Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-11-2013, 17:05
Jakkie Takkie Jakkie Takkie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 220
Default Originele fader aansluiten

In mijn GTI zit van origine een fader ingebouwd om de balans van de luidsprekers tussen achter en voor te kunnen instellen. Helaas heeft de vorige eigenaar de luidsprekerkabels hier vanaf geknipt. Op het elektrische schema kan ik deze niet terugvinden. Weet iemand hoe je dit aansluit? De reden hiervoor is dat ik een Blaupunkt radio uit 1982 wil inbouwen en hierbij de fader weer wil kunnen gebruiken.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-11-2013, 17:13
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Als het goed is staat bij elke aansluitpen een letter of cijfer(s), ik verwacht eigenlijk combinaties van L, R, V (voor) en H (achter).
Reply With Quote
  #3  
Old 10-11-2013, 18:15
Jakkie Takkie Jakkie Takkie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 220
Default

Ja dat klopt, alleen nu heb je natuurlijk 4 aansluitingen op je radio en er zitten er zes op de fader draaischakelaar. Je zou eigenlijk verwachten 4 in 8 uit dus 12 totaal maar ik heb dus slechts de helft:

*VR VL*
*R L*
*HR HL*

waarbij de sterretjes de contacten voorstellen.
Reply With Quote
  #4  
Old 10-11-2013, 18:19
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Klopt, je regelt alleen in de "fase"-draden, de massadraden kun je zo doorverbinden. Houd daarbij wel links en rechts van elkaar gescheiden, om evt. aardlussen te voorkomen.

Edit: Ik snap het nu, jij verwachtte echte volumeregelaars, maar het is in werkelijkheid slechts een variabele serieweerstand.
Reply With Quote
  #5  
Old 10-11-2013, 21:26
Jakkie Takkie Jakkie Takkie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 220
Default

Ahh, okay, dus ik moet massadraden aan elkaar solderen (L+R appart) en dan de signaaldraden op de fader. Is idd wel logisch. Thanx voor de tip, ga ik van de week mee aan de slag als ik m'n luidsprekerkabels van achter in m'n dashboard heb teruggevonden, die kon ik gisteren nl. niet zo snel lokaliseren
Reply With Quote
  #6  
Old 10-11-2013, 21:45
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Wees voorzichtig! Dit gaat alleen bij autoradio's met een single ended eindtrap, dat wil zeggen de speaker kan 6 volt naar voren en 6 volt naar achteren. Bij moderne autoradio's wordt intern de speaker zo gestuurd dat 12 volt naar voren en 12 volt naar achteren verkregen wordt, dit zijn gebrugde radio's. Gebruik alleen de originele radio als je de fader gaat gebruiken, nieuwe radio's gaan dan uit, je verbindt immers plussen en minnen met elkaar in plaats van alleen massa's...

Lees net dat je de radio uit 1982 gaat gebruiken, dan zit je veilig Maar voor de info allicht leuk om te laten staan...
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #7  
Old 10-11-2013, 22:51
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Goed punt, Joris. Hoewel, als je inderdaad de massadraden van links en rechts gescheiden houdt - zoals ik al schreef - heb je ook bij een brugversterker geen enkel probleem.
Reply With Quote
  #8  
Old 12-11-2013, 11:34
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Al gelukt? Ik heb er nog twee los liggen mocht je er alsnog niet helemaal uit komen, maak ik wel een foto van de aansluitingen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum