Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-03-2014, 11:19
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default Probleem aansluiten us -lights

Hallo allemaal,

Ik heb toch even jullie hulp nodig met het aansluiten van de us-lights op mijn Polo 6n.
Ik heb extra lampen gemaakt in de knipperlichten en de massa op de knipperlichten aan gesloten en de + naar binnen getrokken.

Ik heb nu een:

-constante + op de 58B
-Massa op de 31
- de + vanaf de lampen op de 75 N

De schakelaar (achterruitverwarming) brand wel is deze schakelaar nou niet geschikt??
Als ik de draad + vanaf de lampen op degene er naast druk gaat de schakelaar constant branden.




Wat heb ik nou verkeerd zitten ik kom er niet uit???
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-03-2014, 23:42
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Persoonlijk vind ik het niet zo verstandig om een accessoire zonder relais te schakelen, ookal heeft het maar een lage stroom.

Buiten dat, de schakelaar is bijzonder geschikt hiervoor.
Verlicht, verklikkerlampje (erg handig) en past gewoon in je dash, dus het valt niet op. Tevens is het gewoon een simpele schakelaar.

Waar heb je je constante plus vandaan gehaald? Hopelijk via een zekering vanaf de accu of zekeringbak? (eigenlijk ook de hoofdreden waarom het niet handig is die binnen te hebben, tis risico)

Je hebt een constante plus nodig voor je voeding van je lampen
een geschakelde plus (verlichtingsplus) voor de verlichting in je schakelaar en daar heb je ook een massa voor nodig.
Daarbij heb je je plus naar je lampen (stuur/schakel)
Dus 4 draden, geen 3. 2X plus, 1x massa en 1x stuur (of het nu rechtstreeks naar je lampen gaat of naar een relais, blijft een stuur/schakeldraad)

Hoewel, als je je schakeling veiliger wil maken, je met je verlichtingsplus ook weer je sturingcircuit kan maken (schakelaar stuurt relais, waar dus geen grote stroom voor nodig is) Dan kom je dus wel uit met 3 draden waarvan 1 dan wel dubbel aangesloten zit op je schakelaar.

Nou weet ik persoonlijk niet alle aansluitingen van de schakelaar. Maar je kunt je schakelaar voor je achterruitverwarming die je wel gewoon hebt, ook ter referentie gebruiken.
Massa is bruin
Geschakelde verlichtingsplus is blauw/grijs (als ik me niet vergis)
Constante plus zul je sowieso ergens anders moeten halen.

Kan na het weekend wel even voor je kijken hoe die schakelaar moet worden aangesloten. Moet er zelf namelijk ook nog mee aan de gang voor mistlampen (en inderdaad, daar moet gewoon een relais bij, wat ik dus ook zal doen)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 29-03-2014 at 23:48.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-03-2014, 00:00
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

Bedankt voor je uitleg ik heb op de lampen geen plus die had ik naar de schakelaar gelegd en de plus van de schakelaar van de constante plus van de radio gehaald.

Als ik je verhaal goed begrijp mis ik dus 1 draad op de originele aansluiting van de achterruit verwarming zitten er ook 4.

Dit is ook een schakelaar voor de achterruit verwarming dus moet nog even gaan prutsen.

Bij Pieter (BoBop) in Nijkerk heb ik gekeken en hij had de + van de lampen op de schakelaar en op de schakelaar ook een plus dus 2 aansluitingen zou dat een andere schakelaar zijn geweest???
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.
Reply With Quote
  #4  
Old 30-03-2014, 09:44
bobbob's Avatar
bobbob bobbob is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 608
Default

Ik had een gevarenlichten schakelaar gebruikt.
Plus vanaf zekeringkast naar schakelaar.
Vanaf schakelaar kabel naar USlights.

Ik weet het zo niet, kijken volgende week wel ff. (kan er zo geen beeld bij maken).
__________________
'86 Golf 2 ABF Open-Air
'92 Golf 2 wit, 1.3i

It's all about the red... BWAAAAAHH
Aaand it's gone
Oh w8, een drempel
Reply With Quote
  #5  
Old 30-03-2014, 18:30
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

O kijk een gevaren licht schakelaar ja die gaat anders die kan wel met 2 draden
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.
Reply With Quote
  #6  
Old 30-03-2014, 21:08
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Die 2 bovenste contacten zijn een plus en een min voor het lampje in de schakelaar.
als je nu een geschakelde plus op het contact links onder zet en dan vanaf het contact rechtsonder naar de plus van je us lights gaat zou het moeten werken.
__________________
2003 Bmw e39 530D
Golf MK3 Cabrio -> Zomercruiser
Golf MK3 GTI -> Ringtool

Follow me on facebook MW Photography
Instagram VamossDetailing
Reply With Quote
  #7  
Old 30-03-2014, 22:04
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Radio constante plus niet gebruiken voor je us lights. Die plus heeft je radio hard nodig... Pak m dan liever achter de zekeringbak, extra zekering ertussen van 10A en dan naar je schakelaar. Dan weet je tenminste zeker dat je zekering het ook houdt.

Ook even een opmerking over wat VdubMKII zegt met betrekking tot de geschakelde plus.

Gebruik die ALLEEN als je een relais aanstuurt met je schakelaar. Niet als plus van je lampen. Geschakelde plus is slechts een puls plus. Geeft dus wel 12v, maar als je hem gaat belasten kan dat brandgevaar opleveren of je aangesloten accessoire werkt niet(optimaal).

Dat is ook de reden waarom een aftermarket radio met een originele VW isostekker hebt aangesloten, problemen kan veroorzaken omdat de geschakelde en constante plus zitten omgedraaid bij VW.

Alarmlichtschakelaar heeft geen eigen verlichting in veel gevallen (bij een 6N ook niet), gaat alleen aan als het knipperlicht aan staat (bij pieter dus als de us lights aan staan nu als ik het goed begrijp?)
Dus is die inderdaad wat makkelijker aan te sluiten.

Zonder relais werken kan, maar pak wel een vaste, afgezekerde plus vanaf de zekeringkast of de accu, niet waar al andere gebruikers op zitten.
Met relais is het meest veilige.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 30-03-2014 at 22:07.
Reply With Quote
  #8  
Old 30-03-2014, 22:22
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Ik bedoelde een achteruitverwarmings schakelaar, vergeten erbij te zetten.
Ikzelf zou gewoon de plus aftakken van je bestaande stadslicht en die naar binnen trekken naar de achteruitverwarmings schakelaar en dan aansluiten zoals ik hierboven al zei.
De min kan je dan gewoon van je knipperlicht pakken.
__________________
2003 Bmw e39 530D
Golf MK3 Cabrio -> Zomercruiser
Golf MK3 GTI -> Ringtool

Follow me on facebook MW Photography
Instagram VamossDetailing

Last edited by VdubMKII : 31-03-2014 at 00:22.
Reply With Quote
  #9  
Old 31-03-2014, 06:54
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

Ik zal jullie tips even uit printen ik ga vanavond weer naar Nijkerk dan gaan we even kijken en ook gele folie plakken over de koplampen

Ik haal toch even op de sloop een gevarenlicht schakelaar mocht het vanavond niet lukken??

Ik vind het wel super dat jullie meedenken ik ben niet zo heel erg thuis in electronica ik ben beter met sleutelen
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.

Last edited by Nico45 : 31-03-2014 at 07:01.
Reply With Quote
  #10  
Old 31-03-2014, 09:49
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

Bedankt voor jullie hulp de lampen branden er moest gewoon nog een extra plus op de schakelaar voor de lampen zelf.

Ik had een + en - voor het binnen lampje (schakelaar) en alleen de + vanaf de lampen er op zitten en geen voeding voor de lampen zelf.

Allemaal bedankt voor de hulp ik zal vanavond als het wat donkerder is foto s maken ook van de tellerverlichting.

Als je nu weet hoe de schakelaar werkt is het heel simpel misschien dat iemand anders hier ook nog wat aan heeft???

Ik heb jullie advies op gevolgd en de US-lights over een zekering gedaan nu kan er niks gebeuren alleen een relais heb ik niet gebruikt lekker eigenwijs
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.

Last edited by Nico45 : 31-03-2014 at 14:15.
Reply With Quote
  #11  
Old 31-03-2014, 21:54
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

Ik dacht zet nog even een foto neer van de brandende us-lights




Ik ben er erg wijs mee hopelijk word ik nooit aan gehouden door onze blauwe vrienden en met de apk kan ik hem uit zetten
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.

Last edited by Nico45 : 31-03-2014 at 22:09.
Reply With Quote
  #12  
Old 01-04-2014, 08:52
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraag aan jullie ik ben op google en hier op het forum aan het zoeken geweest naar het aansluiten van us-achterlichten bij de polo 6N maar ik zie alles Jetta, Golf 2 en 3 maar ik kan verder niks vinden hebben jullie een link over hoe ik ze bij mij kan veranderen naar us achterlichten??
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.
Reply With Quote
  #13  
Old 01-04-2014, 11:20
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Nico45
Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraag aan jullie ik ben op google en hier op het forum aan het zoeken geweest naar het aansluiten van us-achterlichten bij de polo 6N maar ik zie alles Jetta, Golf 2 en 3 maar ik kan verder niks vinden hebben jullie een link over hoe ik ze bij mij kan veranderen naar us achterlichten??


Zoek eerst eens uit of er wel US achterlichten van bestaan bij mijn weten niet.
Hoe zou je het willen aansluiten dan? Je hebt geen extra lichtunits die je ervoor zou kunnen gebruiken. Remlicht is te fel en mistlicht idem, en daar heb je dan ook nog een engels achterlicht bij nodig, maar daar zou je inderdaad nog een ander, minder fel pitje kunnen gebruiken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #14  
Old 01-04-2014, 13:23
bobbob's Avatar
bobbob bobbob is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 608
Default

Bij de Golf 2 kan je met duplo lampjes dus maken dat de 3 onderste lampjes normaal branden, bij remmen de remlichten feller, en de mistlicht feller als die aan staat.
Dit wilden we dus eigenlijk ook maken bij de Polo. Denk dat dat wel mogelijk is op dezelfde manier als bij Golf 2...
__________________
'86 Golf 2 ABF Open-Air
'92 Golf 2 wit, 1.3i

It's all about the red... BWAAAAAHH
Aaand it's gone
Oh w8, een drempel
Reply With Quote
  #15  
Old 01-04-2014, 14:03
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ahzo, ja is wel mogelijk. Je zit alleen met het probleem van de achteruitrijlamp. Dus eigenlijk kun je alleen de remlichten aanpassen, of je hebt ook een engels achterlicht nodig.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #16  
Old 01-04-2014, 14:29
bobbob's Avatar
bobbob bobbob is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 608
Default

Oja, dat is weer beetje jammer...
Dank voor de tip, anders had ik er iig niet aan gedacht, en ik weet niet of Nico er wel aan had gedacht :P
__________________
'86 Golf 2 ABF Open-Air
'92 Golf 2 wit, 1.3i

It's all about the red... BWAAAAAHH
Aaand it's gone
Oh w8, een drempel
Reply With Quote
  #17  
Old 01-04-2014, 17:06
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

Nee ik had er nog niet aan gedacht dus met andere woorden jammer maar helaas
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.
Reply With Quote
  #18  
Old 17-04-2014, 19:30
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

Ik heb nog even een vraag aan jullie ik zit er toch aan te denken om mijn witte knipperlichten er weer op te zetten en ik moet dan deze ook weer verbouwen ik heb onder de gewone knipperlichten 5 watt lampen (witte) weten jullie of je deze ook in oranje kan krijgen??

De knipperlichten zijn ook oranje en om er dan witte lichten onder te zetten is niet zo mooi denk ik

Ik kan ze alleen vinden van 10 watt en 21 watt???
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.

Last edited by Nico45 : 17-04-2014 at 19:36.
Reply With Quote
  #19  
Old 18-04-2014, 08:29
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

5 watt lampjes heb je ook in oranje, gewoon bij heuts ofzo.
__________________
2003 Bmw e39 530D
Golf MK3 Cabrio -> Zomercruiser
Golf MK3 GTI -> Ringtool

Follow me on facebook MW Photography
Instagram VamossDetailing
Reply With Quote
  #20  
Old 18-04-2014, 11:33
Nico45's Avatar
Nico45 Nico45 is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 948
Default

Oke bedankt ik kon ze op internet nergens vinden ik zal eens gaan kijken dan weet ik dat ze er zijn
__________________
Mensen met verstand rijden een VW.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum