Dit hield al snel op toen ik een paar honderd meter had gereden en het blok een beetje op temperatuur was gekomen.

Met de search had ik een topic gevonden van iemand met een soortgelijk probleem.
Die kwam er achter dat zijn auto in de noodloop zat maar daar kwam hij pas achter toen hij een keer meer dan 5000 toeren wou draaien en de motor in de begrenzer sloeg. Dit merkte hij pas na een paar maanden. Door het "nieuwe" rijden kwam hij nooit boven de 3000 uit.

Vandaag ben ik gaan proberen of dit bij mij ook zo is.
Geen problemen mee, ik kan makkelijk doortrekken tegen het rood aan en iets daarin zelfs.
Ik heb ook niet het idee dat de motor vermogen verliest of iets.
Hele dag nergens last van gehad. Maar goed, het gebeurt vaker dat het weg is voor
een poos en dan ineens weer zijn kop opsteekt.

Wat mij wel opviel was toen ik even doortrok tot aan het rood op de toerenteller ik een soort ratelend geluid onder de auto kon horen.
Dit hoorde ik weerkaatsen vanaf de vangrail op de snelweg en ook bij het rijden door bv de IJ-tunnel kon ik het ratelen horen weerkaatsen vanaf de tunnelwand.

Zou dat de katalysator misschien kunnen zijn?
Maar als die kapot is zou ik toch altijd het probleem van een zagende motor moeten hebben of de motor nou koud of warm is.
Dit ivm verkeerde waardes die de lambdasonde doorgeeft aan de ecu.
Of zie ik dit verkeerd?

Bedankt alvast weer voor het meedenken.

Groet,
Matthieu
__________________
Ik drink om mezelf op de been te houden,
soms drink ik zoveel dat ik niet meer op m'n poten kan staan.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum