Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 14-07-2005, 10:04
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

als ik een vliegwiel afdraai ,ballanceer ik deze eerst op een ballanceer machine ,op de fijn setting als motorfierts wiel .(tegen over het aangegeven gewicht materiaal wegboren),heb nooit meer als 1 gram oinballans gehad na draaien .na ballanceren 0.
btw in de fabriewken worden krukassen en vliegwielen los geballanceerd(hoe wil je dit doen bi9j een golf 2vliegwiel zit op drukgroep gemonteerd)
standaard ballanceren is tot 8000rpm zowel axiaal als coaxiaal.
je moest eens weten hoe grof eigenlijk het ballanceren gaat ,standaard .heb al vliegwielen gezien met 3 gram onballans .


@dennis als je dan toch al een extreem verlichte krukas hebt ,zou ik ook voor lichtere drijfstangen gaan en zuigers .het is voor het oppakken en afremmen van de motor beter .maar eigenlijk is massa bij hoog toerental een killer (massa traagheid en kinetische energie) en een zwaar object zoals een zuiger wordt bij 8000 rpm afremmen en op gang brengen kan desastreus worden .nu zijn de zuigers en drijfstangen elkaars contra gewichten ,dus eigenlijk een ingekapseld vliegwiel ,welke niet ronddraait maar op en neer gaat
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #42  
Old 14-07-2005, 10:14
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

*edit*

had een pagina gemist...

en aangezien ik er geen ruk vanaf weet houd ik mijn bek maar.
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05

Last edited by Tommy : 14-07-2005 at 10:19.
Reply With Quote
  #43  
Old 14-07-2005, 10:59
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by MelG60
Motoren worden in de fabriek helemaal niet in combo met drukgroep gebalanceerd, dit is wel ideaal ja maar gebeurt niet (natuurlijk wel als je alles los hebt liggen dan doe je alles zamen) En in een drukgroep uit de doos zit nooit zoveel onbalans dat er wat kan gebeuren iets wat wel vaak gebeurt bij josti's die effe op de draaibank of nog erger; met een slijptol een vliegwiel te lijf gaan.....

quote: Regel 1 voor internet fora: Als je er geen ruk vanaf weet, moet je vooral je bek houden..

Geld dit nu ook voor jezelf?


Jup. Geld ook voormezelf.

Daarom dan maar even een paar vragen: weet ik weer wat meer, en hoef ik m'n bek de volgende keer niet te houden

- Waarom past een drukgroep maar op 1 manier op een vliegwiel? Ding is toch rond? Toch is het vliegwiel met paspennen uitgevoerd zodat t maar op 1 manier past.

- Waarom past een vliegwiel maar op 1 manier op een krukas? Ding is toch rond? Toch is de krukas met 6 boutgaten uitgevoerd die niet op 1 cirkel staan, zodat t maar op 1 manier past.

- Waarom zou een fatsoenlijk afgedraaid vliegwiel zo veel onbalans hebben dat 't afbreekt, en een 'zo uit de doos'-ransmerk-drukgroep zo weinig dat t niet afbreekt?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #44  
Old 14-07-2005, 13:51
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

jaap waarom hebben drijfstangen en zuigers onderling een verschil van 4 gram .................................





juist fabrieks toleranties










sjees wat een gezever

als je iets ballanceert op 0 maakt het geen ruk meer uit welk een krukas dat je het vliegwiel plaatst
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #45  
Old 14-07-2005, 13:55
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Jup. Geld ook voormezelf.

Daarom dan maar even een paar vragen: weet ik weer wat meer, en hoef ik m'n bek de volgende keer niet te houden

- Waarom past een drukgroep maar op 1 manier op een vliegwiel? Ding is toch rond? Toch is het vliegwiel met paspennen uitgevoerd zodat t maar op 1 manier past.

- Waarom past een vliegwiel maar op 1 manier op een krukas? Ding is toch rond? Toch is de krukas met 6 boutgaten uitgevoerd die niet op 1 cirkel staan, zodat t maar op 1 manier past.

- Waarom zou een fatsoenlijk afgedraaid vliegwiel zo veel onbalans hebben dat 't afbreekt, en een 'zo uit de doos'-ransmerk-drukgroep zo weinig dat t niet afbreekt?


Dit is bij blokken zoals in een Golf, met het vliegwiel aan de buitenkant wel zo handig, staan je merktekens altijd goed
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #46  
Old 14-07-2005, 14:02
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

@Allart-Ghetta:
helaas is er maar 1 vliegwiel van een Polo blok met merkteken op het vliegwiel: Die van een Diesel (1W of MN). Ik heb geen idee hoe dat bij Golf blokken werkt, maar bij de kleinere 'polo' blokken, zit er op het krukastandwiel een inkeping en op de krukas een 'nokje' + bobbeltje. In de V-snaar poelie zit dan weer een delletje. Ook wel zo handig: kan je de riem/nokkenas op tijd zetten,.. en daar zit ook het wigje voor je ontstekingstijdstip.
Overigens: bij de diesel kan je dan wel de dop uit de versnellingsbak trekken, en kijken naar t vliegwiel: nauwkeurig is anders
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #47  
Old 14-07-2005, 14:19
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

er zit een pijltje in het gat
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #48  
Old 14-07-2005, 16:19
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Ik heb geen flauw idee hoe het er uit ziet bij een Polo ed motoren maar idd heeft een vw vliegwiel merktekens voor de onsteking vandaard dat hij er maar op 1 manier op past. En volgens mij past de drukgroep er op 3 manieren op.... En volgens praten we nu langs elkaar heen want het ging erom om een vliegwiel zo effe af te draaien waar ik op reageerde, als je alles balanceert is er niks aan de hand maar gewoon effe de beitel er in beuken en hem daarna zonder te balanceren monteren is niet slim..... Zijn we het daar over eens? Volgens mij wel.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #49  
Old 14-07-2005, 22:07
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Echt wel for MelG60

Afdraaien van een vliegwiel =/= met een beitel of een slijptol aan de gang..
Das slopen

Afdraaien kan wel gewoon (zoals de werkplaats dat ook doet) in de draaibank. Heel netjes, inspannen en geduld hebben:




NA afdraaien was ie nog zo zwaar:





En zag ie er aan de 'blok zijde' zo uit:
(aan bak/drukgroep zijde natuurlijk niets aan gedaan)



Ik heb m toen NIET laten balanceren, maar ik ga er ook vanuit dat ie ook NIET zo zwaar in onbalans is gekomen dat ie nu ineens door het bakhuis naar buiten komt zetten: Er is relatief veel gewicht aan de binnenkant verwijderd (naar het center) en weinig aan de rand van de starterkrans: Minder middelpuntvliedende kracht = minder effect, maar ook minder kans op effect bij aanbrengen onbalans


Overigens: zuigers zat dus af-fabriek ruim 4 (!) gram verschil in (en dat heb ik wel gecorrigeerd voor de inbouw.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #50  
Old 14-07-2005, 22:59
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

die van sjon zijn 1.6 is 3,8 kg en geballanceerd(was 5kg)
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #51  
Old 15-07-2005, 00:45
patrick 86c patrick 86c is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,037
Default

weet je,je kan het doen, je kan het laten of je kan het laten doen.
nou ik kies voor laten doen door een semi expert.
en in serge heb ik veel vertrouwen.
__________________
Je voelt je lekkerder in een VOLKSWAGEN
Reply With Quote
  #52  
Old 09-08-2005, 09:04
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

en vertrouwen is all you need :p
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum